Fremtidens chauffører har IT-kørekort

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vi får brug for mange dygtige chauffører – også i en fremtid med selvkørende lastbiler

ATL holdt onsdag generalforsamling og årsdag i Børkop ved Vejle. Og emnet for årsdagen var den teknologiske udvikling, som hastigt er på vej til at ændre transportbranchen.

- I transportbranchen er vi ikke bange for forandringer. Det er et vilkår, vi lever med og driver forretning på baggrund af. Men selv i vores branche kan det være svært at forudsige, hvad der vil bestå, og hvad der vil ændre sig markant. Jeg tror, at forandringerne vil gå meget stærkere i de kommende år – ikke mindst på grund af digitaliseringen, sagde ATL’s formand Peter Jepsen, som til daglig er chef for HR og kommunikation hos Danske Fragtmænd.

Transportvirksomhederne er i fuld gang med at tage den nye teknologi til sig. IT-systemer bliver brugt til at optimere på driften, spare på brændstoffet og styre lastbilflåden. Nogle år ude i fremtiden vil der komme selvkørende lastbiler og endnu flere IT-værktøjer, som vi endnu ikke kender.

Vi ved, at teknologien vil stille nye krav til de mennesker, der arbejder inden for vejgodstransport, sagde Peter Jepsen i sin beretning.

- Ny teknologi sætter allerede i dag sit præg i førerhuset og i chaufførens dagligdag, hvor antallet af tablets breder sig. Det bliver der mere af i fremtiden. Derfor får chaufførerne brug for et IT-kørekort, sagde han.

I en undersøgelse, som ATL har lavet blandt sine medlemmer, svarer 70 procent, at de er enige eller meget enige i, at IT vil få voksende betydning for chaufførernes dagligdag og måden, som opgaver løses på.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Nyhedsbrev

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Hver femte lastbil snød med forureningen

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Chauffører fra fattige lande strømmer hertil

Markant flere chauffører fra lande som Filippinerne og Usbekistan får lov at køre i EU. Alene på et år er antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande steget med 60 procent

Hollændere åbner kontor i Danmark

Greenway Logistics er brændt varm på Danmark og åbner nyt kontor i Herning

TV2-dom kan give problemer med Postnord

De politikere, der står klar med penge til PostNord, bør rette blikket mod torsdagens EU-afgørelse, mener DTL

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Svanemærket sæbe til vaskehallen

Megawash overtager vaskehal i Hørning

Freja styrker den svenske organisation igen

Ny kran døbt Flemming

Lastbilerne sidder tungt på godset i Danmark

Nu skal man bruge mobilen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.176