Vejen til grøn eksportkørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Vi har prøvet den Ivecos nyeste gasdrevne lastbil, Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.

Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor. Den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm.

Lastbilen lastet til 40 ton totalvægt er meget letkørt – og den kunne sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik.

 

Ikke samme trækkraft

Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.

Bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.

 

Første gaslastbil til langtur

Hos Iveco er man dog fuld af forventning til lastbilen - især om nogle år, når gas er blevet mere acceptabel som drivmiddel i lastbiler.

Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Den kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to.

Stralis NP er udstyret med Ivecos Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.

 

Ydeevnen forbedret

Motorens ydeevne er blevet forbedret blandt andet ved at indsugningsportene har fået en ny profil. Desuden er injektorerne og railen ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning. En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.

Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.

 

Rækkevidde på 1500 km

Med en rækkevidde på op til 1.500 km er lastbilen med til at gøre naturgas til en holdbar - og med tiden realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til de europæiske storbyer, hvor der indføres stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.

 

Ingen AdBlue

Efterbehandlingssystemet er uden brug af AdBlue og partikelfilter.

Udover en rigtig god kørekomfort har Stralis NP hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.

 

Lange udsigter i Danmark

Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkederne og ind på de store markeder - bare ikke i Danmark endnu... desværre. Herhjemme er koster biogas nemlig 30 procent mere end diesel! Og en gas-lastbil er op mod 300.000 kroner dyrere i indkøb end lastbiler, der kører på diesel.

Derfor er udsigterne til grøn eksportkørsel lange og brolagt med tidsler. Så hvis ikke transportkøbere eller forbrugerne er parate til at betale mere for transporterne og varerne, er det nok så som så med fremtiden for de CO2-neutrale gasdrevne transporter. I hvert fald herhjemme.

 

Frode Laursen har forsøgt

Frode Laursen, der er en af Danmarks største vognmandsforretninger, har testet en Iveco Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel.

Da der er meget få udbydere af gas, fremhæver virksomheden, at det er svært at forhandle sig til rabatter.

Når man også medregner den dyrere indkøbspris, giver det en samlet meromkostning på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. km.

Hertil kommer ulemperne ved at have få tankningsmuligheder. Selv om antallet at gas-tankstationer er stigende, kræver det stadig en omvej for at få en fuld tank.

Selv om miljøfordelene er meget store, gør den danske stat meget lidt for at fremme brugen af biogas. Biogas som brændstof betyder

  • 99 procent færre partikler,
  • 70 procent mindre NOx-udledning og
  • 15 procent reduktion af CO2.
Mere om: Iveco Stralis NP


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Vagtskifte hos Scania Danmark

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Første opbygning fra Thisted

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Online Avis Arkiv

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Nye Leveringer

Specialfremstillet superkran skal højne standarden på Martec

Fuld fart på kranerne

Pia og Thomas har travlt i Maximus Kran- & Specialtransport i Greve, som ser frem til tredje gazelle på tre år.

Millioner til rensning af partikelfiltre

Nordjysk Diesel Elektro og Ketner bruger millioner på nye maskiner til rensning af partikelfiltre.

Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et stigende antal har østeuropæiske nummerplader.

DTL: Stærkt og tiltrængt forslag mod AdBlue-fusk

Den danske regering er med kommende lovforslag parat til at slå hårdt ned på fusk med AdBlue

Gigantisk specialarmering med særtransport til KB-Hallen

Hjælp til at afsløre AdBlue-snyderi

Dinex tilbyder politiet, at de kan bruge avanceret testcenter i Middelfart.

Testcenter fylder 10 år

Verdens mest avancerede testcenter for partikelfiltre ligger I Middelfart og fylder 10 år

Festlig leverance til Orange Scene

Tankvognschauffører kom på en speciel opgave, da Roskilde Festival skulle bruge olie til deres mere end 50 dieselgeneratorer

Bilsalget ligger fortsat i top

BMS rundede milliarden i 2016

Kranvirksomhedener på fem år vokset til det dobbelte.

Nye leveringer

Her kort før sommerferien er der stadig gang i salget af materiel. Se blot på dette udvalg, der er leveret inden for de seneste to uger.

Nye leveringer

Der leveres fortsat masser af materiel til vognbmænd og entreprenører. Her bringer vi et udpluk af de seneste leveringer.

HMK Bilcon vokser med nye aktiviteter

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Ny demolastbil fra Renault

70 tons nyt maskineri midt i gigantisk havneudvidelse

Gigantisk stålkonstruktion løftet på plads i Aarhus

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Sidney Beck er ny softwareudvikler hos IPW

Vognmand Anders Sørensen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Søren Bech Trans...

Opsving i den kinesiske branche for landbrugskemikalier

Constructor deltager på HI17

Send til en kollega

0.244