23948sdkhjf

Markant digital udvikling er på vej i transportbranchen

Transportbranchen har længe fået skyld for at halte bagefter med digitaliseringen. Senest i regeringens redegørelse om Danmarks digitale vækst 2016, hvor branchen er den mindst digitaliserede i dansk erhvervsliv. Men et blik ind i fremtiden på Transport 2017 viser et helt andet billede.

Her melder arrangørerne om 30 procent flere udstillere med rene it-produkter end på sidste messe og klart flere produkter med it integreret.  Brancheorganisationerne DTL, Dansk Industri, ITD og Dansk Erhverv forventer alle en afgørende digital udvikling på transportområdet i de kommende år.

Danske vognmænd er bannerførere i Europa
Ifølge producenterne, der udstiller på messen, skal vi ikke tvivle på, at transportbranchen har, hvad der skal til for at gennemgår en digital udvikling – faktisk viser historien, at danske vognmænd hellere end gerne tager ny teknologi til sig.

- Danske og hollandske vognmænd har altid været først i Europas transportbranche til at tage ny teknologi til sig. Konkurrencen er skærpet, og danske vognmænd har brug for at øge produktiviteten. Hvis de får tilbudt digitale løsninger, der kan hjælpe dem med det, så bruger de dem, siger Anton Freiesleben, der er salgsdirektør for Scania og har mere end 25 års erfaring fra transportbranchen.

På Transport 2017 præsenterer Scania sin til dato mest digitaliserede lastbilserie, Next Generation. Alle vognene i serien afrapporterer præcise data om den enkelte lastbils kørsel. Det giver vognmændene og Scania et nøjagtigt grundlag for at forbedre den enkelte chaufførs kørsel og brændstoføkonomi. Dataene sikrer også, at hver vogn får et individuelt serviceeftersyn, og at vognmanden kan få den økonomisk bedste specifikation på nye biler til opgaverne.

Gode tegn fra de mellemstore virksomheder
Blandt Transport 2017’s it-udstillere af flådestyringsværktøjer, der viser bilernes aktuelle position og kørselsmønster, melder man også om øget interesse for digitale produkter. Flådestyringsredskaber er traditionelt den type it-løsninger, som vognmænd først tager til sig. De giver overblik over bilernes aktuelle position samt oplysninger om den enkelte chaufførs og køretøjs kørselsmønster.

– Transportbranchen har måske været lidt sen til at tage it til sig, men vi kan mærke, at det virkelig rykker lige nu og ikke kun hos de store virksomheder. Rigtig mange mellemstore vognmandsforretninger henvender sig også til os, fordi de ønsker mere viden om flådens brændstofforbrug og kørselsadfærd, siger Morten Saxenborg, salgskonsulent hos r2p Tracking.

Danmark kan tage global førerposition
Udviklingen glæder Dansk Erhvervs fagchef for transport og infrastruktur, Jesper Højte Stenbæk. Set i et større perspektiv, mener han, at transportbranchen med opbakning fra dansk lovgivning lige nu har potentialet til at blive globalt forsøgscentrum for ny transportteknologi.

Som eksempler på allerede eksisterende projekter af høj international klasse, nævner han dronetestcentret ved Odense, det nationale forsøg med 56 tons modulvogntog på det statslige vejnet, Vesthimmerlands Kommune, der sandsynligvis snart tester førerløse busser, og fragtlogistikprojektet DiRECTLY under Aalborg Universitet, der vil sikre, at langt færre lastbiler kører halvtomme rundt på Europas veje.

– Danmarks velfungerende teknologi og fleksible lovgivning er grundlag for flere af disse projekter, men vi kan ikke hvile på laurbærrene. Med den rette politiske opbakning kan vi tiltrække store internationale virksomheder, der sandsynligvis etablerer afdelinger i landet, når først de er her, siger Jesper Højte Stenbæk.

Han tilføjer, at hvis Danmark udvikler sig til et globalt forsøgscentrum for ny transportteknologi, gavner det transportbranchens konkurrenceevne. Eksempelvis kan danske vognmænd længe før deres internationale konkurrenter få viden om, hvilke nye transportteknologier der er mest stabile i drift og dermed mest fornuftige at investere i. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236