23948sdkhjf

Scandlines får dødsdom

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

KPMG-rapport forudser begrænsede økonomiske muligheder for færgefart på Rødby-Puttgarten efter en åbning af Femertunnelen.

Trafikministeriet har valgt at offentliggøre en "forretningsanalyse af færgefarten Rødby-Puttgarden,“ udarbejdet at konsulentfirmaet KPMG, efter at analysen var blevet lækket til tyske medier.

Rapporten kom til rederiets kendskab omkring en uge før offentliggørelsen den 14. marts via en tysk journalist, som havde fået den af et dansk folketingsmedlem, fremgår det af et brev fra Scandlines' adm. direktør til Folketingets Trafikudvalg. Han klager over, at ministeriet ikke har inddrage rederiet og dets input i analysen.

- Det resulterer i, at trafikudvalgets medlemmer bliver præsenteret for endnu en rapport, der er baseret på nogle meget simple trafiksimuleringer samt udokumenterede påstande om et begrænset grænsehandelssegment tilsat helt åbenlyse banale fejl, fravær af almindelig forretningsforståelse og lidt gætværk, skriver Søren Poulsgaard Jensen i brevet.

Scandlines ankepunkter mod KPMG

Der er ikke tale om en fair og fagligt kompetent vurdering af konkurrencesituationen, kan man forstå på Søren Poulsgaard Jensen. Han udpeger tre afgørende fejl i KPMGs rapport.

* For det første er der prisen for shoppingbilletter, hvor KPMG mener, at Femern A/S kan konkurrere ved at tilbyde en shoppingbillet til 920 kroner. KPMG undgår at forholde sig til Scandlines' kampagnepriser ned til 99 kroner.

* Dernæst undlander KPMG at opstille et scenarie for lastbiler, hvor Scandlines er halvt så billig som tunnelafgiften.

* Endelig går KPMG ud fra, at Scandlines personaleomkostninger er faste og ikke tilpasses sejlfrekvens og omsætning.

Færger kun til grænsehandel

KPMGs egen hovedkonklusion er, at Scandlines efter åbningen af den faste forbindelse på Femer Bælt vil være en tabsgivende forretning, hvor bordershoppen er den primære drivkraft bag omsætninger og profitabilitet.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Det gør færgeoverfarten temmelig følsom over for ændringer i markedsforholdene på bordershopmarkedet, fremhæver KPMG.

Gedser-Rostock

Konsulentfirmaet peger videre på, at Scandlines har begrænsede muligheder for at drive sine priser ned på Rødby-Puttgarden uden at stjæle egne kunder fra Gedser-Rostock.

Priserne er bundet til Gedser-Rostock for at undgå intern konkurrence, skriver KPMG.

Ved at sammenligne de nuværende listepriser på de to ruter kommer KPMG frem til, at små prisjusteringer kan påvirke et skift i volumen mellem de to overfarter. (Dj/210316)

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Man kan se KPMG-rapporten på denne sti:

http://www.trm.dk/da/publikationer/2016/...

Man kan også læse Scandlines' protestbrev her: www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag...
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Nyhedsbrev

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Online Avis Arkiv

Arla kører på GTL

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Send til en kollega

0.214