23948sdkhjf

EU stævner Danmark om cabotage

Den danske definition af en cabotagetur er ikke i overensstemmelse med EU-reglerne. DTL mener, at Danmark skal stå fast; ITD ønsker en fælles europæisk løsning.
Vognmandsbranchens to største organisationer har hver sin anbefaling til regeringen, efter at EU-kommissionen har stævnet Danmark i sagen om udenlandske lastbilers fragtkørsel i Danmark - den såkaldte cabotage-kørsel.

Stævningen gælder den danske regel om, at hver pakkeaflevering gælder for én tur.

DTL opfordrer regeringen til at stå fast. ITD mener, at kræfterne skal koncentreres om en politisk løsning.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) lægger umiddelbart op til, at Danmark tager retssagen ved EU-domstolen i Luxembourg.

- Medmindre der er nye oplysninger i sagen, fastholder vi fra dansk side, at Danmarks definition af en cabotagetur er i overensstemmelse med EU-reglerne. Dette gælder også det fastsatte bødeniveau i Danmark, erklærede Hans Chr. Schmidt, før han havde modtaget stævningen.

EU-kommissionen har stævnet Finland i samme ombæring. Finland begrænser cabotage til 10 ture inden for tre måneder. Videre kan der kun læsses og losses én gang pr. tur.

Danmark er lempeligere. Her kan man selv vælge mellem begrænsningen på enten opsamling eller aflevering af gods.
Måske gennemføres kun sagen mod Danmark, for EU-kommissionen ser frem til en afstemning i det finske parlament om tilbagerulning af cabotageregler.

DF beder EU droppe sagen

Dansk Folkeparti opfordrer EU-kommissionen til at droppe sagen og i stedet sørge for regler, som ikke kan tolkes forskelligt.

- Det er ikke EU, som skal bestemme, hvordan vi håndterer cabotage i Danmark. Misteren skal selvfølgelig stå fast. Vi skal være herre i eget hus, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).

Han undrer sig over kommissionens interesse for de danske og finske bødeniveauer, når de er mange gange større i Frankrig.

- Det er sædvanlige makværk fra Bruxelles, siger Kim G. Christiansen. Man laver regler som elastik i metermål, og bagefter kan man jagte landene. Det var bedre, hvis EU koncentrerede sig om at skabe klare, fælles regler, som ikke kan tolkes forskellige fra land til land.

Saml vennerne

Regeringen skal stå fast, kræver Henning Hyllested (EL) også.

- Det vil være et godt signal til EU og de andre medlemslande forud for drøftelserne om EU’s vejtransportpakke. Cabotagekørsel er dybest set en slags social dumping. Derfor skal det højt op på dagordenen i disse drøftelser.

Enhedslistens trafikordfører opfordrer tillige Hans Chr. Schmidt til at tilskynde andre medlemslande til at intervenere i sagen til fordel for Danmark, altså at møde op i retssalen med støtteerklæringer.

DTL: Stå op imod EU-systemet

- Cabotagereglerne er ikke lavet for at køre de facto løbende og permanent indenrigskørsel i et andet land, hvad det sker i praksis. Derfor er der ingen vej udenom. Den danske regering må stå fast over for EU og tage sagen hele vejen igennem, lyder opfordringen fra adm. dir. Erik Østergaard, DTL.

- Både store og små lande finder i stigende grad måder at håndtere de uklare EU-regler på og de deraf afledte forsøg på at udnytte østeuropæiske chauffører til at forvride konkurrencesituationen i Vesteuropa.

- Der er kun én vej, og det er at stå op imod EU-systemet, siger Erik Østergaard.

ITD: Tre cabotagedage

I modsætning til DTL ser ITD gerne, at regeringen opgiver at kæmpe mod EU-kommissionen ved EU-domstolen i en retssag om cabotage. I stedet skal kræfterne bruges på en politisk løsning.

- Klare regler klares ikke bedst i en retssag, for så er man tilbage ved den gamle definition. Vi skal have en helt ny definition af cabotage. Den nuværende fortolkes forskelligt i de europæiske lande. Det er den danske sag et eksempel på, siger ITD’s nyudnævnte erhvervspolitiske chef, Karen Roiy.

- Vores bud er en definition, hvor man i stedet for syv dage og tre ture kan køre fri cabotage i et antal dage. Det kunne være to, tre eller fire dage.

- Det er ærgerligt, at den danske sag nu er endt hos EU-domstolen. Vi står langt bedre ved at fokusere på en europæisk politisk løsning.

- Vi støtter op om transportminister Hans Chr. Schmidts forsøg på at finde en ny definition på cabotage, slutter Karen Roiy.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.206