23948sdkhjf

Britisk udtræden er både en lussing og en lektie

Den anden største økonomi i det europæiske fællesskab udtræder og vil i praksis være fortid i EU om to år
Storbritannien har fravalgt EU.

- Resultatet af den britiske Brexit-afstemning er yderst beklageligt og skadeligt for det europæiske samarbejde – for Storbritannien har været en vigtig og loyal samhandelspartner i EU, udtaler administrerende direktør i DTL Erik Østergaard.

Det gælder nemlig også på transportområdet, påpeger han: Særligt små og mellemstore transportvirksomheder, der baserer deres forretning på eksport og på samarbejde med britiske virksomheder kan få det svært.

- Dette er både en lussing og en lektie for EU, som nu må bruge alle sine kræfter på at genindføre stabilitet i regionen og tro på fremtiden. Det understreger, at den fri bevægelighed uden nævneværdige restriktioner har nået en grænse. Når folk oplever, at deres job og udkomme forsvinder og overtages af andre, eller bunden slås ud af løn- og arbejdsvilkår, så kommer der en reaktion, siger han, og fortsætter:

- Den britiske exit er derfor en voldsom lussing til et EU, som hellere bruger tid på at sagsøge medlemslandene, fordi de forsøger at gardere sig mod unfair konkurrence, i stedet for at finde løsninger, som borgerne kan se skaber fremskridt og fair vilkår.

Erik Østergaard fremhæver, at DTL fortsat mener, at det europæiske samarbejde er vejen frem, og at der er behov for fælles regler og harmoniseret gennemførelse. Dette vil også være tilfældet for Storbritannien, hvis britiske vognmænd vil skulle fortsætte med at operere på kontinentet.

Forhandlingerne om vejtransportpakken vil fortsætte – blot uden Storbritannien – forudser DTL-direktøren, der nu finder det ekstra påkrævet med at få løst vejtransporterhvervets problemer:

- Alt for ofte har vi set juridiske usikkerheder skabt af gråzoner og huller i lovgivningen, som har ført til unfair konkurrence og risiko for social dumping. Den britiske udtræden må give et signal til EU – også på transportområdet – om at erkende problemernes omfang og blandt andet gennem vejtransportpakken at få skabt en løsning på skismaet om, hvordan fri bevægelighed af ydelser og arbejdskraft harmonerer med landenes ønske om ikke at få lagt egne markeder ned.

I praksis vil der ifølge oplysninger fra Nordic Logistics Association (NLA) formentlig ske det, at Storbritannien påbegynder en udtrædelsesprocedure efter artikel 50 i Lissabon Traktaten, hvilket betyder, at der skal indgås en udtrædelsesaftale med EU.

Disse forhandlinger kan pågå i 2 år men kan forlænges, hvis alle EU-lande er enige om det. Men selve udtrædelsen skal under alle omstændigheder ske senest efter 2 år.

Det er – også ifølge NLA – usikkert, om Storbritannien allerede nu kan begynde forhandlinger om en parallelaftale med EU på linje med EØS-aftalerne, eller om dette skal vente til efter Storbritanniens endelige udtrædelse af EU.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111