23948sdkhjf

Iveco vil sælge 10 pct. flere Daily

I Sydeuropa er andelen af Iveco Daily med automatgearet Hi-Matic ikke så høj som i Norden, så også hos fabrikken i Italien er man glædeligt overrasket over det store salg i det kolde nord.
Den danske Iveco-importør har fået succes i forbindelse efter præsentationen af de nye Daily Euro 6 modeller.

Bilen blev i 2014-udgaven kåret til "Van of the Year 2015", men der er virkelig mange nyheder med den nyeste udgave af den store italiener, der har op til 19,6 kubikmeter lastekapacitet.

- Vi tror på en forøgelse af markedsandelen med 10 procent med den nye Daily, siger Finn Beck Christensen. Salgsdirektør for Ivecos lette erhvervsprogram, som omfatter Iveco Daily og Eurocargo.

- Bilen opfylder med de nye 2,3 liters motorer først og fremmest Euro 6 miljøkravene uden tilsætning af AdBlue, men vi har også mange forskellige modeller, der kører på biogas og el.

Kun Daily med 3-liter motorerne kræver SCR-efterbehandlng med tilsætning af AdBlue.

Nu er bilerne i Danmark

Transportmagasinet har tidligere prøvet de nye bilmodeller i foråret og i sommer i Italien; men nu er de kommet herhjem, og vi fik mulighed for at prøve en del af modellerne i Finland, hvor Iveco Nordic og Baltics holdt pressetests af de nye biler.

Vi prøvede også den voldsomme 4x4 udgave, der uden problemer klarede sig igennem et større og uvejsomt off road område.

I terrænet slipper man speeder og bremse. Man vælger første eller andet gear, og så kravler den store Daily sig igennem det delvist klippefyldte og mudrede terræn.

Samtidig har man en kabine med fuld komfort til tre personer. Der er 24 udvekslinger i gearene - og så er der mulighed for at spærre alle differentialer.

Det er herhjemme typisk forsyningsselskaber og bore-virksomheder, der køber disse barske biler.

Markedsandel på 18,8 pct

- Vi har i dag en markedsandel på 18,8 procent med vores normale udgave af Daily, men vi forventer at øge med et par procent - og ekstra meget på de store 7,2 ton udgaver.

- Det er Daily med diesel.motor, der går flest af; men vi får mange henvendelser på vores biogas-modeller, som vi kan levere meget hurtigt. Vi tror på gasmarkedet efterhånden, som der kommer flere og flere gas-tankstationer. Iveco har produceret gasbiler i mange år, og kan levere hele modelprogrammet med biogas-motor, siger Finn Beck Christensen.

450 km rækkevidde på gas

Rækkevidden for en Daily i gasudgaven er opgivet til 450 km - plus de 80 km fra en 15 liter stor benzin-reservetank.

I Finland kørte vi en times tid i gasbilen. Den er virkelig hurtig og smidig, selv om effekten føles mindre sammenlignet med en dieselbil.

Gasmotoren er en videreudvikling af en dieselmotor og har en ekstra 15 liters benzintank, hvis man kommer uden for dækningsområdet med gas-tankstationer.

El-bilen er allerede solgt i Norge, og Iveco er i dialog med en stor nordisk kunde med et potentiale på op mod 200 enheder.

Hurtiglader på to timer

El-udgaven, der har nikkel-sodium batteri, kan hurtiglades på to timer. El-bilen har rækkevidde på 200 km.

I bilen skifter man blandt andet mellem ECO og PWR for økonomi og power - og i ECO mode går det langsomt op ad bakkerne, mens det går tjept i PWR mode, men så ser man på skærmen, hvordan forbruget af strøm øget. Et ekstra tryk på automatgear-vælgeren nedad øger motorbremseeffekten - og øger genanvendelse af strøm.

Nye drivliner til diesel-Daily

De fleste Daily’er er som nævnt dieselmodeller - men her er nye drivliner og flere motorer at vælge imellem. Den 130 hk Euro 5+ udgave er blevet til 120- og 140 hk i Euro 6, hvor sidstnævnte er den mest økonomiske for de officielle forbrugstal. Den roste 8 trins Hi-Matic gearkasse er også forbedret - blandt andet med en bedre motorbremse.

Vi prøvede udgaver med 120- og 180 hk i Finland. Førstnævnte er fin til distribution i byerne, mens den sidstnævnte klarer de kuperede veje i det finske. 3-liter motoren er ideel til langtur.

60 pct. med Hi-Matic gear

- 60 procent af alle Daily, som vi sælger i Danmark og Norden, er med Hi-Matic gearkasse, fortæller Finn Christensen, som også oplyser, at driftsudgifterne ligger 10 procent under bilerne med manuelt gear.

- I Sydeuropa er andelen slet ikke så høj - så hos Iveco i Italien er man glædeligt overrasket over det store salg i Norden.

Iveco har i det nye modelprogram også lanceret deres Business-Up program, som mange vognmænd er interesserede i. Denne app til mobiltelefon eller tablet indeholder blandt andet flådestyring, som også er brugbart for kunder med få biler.

Man investerer i en DAB radio, som er adgangen til systemet sammen med Bluetooth - og så kan man tilkoble sin SmartPhone eller iPad, der sættes i en holder.

Stærk forhandler-struktur

Også på servicesiden er der fordele idet den nye Daily byder på 20 pct. længere mellem serviceeftersyn.

Finn Beck Christensen peger også på den forstærkede forhandler-struktur i landet.

- I København har den nye forhandler Nyscan Biler A/S åbnet et værksted dedikeret Daily i Glostrup - og både i Aalborg og Aarhus er der sket øget aktivitet - med Stiholt nordpå og I. M. Jensen & Bache i Østjylland. Dertil kommer de mange nye Iveco afdelinger hos Nyscan Biler på Sjælland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111