23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sjælden lastbil til Volvo-museets samling

Volvo-museet i Göteborg har købt et eksemplar af en truet lastbilsart for at supplere den i forvejen omfattende samling af Volvo-køretøjer

Volvo Titan Tiptop produceredes kun i lidt over 1.400 eksemplarer, og i dag findes der kun meget få i verden. Nu har et eksemplar i tiptop stand fået lov at parkere på Volvo-museet.

Som den første tunge frembyggede europæiske lastbil, der havde førerhus, der kunne tippes, var Volvo Titan Tiptop en sensation i branchen. Den manglende motorhjelm foran føreren dannede standarden for, hvordan de europæiske lastbiler kom til at se ud – og hvordan de ser ud selv i dag.

Modellen blev produceret mellem 1964-65, men den hurtige udvikling inden for design betød, at der ikke nåede at blive produceret mere end 1.429 styk, inden det var tid til den næste model.

- For os er det naturligvis fantastisk, at vi fik mulighed for at købe denne bil, og oven i købet i en rigtig fin original stand. Den repræsenterer en vigtig epoke i Volvo Trucks’ historie, og supplerer derfor samlingen rigtig godt, siger Søren Nyeboe, direktør for Volvo-museet.

Brødrene Robert og Rustan Eliasson, der nu har solgt lastvognen til museet, reddede den fra en langsom død ude på en mark.

- Det krævede en masse arbejde at få den i så god stand, men nu er den nok også den mest fuldendte Titan Tiptop, der findes i dag. Vi har brugt en enorm mængde tid på at køre rundt og finde originale dele i hele Sverige og også i Norge, siger Rustan.

Som ny transporterede lastvognen gods blandt andet imellem Sverige og Finland. Robert købte lastbilen som teenager i begyndelsen af 80'erne og brugte den i nogle år. Efter at han solgte bilen i 1986 blev den sendt til skrot, og den tilbragte 8 år spredt ud på en mark.

- Beslutningen om at købe bilen tilbage og renovere den var nok mere følelsesladet end logisk, men det var bestemt det hele værd, griner Rustan Eliasson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02