23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dyre Storebælt bremser væksten

Prisen for at sende en lastbil over Storebæltsbroen er høj, og det mærker mange danske virksomheder hver dag

Alex Andersen Ølund er med sine 200 lastbiler bare én af de virksomheder, der hver dag mærker de dyre takster for at krydse Storebæltsbroen. Det skriver Børsen.

Blomstertransportøren lægger hvert år mellem 12 og 13 mio. kr. ved betalingsanlægget uden for Korsør - især når de fynske gartneriers varer skal køres til Sjælland eller videre ud på de nordiske eksportmarkeder.

- Det forhøjer vores transportomkostninger med 5-10 pct. i forhold til, hvis der ikke var en broafgift. Den regning sender vi videre til vores kunder, så det har stor betydning for gartneriernes konkurrencekraft, siger Ib Andersen, administrerende direktør i Alex Andersen Ølund, til Børsen.

Som en konsekvens har Fynsk Erhverv nu i sinde at oprette en såkaldt storebæltskomité, bestående af erhvervsfolk, organisationsfolk, borgmestre og andre, der vil kæmpe for at få brotaksten sat ned.

Håbet er at tiltrække skarpe profiler fra hele landet for at understrege, at bropriser ikke kun er et anliggende for fynske virksomheder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04