Bygge-opsving gør ingen sommer i transportbranchen

Selvom der er fremgang at spore indenfor bygge- og anlægsbranchen, smitter det ikke helt af på transporterhvervet

Der er travlhed og opgaver et godt stykke ud i fremtiden hos både den store entreprenør og den lille håndværksmester. Det gælder ikke bare i Danmark, men også i resten af Norden. Mens væksten i Sverige, Norge og Island længe har buldret afsted, så har Danmark og især Finland været mærket af den økonomiske krise i længere tid.

- Danmark har siden 2013 oplevet fremgang på både arbejdsmarkedet og boligmarkedet. Særligt for byggebranchen har salg af flere boliger givet flere arbejdspladser hos alle de virksomheder, der renoverer og bygger om. I både 2015 og 2016 er der også kommet gang i byggeriet af nye boliger især i universitetsbyerne. Det har givet den danske byggebranche et tiltrængt skub bagi, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

Forsigtig optimisme på transport
Men selvom gode takter i byggeriet som regel giver anledning til mere aktivitet i transportbranchen, så er det en yderst forsigtig optimisme, der præger samtalen, da Transportmagasinet får en snak med erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm.

De seneste konjunkturmålinger viser nemlig, at selvom bygge- og anlægsbranchen ligger på plussiden af normalniveauet, så er plusset skrumpet. Og der kommer ikke alle til gode - for mens der er god gang i den mange steder, er mængden langt fra ligeligt fordelt, men i stedet centreret om de større byer.

- Vi kan se, at der ikke er blevet flere lastbiler på vejene. I løbet af krisen forsvandt i omegnen af 10.000 lastbiler, og siden er tallet stagneret, for selvom der er mere at køre med, så er den tilladte totalvægt samtidig steget, i 2011 fra 48 til 54 ton i 2011 og i 2014 til 56 ton. Så der er plads på ladet til de ekstra godsmængder, og vi kan håndtere de ekstra ton, der kommer fra bygge og anlægsbranchen, uden at lægge flere lastbiler til.

Det samlede billede halter
Det betyder selvfølgelig også, at der ikke er den samme jobvækst i transportbranchen, som man ser i byggeriet. Og Ove Holm henleder da også opmærksomheden på, at det store billede ikke er så prangende:

- Vi er selv på vej ud med en økonomisk prognose, og det er jo ikke jublende vækstrater, vi ser generelt i det brede billede. Selvom vi havde håbet på en vækst på måske 1,7 pct. i 2017, har de fleste nu skruet ned til 1,5 pct. Virksomhedernes højeste ønske er stabilitet og sikkerhed for investeringer, men ligger nogle ubehageligheder globalt set, som kan trykke stemningen lidt, især med hensyn til risikovillighed og investeringslyst, siger Ove Holm, og fortsætter:

- Noget af det, vi også bekymrer os om, er forbrugerne. Generelt er et højt privat forbrug godt for transportbranchen, og der kan vi se en tendens til, at tingene er gået temmelig meget ned ad bakke på den front, hvilket selvfølgelig er med til at trække ned i det samlede billede.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Farligt gods-regler på Øresundsbroen skærpes igen

Vagtskifte hos Scania Danmark

DB er på rette spor

Transportgiganten Deutsche Bahns halvårsregnskab viser vækst over hele linien

Universal Transports direktør søger nye græsgange

Thomas Hjort skal i gang med nye udfordringer, men giver alligevel ikke helt slip på Vejle-virksomheden

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Online Avis Arkiv

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Orla Horsbøll fylder 70

Debat: Vi vil ikke vente et år på nye regler

ATL ønsker hurtigere behandling af de nye regler om køre- og hviletid, skriver seniorkonsulent Rune Noack og direktør Lars William Wesch

Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Ny transportuddannelse kommer til Greve

Transportbranchen i vækst, og derfor lanceres til efteråret 2017 en ny kompetencegivende efteruddannelse inden for international transport og logistik

Kolding afprøver grøn varelevering

Første opbygning fra Thisted

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Ingen dyneløfteri på rastepladser

Det kræver for meget mandskab at håndhæve forbud mod ugehvil i førerhuset.

Henriette kom i praktik som 31-årig

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Tilfredse med omlægning af chaufføruddannelser

ITD og DI Transport er tilfreds med foreslåede ændringer i chauffør-uddannelsen

EU vil lægge chaufføruddannelsen om

Kommuner vil have transportminister op i gear

Tusindvis af østarbejdere ansættes i danske job

Østarbejdere tager næsten kun faglærte og ufaglærte job, viser nye tal. Udviklingen kan skabe hele brancher af udenlandsk arbejdskraft, siger forsker

Polen kræver følgebil ved sensitive transporter

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Bilsalget ligger fortsat i top

ITD skal have ny pressechef

Ny demolastbil fra Renault

ITD: Regningen for Postnord løber løbsk

Lastbilen er ladet med appelsiner - og hash

Flertal klar til varebilslov

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Viagra til vognmændene

Irsk transportselskab dømt for manipulation

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.251