23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Iveco viser fremtidens gas-lastbil

Den italienske fremtidslastbil hedder Z - for Zero. Altså nul emissioner. Den kører på raffineret biogas.

Iveco tror på el-drift, når det handler om varebiler - men når det gælder lastbiler, tror italienerne mere på naturgas og biogas.

For at sætte en tyk streg under drømmen om gasbiler på motorvejene i Europa, præsenterede øverste Iveco-chef, Pierre Lahutte, forleden prototypen Z, der står for Zero - altså nul emissioner. Det er ikke en el-lastbil, som flere af konkurrenterne satser på, men en gasbil – og på siden står også LNG, flydende naturgas, som dog her er biometanol – udvundet fra raffineret biogas.

Motoren yder 460 hk og 2.000 Nm. Der er en 16 trins automatiseret gearkasse med Powershift I de øverste gear. Iveco har taget 29 patenter på ”Z”.

Et har Ivecos Z dog til fælles med blandt andet Mercedes-Benz’ fremtids lastbil: Den er forberedt til at køre selv. Chaufføren kaldes i Iveco-terminologi nu for en ”logistik-operatør,” der har adgang til alle lastbilens, rutens og forsendelsens informationer via sin iPad.

- Iveco Z er langturs-fragtbilen uden emissioner og uden trafikuheld, som Pierre Lahutte sagde, da han løftede sløret for fremtidsmodellen.

- Man skal se på den som på en revolution. Den er udsprunget af frygt for omgivelserne og miljøet!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|