23948sdkhjf

Danske vognmænd henter chauffører på Filippinerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danske vognmænd er i gang med at ansætte chauffører fra Fillippinerne, der skal køre på de europæiske landeveje. Det skriver Avisen.dk.

Der har netop været ansættelsessamtaler i denne uge i Filippinernes hovedstad Manilla. Det er et filippinsk bureau, der står for samtalerne. Men det er vognmandsvirksomheder i Letland og Polen med danske ejere, der har slået jobbene op.

Avisen.dk har talt med én af de filippinske lastbilchauffører, der har været til jobsamtale. Han har fået oplyst, at de filippinske chauffører vil få udbetalt, hvad der svarer til 7.000 kroner om måneden.

En af vognmandsvirksomhederne er danske ICB Drivers Network. Her bekræfter direktør Benny Nielsen, at det er hans polske datterselskab, der har slået stillingerne op. Men han ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen.

Det vil til gengæld Jørgen Steffensen, som har en vognmandsvirksomhed i Letland.

- Jeg forsøger at få chauffører herop fra Filippinerne. Men de får præcis den samme løn som de lettiske chauffører, jeg har i forvejen, siger han til Avisen.dk.

Gennem EU-regler har chaufførerne, der kommer til Letland, også mulighed for at køre ture på danske landeveje.

På trods af den høje arbejdsløshed i mange EU-lande, kan det ifølge vognmand Jørgen Steffensen ikke lade sig gøre at finde lastbilchauffører inden for EU's grænser.

- Der er stor mangel på chauffører i Europa i øjeblikket. Problemet i dag er, at de europæiske chauffører ikke har lyst til at være væk flere uger ad gangen. De vil gerne hjem til deres kone og familie hver aften. I Filippinerne har de mere tradition for at arbejde i udlandet, siger han.

Den forklaring køber de ikke i lastbilchaufførernes fagforbund, 3F Transport.

- Der er massiv ungdomsarbejdsløshed i både Spanien, Italien og Frankrig. Så hvis man ikke kan finde arbejdskraft i Europa, må det have noget med lønnen at gøre, siger forhandlingssekretær Flemming Overgaard.

Han tror ikke på, at vognmændene henter chauffører fra et andet kontinent, hvis de skal have det samme i løn som de europæiske chauffører.

- Hvis vi skal til at have filippinske lønninger i Europa, får lønpresset jo aldrig nogen ende. Det her er et fuldstændig unødvendigt ræs mod bunden, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Nyhedsbrev

9.187 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Online Avis Arkiv

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Vejpakken mangler kun formalia

Fragtmand rundede 100 år: Afslutter jubilæumsår i fin form

Fragttrafikken er blevet et stort hit på Øresundsbroen

En lastbil - 3.500 overkørsler

Dachser: Vi kører også om natten

DSV: Broen har en kæmpe betydning

Ingen krise her: Palles Fragt har rygende travlt

Movianto solgt: Ny gigant på medicotransport i Europa

Detailgigant får ny logistikpartner

Analyse: Fortsat fremgang for transport

2019 blev et positivt år for et stort flertal af de transport- og vognmandsvirksomheder, der har har offentliggjort deres årsregnskaber

Test
TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

Proace City udkommer nu

FAS fortsætter fremgang

Nu er PEMA blevet TIP

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Send til en kollega

0.158