23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vognmænd får bøder for chaufførers fart

Flere vognmænd har fået bøde for at chaufføren er blevet taget i en automatisk fartkontrol.

Vognmandsforeningen DTL har modtaget henvendelser fra flere forundrede vognmænd, der har fået bøde, når deres chauffør er blevet "blitzet" af den automatiske trafikkontrol (ATK).

Det er sket, når chaufførerne har overtrådt hastighedsgrænserne på kontrolstedet, som for lastbiler er 70 km/t på landeveje og motortrafikveje.

Ifølge DTL gælder reglen om betinget objektivt strafansvar for ejeren eller den registrerede bruger af et køretøj.

"Det betingede objektive strafansvar (ejeransvar) vil gælde i sager, hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 procent. Ved hastighedsoverskridelser på over 30 procent gælder de gamle regler om, at ejeren skal oplyse om førerens identitet," skriver DTL.

Betinget objektivt ejeransvar betyder, at bøden ved disse hastighedsovertrædelser sendes til virksomheden/arbejdsgiveren, der vil være ansvarlig for at betale bøden.

Det betyder, at vognmanden hæfter for en fartbøde, der er udstedt til en ansat chauffør, der førte køretøjet, da overskridelsen blev målt.

Hvis vognmanden vil undgå at skulle betale bøden, skal han selv finde frem til chaufføren og få ham/hende til at erkende overtrædelsen. Hvis vognmanden ikke kan det, skal han selv betale bøden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|