23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DSV Road vokser sig stærkere i USA

Divisionen for vejtransport holder niveauet økonomisk, og præsterer samtidig en fremgang på 4% i aktiviteten

DSVs division for vejtransport har i første kvartal af 2016 realiseret en vækst i antal sendinger på 4% i forhold til samme periode sidste år. Dermed forsætter transportkoncernen altså med at vinde markedsandele i de fleste europæiske markeder.

På grund af forskelle i datagrundlag, er de nye Road-aktiviteter i Sydafrika og USA, der er tilført med opkøbet af UTI, ikke inkluderet i opgørelsen. Og det skaber glæde hos administrerende direktør Jens Bjørn Andersen, at der stadig er plads til at gøre forretning, selvom virksomheden står i sin største fusion nogensinde:

- Det, der gjorde mig mest glad ved regnskabet, er at den ’gamle’ DSV-forretning, som vi stadig kan skelne lidt endnu, inden selskaberne bliver helt lagt sammen, har udviklet sig rigtig godt i første kvartal. Vi har taget markedsandele og er vokset hurtigere end markedet på både sø, luft og vej.

Selvom man i flere år har forsøgt sig organisk, har DSV aldrig rigtig haft held til at slå igennem på det meget segmenterede marked i USA.

- I USA er der en meget stram opdeling af de forskellige produkter – nogle kører med stykgods, som for eksempel UPS, og andre igen kører med full-loads. I Europa er vi vant til at løse flere forskellige slags opgaver, og i mange år ville vi gerne tage vores viden om vejtransport ind i USA, men vi er aldrig rigtig slået igennem, siger Jens Bjørn Andersen.

Opkøbet af UTI Worldwide har været med til at skabe en platform for DSVs udvikling på vejtransport i USA.

- Man skal passe på med at tro, at det er de samme markedsmekanismer, der er på spil i USA som i Europa. Men der vil alligevel være en masse udveksling af erfaringer, hvor amerikanerne også kan lære af det, vi kan i Europa, siger direktøren, og fortsætter:

- Vi har fået adgang til en masse amerikanske kunder, der er ivrige efter at vide, hvad vi kan i Europa. Og samtidig begynder vores europæiske kunder at forhøre sig om, hvad for nogle muligheder, vi kan tilbyde i USa – og det giver selvfølgelig nogle synergier i form af krydssalg.

Vejtransport stod ellers i skyggen af sø- og luft, da DSV tog den endelige beslutning om at købe UTI. Men det har vist sig, at udviklingen på landevejene også er blevet et plus.

- Vi købte i sin tid UTI på grund af deres luft og sø, men det er jo sådan, at når man køber en virksomhed, så tager man alt med hud og hår – og road har altså overrasket positivt. Efter at have analyseret på, hvad UTI kan tilbyde på vejdivisionen, blev vi særligt begejstrede, fordi de udfylder et strategisk hul i DSV, slutter Jens Bjørn Andersen.

DSV Road er med et komplet netværk i Europa blandt Europas tre største vejtransportvirksomheder. Købet af UTI har tilført DSV Road aktiviteter i primært USA og Sydafrika.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web03