23948sdkhjf

Jyske veje klar til modulvogntog

Den 5. december er det jyske vejnet klar til kørsel med modulvogntog.
Der bliver plads til de ekstra store pakker under juletræet i Jylland i år. Sådan lyder det fra Vejdirektoratet, hvis tre års omfattende vejarbejde nærmer sig det endelige mål - et komplet vejnet i Jylland klar til kørsel med modulvogntog.

Ruterne er åbnet i takt med at de er blevet klar, og den 5. december er arbejdet på strækningen mellem Lunderskov og Skjern færdig som den sidste.

Den store aktivitet på de udvalgte strækninger er blevet fulgt nøje i transportbranchen. To modulvogntog kan erstatte tre almindelige lastbiler og udover at gavne miljøet og trafiksikkerheden, så øger det også vognmandens effektivitet.

Et fremskridt

I DTL-Danske Vognmænd er modulvogntog derfor en mærkesag, og adm. direktør Erik Østergaard glæder sig over, at den jyske udbygningen nu er på plads.

- De danske vognmænd har grund til at glæde sig over, at vejnettet for modulvogntog i Jylland nu er fuldt udbygget. Det reducerer antallet at lastbiler i trafikken og mindsker dermed trængslen. De færre lastbiler reducerer også mængden af trafikstøj. Og det reducerer CO2-udslippet og er dermed bedre for klimaet - og det sker vel at mærke uden at trafiksikkerheden forringes.

Det er altså ud fra enhver betragtning et fremskridt. Det er naturligvis meget tilfredsstillende at se en fuld udbygning på plads i Jylland og dermed et stort og vigtigt første skridt på vejen mod en landsdækkende løsning, siger Erik Østergaard.

Kræver mere plads

Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre (kortere) vogntog, så der er ofte behov for at tilpasse vejene for at give plads til vogntogene. Derfor bliver rundkørsler, kryds, heller m.m. bygget om på de udvalgte strækninger.

Allerede nu findes der et omfattende vejnet, hvor modulvogntogene må køre som et led i et forsøg, der strækker sig til 2030. I løbet af 2017 forventer Vejdirektoratet at de sidste strækninger på Sjælland og på Fyn også bliver helt færdige.


Når ombygningerne er afsluttede, vil der være ca. 3700 km vej beregnet til modulvogntog ud af et samlet statsvejnet på ca. 3800 km.

Fakta om modulvogntog

Modulvogntog er særligt lange vogntog, som kan transportere mere gods ad gangen end almindelige lastbiler.

Et modulvogntog er et op til 25,25 m langt vogntog koblet sammen af 2 eller 3 enheder såsom lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre. Det må samlet veje op til 60 ton.

Parterne bag de grønne transportaftaler (regeringen, SF, V, DF, K, og LA) har besluttet at indrette næsten hele det statslige vejnet til kørsel med modulvogntog.

Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre lastbiler, så der er ofte behov for at tilpasse vejene.

Her er erfaringerne

Erfaringerne med modulvogntog viser at:
• Modulvogntog sparer transport i forhold til traditionelle sættevogne i forholdet 2:3. Dvs. to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre almindelige vogntog.
• Modulvogntog giver ikke anledning til flere uheld.
• Transport af gods med modulvogntog forurener mindre, end hvis den samme mængde gods skulle transporteres med almindelige lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25