23948sdkhjf

Danske vognmænd henter chauffører på Filippinerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danske vognmænd er i gang med at ansætte chauffører fra Fillippinerne, der skal køre på de europæiske landeveje. Det skriver Avisen.dk.

Der har netop været ansættelsessamtaler i denne uge i Filippinernes hovedstad Manilla. Det er et filippinsk bureau, der står for samtalerne. Men det er vognmandsvirksomheder i Letland og Polen med danske ejere, der har slået jobbene op.

Avisen.dk har talt med én af de filippinske lastbilchauffører, der har været til jobsamtale. Han har fået oplyst, at de filippinske chauffører vil få udbetalt, hvad der svarer til 7.000 kroner om måneden.

En af vognmandsvirksomhederne er danske ICB Drivers Network. Her bekræfter direktør Benny Nielsen, at det er hans polske datterselskab, der har slået stillingerne op. Men han ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen.

Det vil til gengæld Jørgen Steffensen, som har en vognmandsvirksomhed i Letland.

- Jeg forsøger at få chauffører herop fra Filippinerne. Men de får præcis den samme løn som de lettiske chauffører, jeg har i forvejen, siger han til Avisen.dk.

Gennem EU-regler har chaufførerne, der kommer til Letland, også mulighed for at køre ture på danske landeveje.

På trods af den høje arbejdsløshed i mange EU-lande, kan det ifølge vognmand Jørgen Steffensen ikke lade sig gøre at finde lastbilchauffører inden for EU's grænser.

- Der er stor mangel på chauffører i Europa i øjeblikket. Problemet i dag er, at de europæiske chauffører ikke har lyst til at være væk flere uger ad gangen. De vil gerne hjem til deres kone og familie hver aften. I Filippinerne har de mere tradition for at arbejde i udlandet, siger han.

Den forklaring køber de ikke i lastbilchaufførernes fagforbund, 3F Transport.

- Der er massiv ungdomsarbejdsløshed i både Spanien, Italien og Frankrig. Så hvis man ikke kan finde arbejdskraft i Europa, må det have noget med lønnen at gøre, siger forhandlingssekretær Flemming Overgaard.

Han tror ikke på, at vognmændene henter chauffører fra et andet kontinent, hvis de skal have det samme i løn som de europæiske chauffører.

- Hvis vi skal til at have filippinske lønninger i Europa, får lønpresset jo aldrig nogen ende. Det her er et fuldstændig unødvendigt ræs mod bunden, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Her er Årets Lastbil i Europa

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Online Avis Arkiv

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Vognmænd med varebiler får store bøder

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

Vigtige love for opbyggere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.196