23948sdkhjf

Scandlines transporterer mere gods

Færgerederiet melder om resultat over forventning efter et år med store investeringer og indsættelse af nye færger

Scandlines’ økonomiske resultater overgik forventningerne i 2016 efter omsætningsvækst og fremgang i driftsresultatet i et år, der var præget af væsentlige investeringer og indsættelse af nye færger på Gedser-Rostock-ruten samt opgradering af havnefaciliteter.

De senere års betydelige investeringer i omegnen af EUR 320 mio. og fortsatte driftsforbedringer har omdannet Scandlines til en afgørende del af infrastrukturen, og koncernen er mere konkurrencedygtig end nogensinde.

Koncernens omsætning steg 2% til EUR 470 mio. i 2016 (2015: EUR 460 mio.). I 2016 transporterede koncernens færger samlet set 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,6 mio. fragtenheder. På Gedser-Rostock-ruten steg fragttrafikken 16% og antallet af passagerer 10% efter indsættelsen af to nye hybridfærger.

- Efter et årtis hårdt arbejde og betydelige investeringer har vi omdannet Scandlines fra en statsejet færgeoperatør med adskillige ruter til en højtspecialiseret og effektiv trafikmaskine på to højfrekvente ruter mellem Danmark og Tyskland. I dag er Scandlines en afgørende del af infrastrukturen i de centrale transportkorridorer mellem vore to lande og mellem Skandinavien og Europa, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Nethandel er godt nyt
Danskernes iver efter at shoppe på netter er en af de faktorer, der har været medvirkende til stigningen i godsmængderne hos Scandlines.

- Vi nyder godt af internethandlen, hvor netbutikker som Zalando, Boozt og andre har fremgang. Det flytter gods over landegrænserne, hvor vi har meget gode resultater med vores produkt overfor andre, længerevarende færgeruter, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen til Børsen.

Rederiets færger sejler på de sydlige ruter mellem Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, hvor godstrafikken voksede henholdsvis 16 og 8 pct. til i alt at omfatte 600.000 lastbiler.

- Blandt godskunderne får vi flere pakkeleverandør-firmaer, der ser fordel i den indbyggede pause undervejs, og at de hurtigere kan vende deres lastbiler. Det passer ind i deres logistikmønster, siger rederidirektøren til Børsen.

Fortsatte grøn linje
Scandlines fortsatte indsatsen for at blive en grønnere infrastrukturleverandør med tilføjelsen af to nye færger til verdens i forvejen største hybridflåde samt opgraderingen af havnefaciliteter for at kunne tilbyde kunderne en gnidningsløs rejse.

- Vores indsats og investeringer i omegnen af EUR 320 mio. i løbet af de seneste tre år har cementeret vores konkurrenceevne i årene fremover, og vores langsigtede strategi er bæredygtig efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen mere end et årti fra nu. Vi byder yderligere konkurrence velkommen, men vi fortsætter med at give udtryk for vores legitime forventning om, at gældende tysk, dansk og europæisk lovgivning respekteres, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines forventer moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed i 2017 baseret på den gennemførte kapacitetsudvidelse på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens bordershops.

Scandlines
mio. eur. 2016 2015
Omsætning 470 460
Resultat af primær drift (EBIT) 139 156
Resultat før skat 88 109
Årets resultat 81 107
Aktiver i alt 1.444 1.348
Investeringer 92 136
Antal ansatte 1.506 1.488
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189