23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kommende vejtransportpakke bliver politisk slalomløb

Den kommende vejtransportpakke fra EU er blevet mødt med forventninger om et opgør med vejtransportens egnethed i det Indre Marked

Den kommende såkaldte vejtransportpakke fra EU er i den grad blevet mødt med forventninger om, at der én gang for alle – og efter utallige hvidbøger og parlamentariske drøftelser – skal gøres op med vejtransportens egnethed i det Indre Marked.

Men helt så enkelt er det ikke, mener DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, der også er formand for den nordiske sammenslutning NLA, der er Nordens vognmandsorganisation i Bruxelles.

- EU står over for en kæmpe opgave, som bliver et politisk slalomløb. Og lad det være sagt med det samme: Som de økonomiske strukturer er i EU for øjeblikket, hænger der et økonomisk jerntæppe mellem øst og vest. Virkeligheden er, at virksomheder bosat i vest benhårdt udnytter, at man i øst ikke er kommet på fode endnu. Man udnytter superbillig arbejdskraft og kaster det ind i konkurrencen om de billigste priser for forbrugsgoder i Vesten.

Den kommende vejtransportpakke er også udtryk for en kamp mellem EU’s indre organer – DG MOVE i Kommissionen, der repræsenterer transportelementet og mobiliteten, og DG EMPL i Kommissionen, der repræsenterer beskæftigelsesinteresserne og arbejdsmarkedet.

NLA sætter dagsorden
- Jeg vil gerne gentage, hvad jeg har sagt før: Det er i denne kamp faktisk bemærkelsesværdigt, hvordan de nordiske vognmandsorganisationer gennem NLA har formået at sætte dagsordenen omkring social dumping, postkassefirmaer, varebiler, cabotage, kombitransport, ansvar i transportkæden og så videre. Kommissionen har modtaget vores budskaber, og de bliver brugt i de interne overvejelser mellem de mange interesser, der findes i den institution, der er det nærmeste, man kan komme EU’s regering, siger Erik Østergaard.

DTL-direktøren advarer mod de store forventninger, som transportorganisationer – og speditørerne – lægger frem om, at vejtransportpakken er alle løsningers moder, når pakken efter planen fremlægges i slutningen af maj.

- Tværtimod vil fremlæggelsen af initiativerne på vejtransportområdet afspejle rigtig mange principielle problemstillinger, som vil blive genstand for helt grundlæggende politiske overvejelser: Vil man have et indre marked, som kører efter laveste fællesnævner, eller vil man inddrage de nødvendige hensyn til fair konkurrence og ordnede forhold på arbejdsmarkedet?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|