23948sdkhjf

Længere sættevogn og kortere akselafstand

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Den danske bekendtgørelse om dimensioner lempes og rettes ind efter EU.

Den lovlige længde for sættevogne til 45 fods containere forlænges med 15 cm til nytår. Længden er herefter 16,65 meter for vogntog, der består af en bil med sættevogn, der transporterer container eller veksellad med en længde på 45 fod som led i en intermodal transport.

Merlængden er konsekvensen af et nyt EU-direktiv om lastbildimensioner, som indarbejdes i trafikstyrelsens revision af bekendtgørelsen om lastbilers størrelse og længde.

Udkastet er i høring til 25. oktober. De nye regler træder i kraft den 1. januar 2017.

Nyt akselafstand

Der er også andre ændringer af reglerne. Akselafstanden i en lastbils 2-akslede bogie med samlet akseltryk på 18.000 kg nedsættes med en halv meter fra mindst 1,80 m til mindst 1,30 m.

Det giver plads til en kran bag førerhuset ved at samle forakslerne lidt, når man ikke længere skal ændre akselafstanden på forakslerne på tunge, fabriksopbyggede 4-akslede lastbiler. Dermed kan 18.000 kg samlet forakseltryk udnyttes bedre.

Akselafstanden for 16.000 kg bogietryk indsnævres fra 1-1,8 m til 1-1,3 meter.

Den mindste afstand mellem lastbilers bageste aksel og sættevognens forreste aksel nedsættes med én meter fra 4,00 m til 3,00 m. Dette gælder for sættevognstog med totalvægt mellem 44 ton og 54 ton, der hermed ligestilles med kærrevogntog.

Herved fjernes tvivlen om, at 20 procent af vægten skal hvile på de styrende foraksler eller forakselgruppe.

Med andre ord rettes den danske bekendtgørelse ind efter en EU-forordning, der netop ikke tæller medstyrende eller tvangsstyret bagaksel med i antal styrende aksler.

Faktisk totalvægt øges

Det giver mere stabile køreegenskaber, men det har ingen betydning for vægte eller dimensioner for de enkelte køretøjer, forklarer Trafikstyrelsen.

Det vil tillige øge den faktiske totalvægt med op til 10 ton for en del af vognparken, hvilket kan oversættes til større anvendelighed og indtjening.

To sættevogne

Endelig åbnes for sættevognstog bestående af to separate sættevogne, som kan sammenstykkes til én sættevogn. Ifølge Trafikstyrelsen er denne mulighed – på trods af større investerings- og driftsomkostninger – attraktiv for erhvervet, fordi den giver større fleksibilitet ved løsning af transportopgaver.

Medvirkeansvar for skibsvægt

De nye IMO-regler om verificeret totalvægt for skibstcontainere, der trådte i kraft 1. juli, følges op med en stramning i bekendtgørelsen om lastbilers dimensioner.

Afskiberen skal udstede en erklæring om vægten af containeren eller vekselladet, og transportvirksomheden skal give transportøren adgang til al relevant dokumentation fremlagt af afskiberen.

Både afskiber og transportør kan straffes for overlæs og fejl i konnossementet (transportdokumentet, red.).


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

SENESTE NYT: Krone køber trailer-producent

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

LGT folder møbelleverancerne ud

Nyhedsbrev

8.827 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Spaceinvader hædret med start-up pris

Online Avis Arkiv

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Klar til karriere i Scania

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny guide for transport af levende dyr

Leman frygter ikke Brexit

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi med gode muligheder

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Færre sælgere i autobranchen

Nye smarte apps på messe

Kæmper fortsat for gratis bro

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanh...

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.201