23948sdkhjf

Flygtningekrisen truer fortsat transportbranchen

Selvom vi herhjemme ikke oplever det samme pres på landets grænser som tidligere, så er flygtninge- og migrantkrisen i det resterende Europa stadig virkelighed
Den utrygge situation i Calais er ikke løst, migranter strømmer stadigvæk til Europa og flere lande tager tilløb til at indføre skærpede grænsekontroller. Kigger man rundt i Europa, er det alt andet end et fredeligt billede, der tegner sig.

Senest har den serbiske præsident udtalt, at man kan blive presset af andre landes handlinger til at lukke egne grænser. Ifølge ITD er det en uheldig tendens, der risikerer at begrænse den internationale transport- og logistikbranche:

- Selvom Serbien endnu ikke er en del af EU, skal vi passe på, at de europæiske lande hegner sig inde. Konsekvensen er, at den frie bevægelighed i det indre marked begrænses. For den internationale transport- og logistikbranche er indre grænsekontroller ikke vejen frem. Vi må høre op med at symptombehandle og i stedet finde fælles løsninger, der sikrer en styrkelse af EU’s ydre grænser, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Nyt agentur ser dagens lys
EU-Kommissionen foreslog tilbage i december sidste år etableringen af et nyt agentur designet til at imødekomme de nye udfordringer og politiske realiteter, som flygtninge- og migrationskrisen har medført.

Den europæiske grænse og kystvagt er fra starten af oktober 2016 operationel i området mellem Bulgarien og Tyrkiet, blot ni måneder efter at den blev godkendt af både Rådet og Europa-Parlamentet. Det sker som led i at styrke EU’s ydre grænser.

- EU har, siden krisen for alvor brød ud sidste år, forsøgt at finde gangbare løsninger på problemet, som medlemslandene kan støtte op om. Det har vi både set med Tyrkiet-aftalen, de såkaldte flygtningekvoter og nu med et nyt agentur. Jeg glæder mig over, at kommissionen forsøger at styrke de ydre grænser og dermed lægger sig på samme linje som ITD og det internationale transportmarked. Det vil være skadeligt for os alle sammen, hvis vi tilbageruller det indre marked, siger Karen Roiy.

Ifølge kommissionen vil en fuld genindførelse af grænsekontroller i Schengenområdet medføre direkte omkostninger på mellem 37 og 144 milliarder danske kroner. Det vil ramme samhandlen i Europa og derved også de danske transport- og logistikvirksomheder, som lever af at transportere gods rundt mellem de europæiske grænser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.457