23948sdkhjf

Antallet af ubesatte stillinger stiger

Der er næsten 10.000 ubesatte stillinger i de private transport- og handelsvirksomheder i Danmark

Andelen af ubesatte stillinger i transport- og handelsbranchen udgjorde i 1. kvartal 2016 1,5 pct. Det er det højeste niveau for et 1. kvartal, siden man begyndte at lave statistikken i 1. kvartal 2010.

Det er ikke muligt at få en opgørelse over antallet af ubesatte stillinger alene for transportbranchen. Men direktør i ATL Lars William Wesch hører ofte fra virksomheder, der har problemer med at besætte stillinger.

- Vi oplever, at virksomhederne inden for vejgodstransporten i stigende grad efterspørger arbejdskraft. Der er brug for en omfattende indsats i de kommende år, hvis ikke manglen på arbejdskraft skal påvirke virksomhedernes muligheder for at udvikle sig, siger han.

Mange går på pension
I begyndelsen af 2016 spurgte ATL medlemmerne om deres forventninger til fremtiden. Næsten en tredjedel af vognmændene forventede stigende beskæftigelse i 1. halvår 2016 i forhold til samme periode året før. Hertil kommer de stillinger, der er blevet ledige, fordi en del chauffører er gået på pension.

Ifølge undersøgelsen er det ofte svært for vognmændene at udfylde de ledige stillinger. Blandt de virksomheder, der sidste år søgte efter nye medarbejdere, var det hver fjerde, der søgte forgæves. Derfor bruger mere end hver syvende vognmand udenlandsk arbejdskraft til at udfylde de ledige stillinger.

Svært at få hjælp fra udlandet
I fremtiden kan det dog blive sværere at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. En prognose fra EU’s statistikkontor Eurostat viser, at befolkningen i den erhvervsaktive alder vil falde med næsten 16 mio. i de 28 EU-medlemslande frem mod 2030. Befolkningen uden for den erhvervsaktive alder vil samtidig stige med næsten 26 mio.

- Det er helt nødvendigt, at vi fortsætter charmekampagnen og sørger for at tiltrække flere unge til branchen. Vi kan glæde os over, at Transportens Udviklingsfond har besluttet at forlænge kampagnen ”Job i transport”, som ATL, DTL-A og 3F står bag, siger Lars William Wesch.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.1