Smarte biler kræver sikker opkobling

| Af Martin Plesner-Jacobsen | Tip redaktionen om en historie

Af Martin Plesner-Jacobsen, Team Lead for Systems Engineering, Veeam Software

Fra i årtier at have været ren science fiktion, og noget vi kun har set i film som Tilbage til fremtiden, så begynder selvkørende og opkoblede biler at blive virkelighed. I nogle år har der eksisteret intelligente funktioner såsom assisteret parallelparkering, og som noget af det seneste er automatisk afstandsregulering i forhold til forankørende biler også blevet en realitet.

Og vi har sandsynligvis kun set begyndelsen. Bilproducenterne er i hård konkurrence om at skabe biler, der er selvkørende eller har "intelligente" funktioner. Det er nemt at lade sig rive med af entusiasmen, og at vores opkoblede biler i fremtiden kan gøre kørslen hurtigere, mere effektiv og sikker, er der ingen tvivl om. De fleste innovationer inden for bilsikkerhed er resultater af, at der er identificeret et behov, baseret på erfaringerne fra biluheld.

En ny funktion, der kan øge trafiksikkerheden, kan for eksempel være rapportering om vejr- og vejforhold eller trafikulykker, som gør det muligt at justere kørslen automatisk. Forestil dig, at du kører på en motorvej med 110 kilometer i timen, og det gør de forankørende biler også. Hvis bilerne 500 meter længere fremme pludseligt bremser op, så er der rimelig grund til at antage, at der er sket noget. Er køretøjerne online, så er det muligt, at dette kommunikeres til et centralt system, som advarer dit og andre køretøjer i nærheden og underretter alarmcentralen.

Men ligesom det er bedre ikke at have nogen brandalarm overhovedet end at have en defekt brandalarm, er det alfa og omega at systemerne virkelig fungerer. Er der en funktion, der advarer eller justerer bilens kørsel efter pludselige begivenheder i trafikken, så stoler vi på den. Men fejler systemet, så vi en dag ikke får advarslen, så forventer vi ikke ubehagelige overraskelser i trafikken, og det kan gøre os sårbare.

I modsætning til mange tidligere innovationer inden for trafiksikkerhed, som er opstået, fordi der er sket ulykker og dødsfald, har vi nu en unik mulighed for at skabe innovationer på forkant. Producenterne lover guld og grønne skove, men erfaringen viser, at de ikke altid kan indfri deres løfter. Der er altid risiko for, at it-systemer svigter, og det er ikke nødvendigvis producenternes fejl. Det kan lige så godt være på grund af strømudfald, internetafbrydelser eller andre uforudsete hændelser. Men i dag er det muligt at skabe systemer der, i tilfælde af nedbrud, er oppe og køre igen efter blot få minutter ved hjælp af et andet datacenter.

Vi har altså alle muligheder for at tage sikkerheden med i betragtning fra starten af, så løsningerne kan følge med udviklingen i takt med at vores biler kommer online. Det er essentielt at skabe systemer, som er robuste og kan bidrage til at højne trafiksikkerheden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Vagtskifte hos Scania Danmark

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Første opbygning fra Thisted

Online Avis Arkiv

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Nye Leveringer

Specialfremstillet superkran skal højne standarden på Martec

Fuld fart på kranerne

Pia og Thomas har travlt i Maximus Kran- & Specialtransport i Greve, som ser frem til tredje gazelle på tre år.

Millioner til rensning af partikelfiltre

Nordjysk Diesel Elektro og Ketner bruger millioner på nye maskiner til rensning af partikelfiltre.

Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et stigende antal har østeuropæiske nummerplader.

DTL: Stærkt og tiltrængt forslag mod AdBlue-fusk

Den danske regering er med kommende lovforslag parat til at slå hårdt ned på fusk med AdBlue

Gigantisk specialarmering med særtransport til KB-Hallen

Hjælp til at afsløre AdBlue-snyderi

Dinex tilbyder politiet, at de kan bruge avanceret testcenter i Middelfart.

Testcenter fylder 10 år

Verdens mest avancerede testcenter for partikelfiltre ligger I Middelfart og fylder 10 år

Festlig leverance til Orange Scene

Tankvognschauffører kom på en speciel opgave, da Roskilde Festival skulle bruge olie til deres mere end 50 dieselgeneratorer

Bilsalget ligger fortsat i top

BMS rundede milliarden i 2016

Kranvirksomhedener på fem år vokset til det dobbelte.

Nye leveringer

Her kort før sommerferien er der stadig gang i salget af materiel. Se blot på dette udvalg, der er leveret inden for de seneste to uger.

Nye leveringer

Der leveres fortsat masser af materiel til vognbmænd og entreprenører. Her bringer vi et udpluk af de seneste leveringer.

HMK Bilcon vokser med nye aktiviteter

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Ny demolastbil fra Renault

70 tons nyt maskineri midt i gigantisk havneudvidelse

Gigantisk stålkonstruktion løftet på plads i Aarhus

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.206