Smarte biler kræver sikker opkobling

| Af Martin Plesner-Jacobsen | Tip redaktionen om en historie

Af Martin Plesner-Jacobsen, Team Lead for Systems Engineering, Veeam Software

Fra i årtier at have været ren science fiktion, og noget vi kun har set i film som Tilbage til fremtiden, så begynder selvkørende og opkoblede biler at blive virkelighed. I nogle år har der eksisteret intelligente funktioner såsom assisteret parallelparkering, og som noget af det seneste er automatisk afstandsregulering i forhold til forankørende biler også blevet en realitet.

Og vi har sandsynligvis kun set begyndelsen. Bilproducenterne er i hård konkurrence om at skabe biler, der er selvkørende eller har "intelligente" funktioner. Det er nemt at lade sig rive med af entusiasmen, og at vores opkoblede biler i fremtiden kan gøre kørslen hurtigere, mere effektiv og sikker, er der ingen tvivl om. De fleste innovationer inden for bilsikkerhed er resultater af, at der er identificeret et behov, baseret på erfaringerne fra biluheld.

En ny funktion, der kan øge trafiksikkerheden, kan for eksempel være rapportering om vejr- og vejforhold eller trafikulykker, som gør det muligt at justere kørslen automatisk. Forestil dig, at du kører på en motorvej med 110 kilometer i timen, og det gør de forankørende biler også. Hvis bilerne 500 meter længere fremme pludseligt bremser op, så er der rimelig grund til at antage, at der er sket noget. Er køretøjerne online, så er det muligt, at dette kommunikeres til et centralt system, som advarer dit og andre køretøjer i nærheden og underretter alarmcentralen.

Men ligesom det er bedre ikke at have nogen brandalarm overhovedet end at have en defekt brandalarm, er det alfa og omega at systemerne virkelig fungerer. Er der en funktion, der advarer eller justerer bilens kørsel efter pludselige begivenheder i trafikken, så stoler vi på den. Men fejler systemet, så vi en dag ikke får advarslen, så forventer vi ikke ubehagelige overraskelser i trafikken, og det kan gøre os sårbare.

I modsætning til mange tidligere innovationer inden for trafiksikkerhed, som er opstået, fordi der er sket ulykker og dødsfald, har vi nu en unik mulighed for at skabe innovationer på forkant. Producenterne lover guld og grønne skove, men erfaringen viser, at de ikke altid kan indfri deres løfter. Der er altid risiko for, at it-systemer svigter, og det er ikke nødvendigvis producenternes fejl. Det kan lige så godt være på grund af strømudfald, internetafbrydelser eller andre uforudsete hændelser. Men i dag er det muligt at skabe systemer der, i tilfælde af nedbrud, er oppe og køre igen efter blot få minutter ved hjælp af et andet datacenter.

Vi har altså alle muligheder for at tage sikkerheden med i betragtning fra starten af, så løsningerne kan følge med udviklingen i takt med at vores biler kommer online. Det er essentielt at skabe systemer, som er robuste og kan bidrage til at højne trafiksikkerheden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Hver femte lastbil snød med forureningen

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Online Avis Arkiv

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Tysk sværvægter river ned fra højden

Nedbryderen LH Hockerup skal også kunne rive høje bygninger ned, og til det formål har han købt en tysk sværvægter med en meget lang arm

AGV Scandinavia får ny direktør

Lygterne kan tracke en trailer

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Aktion i Padborg: Store bøder til manipulerede lastbiler

Video
160 tons broelement løftes på plads over S-banen

Test
MAN går nye veje

MAN’s nye TGL og TGM har fået mere økonomisk 7-liters motor. For at skåne miljøet bygger de på ren SCR.

Efterspørgslen på AdBlue stiger

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Rækkevidde er over 12 meter

Ny kran har gjort livet hurtigere

- Jeg kan nå mere i min hverdag med den nye kran, siger chauffør Karsten Knudsen, som kører grabkørsel for Salten Vognmandsforretning

Ny kranbil efter vognmandens hoved

Kim Christensen, Skjern, fik en bil opbygget efter egne ønsker

120 lastbiler kontrolleret: Hver femte skal til syn

Det var typisk lastbilers bremser, den var gal med, da Nordjyllands politi lavede kontrol med store køretøjer

Ny kran døbt Flemming

FM til Køge Container Service

Årets fødselsdagsfest

Flere tyverier fra varebilerne

Flådestyring og kørebøger

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Kæmpeordre til Volvo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.157