23948sdkhjf

Scandlines transporterer mere gods

Færgerederiet melder om resultat over forventning efter et år med store investeringer og indsættelse af nye færger

Scandlines’ økonomiske resultater overgik forventningerne i 2016 efter omsætningsvækst og fremgang i driftsresultatet i et år, der var præget af væsentlige investeringer og indsættelse af nye færger på Gedser-Rostock-ruten samt opgradering af havnefaciliteter.

De senere års betydelige investeringer i omegnen af EUR 320 mio. og fortsatte driftsforbedringer har omdannet Scandlines til en afgørende del af infrastrukturen, og koncernen er mere konkurrencedygtig end nogensinde.

Koncernens omsætning steg 2% til EUR 470 mio. i 2016 (2015: EUR 460 mio.). I 2016 transporterede koncernens færger samlet set 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,6 mio. fragtenheder. På Gedser-Rostock-ruten steg fragttrafikken 16% og antallet af passagerer 10% efter indsættelsen af to nye hybridfærger.

- Efter et årtis hårdt arbejde og betydelige investeringer har vi omdannet Scandlines fra en statsejet færgeoperatør med adskillige ruter til en højtspecialiseret og effektiv trafikmaskine på to højfrekvente ruter mellem Danmark og Tyskland. I dag er Scandlines en afgørende del af infrastrukturen i de centrale transportkorridorer mellem vore to lande og mellem Skandinavien og Europa, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Nethandel er godt nyt
Danskernes iver efter at shoppe på netter er en af de faktorer, der har været medvirkende til stigningen i godsmængderne hos Scandlines.

- Vi nyder godt af internethandlen, hvor netbutikker som Zalando, Boozt og andre har fremgang. Det flytter gods over landegrænserne, hvor vi har meget gode resultater med vores produkt overfor andre, længerevarende færgeruter, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen til Børsen.

Rederiets færger sejler på de sydlige ruter mellem Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, hvor godstrafikken voksede henholdsvis 16 og 8 pct. til i alt at omfatte 600.000 lastbiler.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

- Blandt godskunderne får vi flere pakkeleverandør-firmaer, der ser fordel i den indbyggede pause undervejs, og at de hurtigere kan vende deres lastbiler. Det passer ind i deres logistikmønster, siger rederidirektøren til Børsen.

Fortsatte grøn linje
Scandlines fortsatte indsatsen for at blive en grønnere infrastrukturleverandør med tilføjelsen af to nye færger til verdens i forvejen største hybridflåde samt opgraderingen af havnefaciliteter for at kunne tilbyde kunderne en gnidningsløs rejse.

- Vores indsats og investeringer i omegnen af EUR 320 mio. i løbet af de seneste tre år har cementeret vores konkurrenceevne i årene fremover, og vores langsigtede strategi er bæredygtig efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen mere end et årti fra nu. Vi byder yderligere konkurrence velkommen, men vi fortsætter med at give udtryk for vores legitime forventning om, at gældende tysk, dansk og europæisk lovgivning respekteres, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines forventer moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed i 2017 baseret på den gennemførte kapacitetsudvidelse på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens bordershops.

Scandlines
mio. eur. 2016 2015
Omsætning 470 460
Resultat af primær drift (EBIT) 139 156
Resultat før skat 88 109
Årets resultat 81 107
Aktiver i alt 1.444 1.348
Investeringer 92 136
Antal ansatte 1.506 1.488
Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Mærsk vil være lige så stor på land

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

ADP finder ny topchef i egne rækker

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.984