23948sdkhjf

Chaufførmangel udfordrer EU

Den voksende udfordring med at finde egnet arbejdskraft er et generelt problem, der skal findes en gangbar løsning på, lyder det fra ITD

Det er ikke kun danske vognmænd, der kigger langt efter egnede chauffører. IRU afholdt tirsdag et seminar om problematikken med at finde egnet arbejdskraft til de europæiske vognmænd.

- Det her seminar viser med al tydelighed, at det ikke er et isoleret dansk problem, men en generel global udfordring. På europæisk plan står transportvirksomhederne generelt med en udfordring i at finde egnede chauffører, og manglen spreder sig som ringe i vandet. Vi håber, vi med dette seminar kan få større indsigt og søsætte nogle tiltag, der kan bidrage til løsninger på området, siger Lars Nielsen, chefkonsulent i ITD.

Formålet med seminaret var blandt andet at undersøge hvilke initiativer, der kan tages fra IRU’s side for at afbøde det problem, som de manglende chauffører udgør. Formålet var således ikke at fokusere på regionale problemstillinger såsom eksempelvis den konkrete chaufførmangel i Danmark, men at fokusere på den generelle udfordring i hele EU.

Kommissionens repræsentant, Gilles Bergot, rettede i sit indlæg blandt andet fokus mod de sociale aspekter i transportverdenen, ligesom der blev redegjort for de redskaber, som EU har og anvender for at sikre flere ansættelser i transportbranchen. Han lagde især vægt på, at sektoren i højere grad appellerede til social dialog med unge mennesker og til at skabe opmærksomhed om Drop ‘in-databasen for chaufførjobsøgning på europæisk plan.

Patrick Philipp, som er leder af IRU’s uddannelsessystem IRU Academy, støttede op om EU-Kommissionens synspunkter og lagde i sit indlæg vægt på øget fleksibilitet og nytænkning af arbejdsbetingelserne på transportområdet. Desuden ønskede IRU at iværksætte imagekampagner og opkvalificering af transportvirksomhedernes HR-kompetencer, så man sikrer en bedre rekruttering.

- Det er vigtigt med værktøjer og kampagner, hvis vi skal løse problemet med arbejdskraft. Vi må erkende, at vi som branche står med en stor udfordring, som ikke på den korte bane kan løses. Inden for de kommende år vil den øgede digitalisering og selvkørende enheder måske kunne tage lidt af manglen, men der taler vi om minimum 10-15 år, og uanset vil vi fortsat skulle bruge servicefolk eller chauffører til at varetage kundekontakten og sikkerhedsprocedurerne i bilen. Den eksplosive udvikling inden for e-handel og industri 4.0, som vi er vidner til i dag, vil uundgåeligt føre til en større efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft fremover. Det vil også betyde, at der fortsat vil være mangel på arbejdskraft ude i transportvirksomhederne, siger Lars Nielsen.

ITD har af samme årsag nedsat en arbejdsgruppe, der kigger nærmere på arbejdskraftsmangel og på, hvordan man kan understøtte danske transportvirksomheder på dette område.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Blue Water ekspanderer i øst

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Flere unge omdelere til Nordjyske

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

Kanonkonge fik ny kanon

Leman: - Flere opkøb på vej

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Debat
Hvordan sælger vi chaufførjobbet i mødregruppen?

Dachser satser på bæredygtig vækst

Henrik Toftengs nye Iveco sætter komforten i højsædet

DTL venter utålmodigt: Giv os nu de smarte takografer!

Scania R 450 vinder Green Truck 2019

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.193