23948sdkhjf

Vognmænd søger forgæves efter lærlinge

Selvom antallet af uddannelsesaftaler er stigende, melder erhvervsskolerne, at der ikke er lærlinge nok til at dække virksomhedernes behov

Hvis man er ung og vil være så godt som sikker på at få en praktikplads, skal man uddanne sig til chauffør. Flere af ATL’s medlemsvirksomheder klager over, at de ikke kan få de lærlinge, som de har brug for. Og det bekræftes af erhvervsskolerne.

- Jeg vil tro, at vi kunne skaffe praktikpladser til 20-30 flere, end vi gør i dag. Virksomhederne er meget opmærksomme på, at praktikaftaler er en måde at få folk ind i virksomheden, og der er mange, der henvender sig, siger Anders Wendelboe, der er uddannelsesleder for transport hos TEC i Hvidovre.

Hos EUC Lillebælt står de i den samme situation.

- Vi arbejder ihærdigt på det. Men virksomhederne efterspørger flere lærlinge end tidligere, og vi kan ikke levere alle de lærlinge, der er brug for, siger uddannelsesleder Henrik Helios.

Særlig indsats er nødvendig
Det er svært at trække de unge ind på uddannelsen. Henrik Helios fra EUC Lillebælt mener, at der er en del uddannelsessnobberi.

- Man regner ikke erhvervsuddannelserne for noget, og det er ikke særligt attraktivt at komme ind i transportbranchen. Tidligere var det et livsstilsjob at være chauffør, i dag vil de unge noget andet. De vil have et arbejde, hvor der også er plads til familie, venner og fritidsinteresser, siger han.

På TEC i Hvidovre oplever de også, at de unge går efter job, hvor der er plads til både arbejde og fritid. Lange dage på landevejen er ikke det, der trækker mest. TEC prøver derfor også at rekruttere blandt de lidt ældre. De kører forløb over tre dage, hvor interesserede kan få afklaret, hvad de mangler, før de kan arbejde som chauffør. 60 procent af dem, der kommer ind på forløbet, ender med at få arbejde bagefter.

- Hvis man for eksempel mangler et hængerkort, er jobcentre ofte villige til at betale, fortæller Anders Wendelboe fra TEC.

Kvinderne er en ressource
Direktør i ATL Lars William Wesch opfordrer virksomhederne til at gøre en ekstra indsats for at skaffe lærlinge. Det kan eventuelt ske i et samarbejde med erhvervsskolerne.

- Mange gør allerede en hel masse. Men hvis ikke vi får fat i de unge nu, vil problemet med mangel på arbejdskraft vokse sig meget større i fremtiden. De kræfter man bruger i dag, vil altså være godt givet ud, siger han.

- Samtidig tror jeg, at erhvervsskolerne skal gøre endnu mere for at markedsføre deres tilbud på transportområdet, fordi konkurrencen med andre uddannelser er så hård, som den er i dag.

Skal man tro Henrik Helios fra EUC Lillebælt, er det på høje tid med en skærpet indsats.

- Branchen har været i krise i flere år. Derfor har der ikke været et stort behov for at uddanne og ansætte. Nu ser vi, at mange ældre medarbejdere går på pension samtidig med, at der er et begyndende opsving, siger Henrik Helios.

Han opfordrer vognmændene til at se kvinderne som en ressource og til at prioritere uddannelsen af lærlinge.

- Vognmændene er nødt til at tænke mere i personaleledelse. Man skal se på en lærling som en person, der skal bruges ressourcer på. Heldigvis er vognmændene ved at indse, at de selv bliver nødt til at uddanne for at sikre den fremtidige arbejdskraft til branchen, siger han.

På erhvervsskolerne mangler man endnu at se effekterne af kampagnen ”Job i transport”, der besøger blandt andet efterskoler og folkeskoler. Men håbet er, at det vil få flere til at søge ind på skolerne i de kommende år.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Transport 2019 er skudt i gang

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Nyhedsbrev

Interfjord har ramt midt i skiven

Online Avis Arkiv

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Vognmandsformand er træt af 3F

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

Nye leveringer

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Thomas Darving til Leasing Fyn

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Flere unge skal være mekanikere

Brexit-nødplan på vej

Branchen byder nye tiltag velkommen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Send til en kollega

0.204