Vejen til grøn eksportkørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Vi har prøvet den Ivecos nyeste gasdrevne lastbil, Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.

Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor. Den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm.

Lastbilen lastet til 40 ton totalvægt er meget letkørt – og den kunne sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik.

 

Ikke samme trækkraft

Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.

Bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.

 

Første gaslastbil til langtur

Hos Iveco er man dog fuld af forventning til lastbilen - især om nogle år, når gas er blevet mere acceptabel som drivmiddel i lastbiler.

Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Den kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to.

Stralis NP er udstyret med Ivecos Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.

 

Ydeevnen forbedret

Motorens ydeevne er blevet forbedret blandt andet ved at indsugningsportene har fået en ny profil. Desuden er injektorerne og railen ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning. En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.

Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.

 

Rækkevidde på 1500 km

Med en rækkevidde på op til 1.500 km er lastbilen med til at gøre naturgas til en holdbar - og med tiden realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til de europæiske storbyer, hvor der indføres stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.

 

Ingen AdBlue

Efterbehandlingssystemet er uden brug af AdBlue og partikelfilter.

Udover en rigtig god kørekomfort har Stralis NP hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.

 

Lange udsigter i Danmark

Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkederne og ind på de store markeder - bare ikke i Danmark endnu... desværre. Herhjemme er koster biogas nemlig 30 procent mere end diesel! Og en gas-lastbil er op mod 300.000 kroner dyrere i indkøb end lastbiler, der kører på diesel.

Derfor er udsigterne til grøn eksportkørsel lange og brolagt med tidsler. Så hvis ikke transportkøbere eller forbrugerne er parate til at betale mere for transporterne og varerne, er det nok så som så med fremtiden for de CO2-neutrale gasdrevne transporter. I hvert fald herhjemme.

 

Frode Laursen har forsøgt

Frode Laursen, der er en af Danmarks største vognmandsforretninger, har testet en Iveco Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel.

Da der er meget få udbydere af gas, fremhæver virksomheden, at det er svært at forhandle sig til rabatter.

Når man også medregner den dyrere indkøbspris, giver det en samlet meromkostning på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. km.

Hertil kommer ulemperne ved at have få tankningsmuligheder. Selv om antallet at gas-tankstationer er stigende, kræver det stadig en omvej for at få en fuld tank.

Selv om miljøfordelene er meget store, gør den danske stat meget lidt for at fremme brugen af biogas. Biogas som brændstof betyder

  • 99 procent færre partikler,
  • 70 procent mindre NOx-udledning og
  • 15 procent reduktion af CO2.
Mere om: Iveco Stralis NP


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny motor fra Scania

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Nyhedsbrev

Stærkt samarbejde omkring Årets Opbygning 2018

Transport 2019 og Vestfyn Trækker er gået sammen om kåringen af Årets Opbygning i 2018

Online Avis Arkiv

VIDEO: Kæmpedronerne kommer

Det nye vinterdæk til traileren

Tømmer affald med en trailer-opbygning

DSV Transport valgte en usædvanlig trækker/trailer-løsning i stedet for at køre rundt i Århus med en traditionel 4-akslet forvogn.

Tidligere VW-chef skal syv år i fængsel for snydesoftware

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Nye leveringer

Transportbranchen køber stadig masser af materiel. Her ses et udvalg

Test
Volvo giver den gas

De nye lastbiler fra Volvo, der kører på LNG, præsterer lige så godt som de, der kører på diesel, men de har 20-100 procent lavere CO2-emissioner

Arbejdspladser reddet: Kæmpeordre til HMK Bilcon

Karosseriopbygning på Fyn i 40 år

I år er det 40 år siden, at Keld Thomsen startede Fyns Karosseribyg i Søndersø. I dag driver sønnen Michael forretningen videre på 15. år.

Nye leveringer

Der er fortsat gang i leveringerne af materiel til danske vognmænd og entreprenører. Se de seneste leveringer her

Dollargrin størrelse X-Large

Test
Det danske forsvars nye off-road’er

Scanias nye XT Construction-serie bliver et vigtigt element i de kommende danske militærkøre- tøjer. Vi har prøvet 8x4-modellen med den økonomiske 450 hk motor

Iveco får storordre på 250 gaslastbiler

250 grønne og støjsvage Iveco Stralis skal leveres til en af Europas største transportvirksomheder

Dansk Mobil Beton satser innovativt: Batchblander, pumpe og kran i ét

Bæredygtig bil er årets bedste

Ny transportrobot skal erstatte trucken

GLS investerer over 100 millioner på landsplan

Inden højsæsonen fhar GLS netop udvidet sit største depot i København for 60 mio. kr.

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Bornholm sender entreprenørbiler i udbud

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Ny kran døbt Flemming

Årets fødselsdagsfest

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Glædelig jul og godt nytår fra os alle hos BSV Krantilbehør!

Få en effektiv samhandel med dine kunder og leverandører

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Kunde nummer 1000 på Tacho Online - John Just Povlsen, Kvistgård

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Viborg Renovation ApS

Send til en kollega

0.31