23948sdkhjf

Mærsk kræver overenskomst på alle chartrede skibe

Stor sejr, at Mærsk nu tager ansvar for søfolk på koncernens chartrede skibe, mener transportarbejderforbund
Mærsk vil fremover kræve dokumentation for, at der er overenskomst for søfolk på alle de skibe, som rederiet chartrer verden over, skriver Fagbladet 3F.

Det sker efter et samarbejde med det internationale transportarbejderforbund, ITF, oplyser chef for Marine HR, Mærsk Line, Henrik Sloth.

- Vi har strammet op. Når vi indgår en charteraftale, beder vi ejeren af skibet om at dokumentere, at der er ordnede forhold. Det kan være i form af en ITF-overenskomst eller lignende aftaler, siger Henrik Sloth.

Jacqueline Smith, der er maritim koordinator i ITF, skønner, at det drejer det sig om 120-130 skibe om året med 20-30 søfolk på hvert skib, der potentielt kan være uden overenskomst.

- Det er særdeles positivt, at der sikres overenskomst på en lang række af de skibe, der har sejlet uden. Hidtil har Mærsk sagt, at de ikke har ansvaret for forholdene på chartrede skibe. Jeg synes, at det er en stor sejr, understreger Jacqueline Smith.

Forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe Henrik Berlau er begejstret.

- Ved at Mærsk endelig anerkender, at der findes en verdensomspændende ITF-overenskomst, som kan implementeres. Det bremser effektivt op for social dumping, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094