Vejen til grøn eksportkørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Vi har prøvet den Ivecos nyeste gasdrevne lastbil, Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.

Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor. Den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm.

Lastbilen lastet til 40 ton totalvægt er meget letkørt – og den kunne sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik.

 

Ikke samme trækkraft

Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.

Bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.

 

Første gaslastbil til langtur

Hos Iveco er man dog fuld af forventning til lastbilen - især om nogle år, når gas er blevet mere acceptabel som drivmiddel i lastbiler.

Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Den kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to.

Stralis NP er udstyret med Ivecos Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.

 

Ydeevnen forbedret

Motorens ydeevne er blevet forbedret blandt andet ved at indsugningsportene har fået en ny profil. Desuden er injektorerne og railen ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning. En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.

Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.

 

Rækkevidde på 1500 km

Med en rækkevidde på op til 1.500 km er lastbilen med til at gøre naturgas til en holdbar - og med tiden realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til de europæiske storbyer, hvor der indføres stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.

 

Ingen AdBlue

Efterbehandlingssystemet er uden brug af AdBlue og partikelfilter.

Udover en rigtig god kørekomfort har Stralis NP hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.

 

Lange udsigter i Danmark

Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkederne og ind på de store markeder - bare ikke i Danmark endnu... desværre. Herhjemme er koster biogas nemlig 30 procent mere end diesel! Og en gas-lastbil er op mod 300.000 kroner dyrere i indkøb end lastbiler, der kører på diesel.

Derfor er udsigterne til grøn eksportkørsel lange og brolagt med tidsler. Så hvis ikke transportkøbere eller forbrugerne er parate til at betale mere for transporterne og varerne, er det nok så som så med fremtiden for de CO2-neutrale gasdrevne transporter. I hvert fald herhjemme.

 

Frode Laursen har forsøgt

Frode Laursen, der er en af Danmarks største vognmandsforretninger, har testet en Iveco Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel.

Da der er meget få udbydere af gas, fremhæver virksomheden, at det er svært at forhandle sig til rabatter.

Når man også medregner den dyrere indkøbspris, giver det en samlet meromkostning på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. km.

Hertil kommer ulemperne ved at have få tankningsmuligheder. Selv om antallet at gas-tankstationer er stigende, kræver det stadig en omvej for at få en fuld tank.

Selv om miljøfordelene er meget store, gør den danske stat meget lidt for at fremme brugen af biogas. Biogas som brændstof betyder

  • 99 procent færre partikler,
  • 70 procent mindre NOx-udledning og
  • 15 procent reduktion af CO2.
Mere om: Iveco Stralis NP


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Hollandsk lastbilchauffør kørte 60 kilo hash til Danmark

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Politiet kontollerede tung transport ved Roskilde Festival

Verdens største konkurrence for lastvognsteknikere er afgjort

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Nyhedsbrev

Politi afslører flere fejl på køretøjer til studenterkørsel

Unge med nye eksamensbeviser i Køge blev forsinket på køretur, da politiet tjekkede køretøjer

Online Avis Arkiv

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Minister vil ikke være babysitter for chauffører som camperer

Lastbilchauffører må fra søndag ikke opholde sig længere end 25 timer i træk på landets rastepladser

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Nye leveringer

Masser af materiel skifter i disse dage hænder. Se et lille udvalg fra denne uge

Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Miljø-deklaration på lastbiler

Lastbiler uden ventetid

Start Klar hedder et nyt koncept fra Mercedes-Benz i Danmark. Det går ud på, at forhandleren altid har lastbiler til hurtig levering

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

Ny spulebil holder klimavejene i topform

NCC tager nye metoder i brug i kampen mod kraftige regnskyl. Det sker med en ny spulebil, som effektivt renser og vedligeholder de mange anlagte klimaveje

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

Teknikalitet diskvalificerer HMK Bilcon fra udbud

Lastbil væltede da 2200 skinker begyndte at svinge

Lørdag morgen væltede en lastbil i en rundkørsel ved Esbjerg, hvorefter en del af motorvejen blev spærret

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

63 trailere til NTG

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Store bøder til udenlandske lastbiler

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

Vestfyn Trækker 2018
Årets opbyggerpris gik til Løgumkloster

Vestfyn Trækker 2018
Årets Varebil fundet

Vestfyn Trækker 2018
Tre nominerede til "Årets Opbygning"

Dinex runder en milliard kroner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.342