Ny kombiterminal bør ligge i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

En ny markedsanalyse viser, at der er et bydende behov for en international kombiterminal på dansk jord, så der kan omlastes gods fra skinner til vejnettet til de godt fire millioner forbrugere i Øresundsregionen.

Når den nye Femern Bælt forbindelse åbner, vil godsmængderne fra godstog stige markant; men allerede i dag er der behov for en kombiterminal et sted langs den nye jernbanelinie Ringsted-Køge-København til at håndterede stigende godsstrømme øst-vest i landet.

Der er meget på spil, ikke kun for Køge, men for hele Danmark. De øgede godsmængder svarer til over 1.000 godsvogne om ugen. De kan enten stoppe og skabe arbejdspladser i Danmark, eller de kan bare suse forbi og skabe arbejdspladser i vores nabolande.

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver blandt andet nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og EU-transportkorridoren fra Helsinki i nord til Sicilien i syd.

Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge samt adgangen til Skandinavisk Transport Center.

Køge er porten til mange millioner forbrugere

Køge har en unik mulighed for at blive et knudepunkt for logistik i Nordeuropa. Skal det ske, er der brug for, at de betydeligt stigende mængder jernbanegods, der ventes, når Femern Bælt forbindelsen åbner, kan lastes effektivt om i Danmark.

Analysen viser, at der er brug for handling nu, hvis ikke chancen skal glide Køge af hænde. Dertil kommer, at en kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen – og er en mere CO2-venlig transportform.

Formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen siger:

- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse.

Borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen siger:

- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse.

Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Solide hovedmarkeder bag fortsat DFDS-vækst

Volumenvækst både på Østersøen og Nordsøen mere end opvejede manglende rejselyst hos briterne på Kanalen

Farligt gods-regler på Øresundsbroen skærpes igen

Gang i containerfragt smitter ikke af på Mærsk-havne

Største spørgsmål i Mærsk-regnskab er ifølge analytiker, hvorfor dyrere fragt ikke smitter af på Mærsk-havne

Vagtskifte hos Scania Danmark

DB er på rette spor

Transportgiganten Deutsche Bahns halvårsregnskab viser vækst over hele linien

Havnedirektør skruer forventningerne ned trods fremgang

Online Avis Arkiv

Universal Transports direktør søger nye græsgange

Thomas Hjort skal i gang med nye udfordringer, men giver alligevel ikke helt slip på Vejle-virksomheden

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Mærsk forventer at blive ramt igen og igen af hackere

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Tankskibe sender Mærsk-regnskab i milliardminus

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

Der bliver transporteret mere gods

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Orla Horsbøll fylder 70

Debat: Vi vil ikke vente et år på nye regler

ATL ønsker hurtigere behandling af de nye regler om køre- og hviletid, skriver seniorkonsulent Rune Noack og direktør Lars William Wesch

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

Mere trafik og bedre resultat i første halvår af 2017

Horsens Havn skaber 1600 jobs

Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Ny transportuddannelse kommer til Greve

Transportbranchen i vækst, og derfor lanceres til efteråret 2017 en ny kompetencegivende efteruddannelse inden for international transport og logistik

Godsvogn med miljøskadeligt stof blev afsporet i Kolding

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Henriette kom i praktik som 31-årig

Kroghejs skifter navn

Sverige vil se på regler for ældres kørekort efter ulykker

EU vil lægge chaufføruddannelsen om

Kommuner vil have transportminister op i gear

A.P. Møller - Mærsks hackerregning kan blive voldsom

Uno-X bygger bedre kundeoplevelser for 250 millioner

Polen kræver følgebil ved sensitive transporter

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.187