23948sdkhjf

Convoy Buddy er venner for livet

Chauffør-fællesskabet fylder rundt næste år – mød dem på messen og få en røverhistorie fra livet på landevejene

På årets udgave af Vestfyn Trækker skal gæsterne ikke snydes for muntre indslag. Blandt dem er chaufførforeningen Convoy Buddy, der er repræsenteret med en stand på messen og inviterer ind til en snak og en god røverhistorie fra livet på landevejene.

Convoy Buddy blev oprindeligt stiftet i 1978, lige i kølvandet på, at den populære kult-film Convoy rullede over det store lærred. Foreningen holdt sin første jamboree i 1979 ved Vejen, og med hele 13.000 besøgende gik det langt over alle forventninger.

Storhedstiden udspillede sig op gennem 80’erne, hvor klubben var helt oppe på 2.500 medlemmer. Men i 1990 lukkede klubben, og lå i dvale helt frem til 2007, hvor nogle af de gamle medlemmer kom i tanke om, at det kunne være sjovt at starte igen.

I dag har foreningen lige omkring 320 medlemmer, der alle har det til fælles, at de søger et fællesskab med udgangspunkt i vejtransportfaget.

For alle lastbil-entusiaster

Fra at have været en hardcore chauffør-klub, er der i dag også åbnet op for sponsor-medlemmer, så dem, der ikke selv kan ligge på landevejene, også kan være med til at dele deres passion for lastbiler.

- Det vigtigste er hygge. Selve betegnelsen ’convoy buddy’ er jo egentlig venner, der kører i kolonne – og en buddy er en ven for livet, fortæller klubbens kasserer, Claus Filipsen.
Klubbens medlemmer hjælper hinanden på kryds og tværs; og gerne strækker sig langt for at gøre en buddy en tjeneste:

- Det er sådan noget, vi værner om. I stedet for at skulle genere hinanden, så skal vi chauffører hjælpe hinanden og gøre det nemmere for alle parter.

Sammenhold gør stærk

Claus Filipsen selv har været engageret i Convoy Buddy siden 1979, og han ofrer gerne tiden for at bringe et vigtigt budskab videre til næste generation:

Læs også: Dæk stærke mod stikskader

- Vi vil gerne kunne få nogle af de unge chauffører til at finde ud af, at man kommer langt ved at hjælpe hinanden.

Convoy Buddy deltager i sociale arrangementer og shows, hvor gamle chauffører mødes og snakker om gamle dage. For selvom man i dag med de sociale medier har fået bedre mulighed for at holde kontakten og fællesskaberne ved lige, er der ikke noget som at mødes og dele de gode minder.

Nogle af medlemmerne er stoppet med at køre, men savner det sammenhold, der er chaufførerne imellem. Bare det, at man kan mødes og grine lidt sammen, betyder meget, siger Claus Filipsen:

Læs også: BroBizzen kan nu bruges 50 steder

- Der er altid højt humør, når vi mødes. Kan den ene ikke vride en god historie af sig, så kan den anden – og det kan godt være, det er en historie, der er fortalt mange gange, og som har fået lidt mere gas hver gang – men vandrehistorier bliver jo bare sjovere og sjovere. Det er altid rart at man kan grine sammen, det bringer mennesker sammen.

Røverhistorier på lager


På messen kan både nuværende og potentielt kommende medlemmer komme forbi standen og få en snak, og kigge på lidt af det flotte merchandise. Foreningen håber både at få fat i nogle virksomheder og hverve nye medlemmer under messen.

Og så vil der helt sikkert ryge en røverhistorie eller to med i forbifarten.

- Når de ældre medlemmer begynder at tale om deres egen tid som chauffør, så stimler de yngre chauffører rundt om – for at få en bid af nostalgien, og høre lidt om, hvordan det var at køre lastbil ”i gamle dage”, slutter Claus Filipsen.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Brændende lastbil gav problemer på Storebælt.

Sax-Trans udvider

Transportminister må gå balancegang

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

Online Avis Arkiv

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

ATL danner specialistgruppe for særtransporter og kraner

GLS åbner nyt depot til 43 mio. kr.

Ny Truck Diesel-station ved Herning

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Stor sagspukkel på tilladelser: Politiet holder igen med varebilsbøder

Løft investeringer med mindst 2 mia. om året

 DI Transport: Grøn omstilling og vejinvesteringer

Stor bøde til transportvirksomhed for illegale arbejdere

Ny minister bag rattet: Transporten farves grøn

Oppositionen vil fortsat kæmpe for sine vejprojekter

ITD: Ny S-regering skal sætte en vækstkurs for transporterhvervet

Prime Cargo har fået ny CEO

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Spaceinvader hædret med start-up pris

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Send til en kollega

0.448