23948sdkhjf

Europæiske særregler stresser vognmænd

Snart skal chauffører have et helt ringbind med sig med dokumenter på flere forskellige sprog, når de krydser de europæiske grænser
Flere og flere europæiske lande indfører nationale særregler om mindsteløn for transport. Senest har Frankrig pr. 1. juli indført regler om mindsteløn for chauffører. Ifølge den internationale transportorganisation IRU er Italien på vej med tilsvarende regler. Norge, Østrig og Tyskland er tidligere kørt ud af den samme vej.

- Vi gør mest muligt for at følge udviklingen og hjælpe vores medlemmer på området. Men én ting er sikkert: Transporterhvervet betaler en høj pris i form af administrative byrder og ressourceforbrug, som ikke gavner det indre marked, siger direktør Lars William Wesch, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL).

Rolig sommer på de franske veje
Den 1. juli trådte de nye regler om mindsteløn i kraft i Frankrig. Danske vognmænd, der kører i Frankrig, har brugt mange ressourcer på at udfylde papirer og sikre, at man lever op til de franske krav. Men foreløbig er biler og chauffører ikke blevet udsat for kontrol.

Reglerne om mindsteløn på 9,68 euro i timen gælder for internationale transporter og cabotage-kørsel. Kun transitkørsel er undtaget. Timelønnen er umiddelbart ikke et problem for chauffører, der kører på en overenskomst mellem DI/ATL og 3F. Men dokumentationen og papirarbejdet er omfattende.

- Vi har udfyldt de dokumenter, som ATL har lavet. Det vil sige en ansættelsesaftale på fransk, en lønoversigt og en erklæring om, at chaufføren lønnes efter overenskomsten, siger Jens Hansen, der er HR chef hos Alex Andersen Øland.

Bruger kunder som agent
Vognmænd, der kører i Frankrig, skal også have en lokal agent. Det skal være en juridisk person, der er bosat i Frankrig og kan kommunikere med de franske myndigheder. Agenten skal kunne fremvise lønsedler, som dokumenterer, at kravet om mindsteløn er overholdt.

- Vi benytter en af vores store kunder i Frankrig. De har fået en kopi af dokumenterne og har fået lønnen lagt ind i deres system. Den opgave klarer de for os uden betaling, siger Jens Hansen.

Alex Andersen Øland har omkring 25 transporter om måneden til Frankrig med blomster. Ingen af dem er indtil nu blevet stoppet og kontrolleret. Derfor ved virksomheden i princippet ikke, om de franske myndigheder er tilfredse med dokumentation.

Direktør i ATL Lars William Wesch erkender, at der er stadig er en smule usikkerhed om, hvad de franske myndigheder kræver.

- Det har været meget vanskeligt at få oplysninger fra Frankrig. Men vi følger hele tiden med i de udmeldinger, der kommer. Det er vores forventning, at vognmændene er på den sikre side, hvis de har en agent i Frankrig og udfylder de dokumenter, som vi har stillet til rådighed, siger han.

Kilde: DI Business

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079