23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: Vognmænd de store tabere i kartelsag

Det er vognmandsforretningerne som er blevet ramt af karteldannelsen hos en række lastbilproducenter. Det er helt uacceptabelt, mener DTL

Man. Volvo/Renault. Daimler. Iveco. DAF. Det er de store aktører på lastbilmarkedet, som til sammen producerer 9 ud af 10 lastbiler til det europæiske marked, der nu har fået en syngende lussing af EU-Kommissionen. 22 milliarder lyder bøden på, for at have suspenderet den frie prisdannelse – til skade for forbrugerne. Og forbrugerne er i denne sag vognmændene.

- Jeg kan ikke se det anderledes end at der i hele Europa, og altså også i Danmark, er en række vognmænd der har købt lastbiler til en højere pris, end hvis konkurrencen havde været fri. Og det er naturligvis helt, helt utilfredsstillende, siger DTL-formand Martin Danielsen.

- Vi har i DTL vognmandsvirksomheder i alle størrelser, også mange selvkørende vognmænd og mange mindre vognmænd. Men ingen kan vide sig sikre, i forhold til om de er blevet ramt på pengepungen af karteldannelsen, fortsætter Martin Danielsen.

- I DTL-Danske Vognmænd ser vi med meget stor alvor på sagen.

Ifølge EU-kommissær Margrethe Vestager har karteldannelsen varet i en periode på 14 år frem til 2011. Siden har Kommissionen undersøgt sagen, og nu er bøden så faldet.

- Alle har jo været ramt af finanskrisen, både lastbilproducenter og vognmænd. Men den her sag afslører, at regningen i vidt omfang er sendt nedad til vognmandsvirksomhederne. Det er usmageligt, slår Martin Danielsen fast.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|