23948sdkhjf

Ny ladopbygning sikrer værktøjet

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Vandborg Karosserifabrik i Lemvig kom i finalen i Årets Opbygning med deres patenterede aluminiumslad, hvor opbevaring, surring og sikkerhed er i fokus.

Så er det slut med at få stjålet håndværktøj og andet grej fra firmaets varebiler. Vandborg Karosserifabrik i Lemvig har udviklet et nyt letvægts aluminiumslad til varebiler med opbevaringsrum til værktøj og redskaber mellem bilens chassis og ladets bund.

Man kan endda få monteret centrallås i forbindelse med ladets sidefjæle, så ubudne personer ikke kan få adgang til rummene. Låsene kan aktiveres fra førerhuset.



Vandborg Karosserifabrik var med på Transport 2017 - og kom endda i finalen sammen med to andre virksomheder i konkurrencen "Årets Opbygning" med deres patenterede aluminiumslad.

- Vi besluttede for et par år siden at udvikle et lad til varebiler, da vi fornemmede en øget interesse for at købe varebiler i vognmandsforretninger.

- Vores virksomhed er 104 år gammel. Vi har produceret hestevogne, pølsevogne, campingvogne og foretaget autoopretning; men fra midt i 1980’erne satsede vi på lastbilsopbygninger, fortæller Michael Gade Nielsen, der er barnebarn af grundlæggeren.

Stor ladopbygger
Vandborg Karosserifabrik blev store i lad-opbygninger og specialiserede sig blandt andet i tømmerbiler og ølbiler - samt biler med kran og hejs.

Læs også: Nyt lad fra Vandborg

Den nye satsning har allerede båret frugt, for den særlig lette varebilsopbygning er netop blevet patenteret.

- Vi leverede 28 sider på engelsk til patentdirektoratet efter ni måneders forberedelse med udarbejdelse af 3D tegninger. Patentarbejdet stod patentkontoret Tropa i Aarhus for, siger Michael Gade Nielsen.

Den nye lad-opbygning har været testet hos enkelte kunder, som er glade for den øgede sikkerhed

- Vi har blandt andet en entreprenør som kunde med 40 varebiler. Her får man konstant stjålet værktøj fra bilerne, siger Michael Gade Nielsen.

En kundegruppe, som man også forventer sig en del er er kommuner. I stedet for eller sammen med skuffer kan man få opdelinger til koste. Der kan vælges mellem rum med bredder fra 40 til 80 cm. Det er også muligt at montere kraner på ladet.

Mange fastgørelsesøjer
Ladet kan efter ønske monteres med mange fastgørelsesøjer, så man kan fastsurre transport-emnerne.

- Ladet er cirka 200 kg. lettere end et traditionelt lad. Det nye lad koster i normal udgave 24.800 kroner. Det er faktisk kun 1.500 kroner mere end et standard alulad; men vi kan bygge lad i mange udførsler så som knæklad til maskintransport, siger Michael Gade Nielsen.

Italiensk kran med platform
Vandborg Karosserifabrik forhandler HMF og Palfinger kraner, men på messen i Herning viste firmaet også en liftbil med en italiensk Isoli-kran med platform. Kranen kan skyde 10 meter op og 10 meter til siden. Kranen er monteret på en Nissan NT 400, der har en lav egenvægt. Faktisk vejer hele køretøjet med opbygning bare 3.300 kg.

Skorstensfejeren på taget
- Opbygningen er meget aktuel efter en sag med en skorstensfejer, der blev anklaget for at gå på taget. Man skal nemlig kunne holde sig fast i én arm, men så kan man jo ikke foretage meget arbejde, siger Michael Gade Nielsen.

Kranen har indbygget hukommelse, så den husker, hvordan kranarmen har arbejdet sig op til arbejdspladsen - og tilbage. Så skal man bare trykke på en knap. Så finder kranen selv ned samme vej igen - og op igen næste gang.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.098