Transport er tynget af papir

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Kæmpe besparelser ved at digitalisere, siger Mærsk-formand, Jim Hagemann Snabe

Mærsk-koncernens nye bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe, har godt kig på alle de papirer, der følger med godstransport i dag.

Den fysiske godstransport er blevet effektiv, mens der er kæmpe muligheder for at høste store besparelser ved at digitalisere ’papirflowet’ ved eksempelvis containertransport, påpeger Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk.

- Man bruger næsten to en halv gang så mange penge på at håndtere papir end på at håndtere transport. Det er et meget manuelt arbejde med stakkevis af papirer og stempler for at transportere gods, og det tager en masse omkostninger, som man kunne fjernes, siger Jim Hagemann Snabe.

Han er medlem af regeringens "Digitalt Vækstpanel", som har afsluttet et års arbejde med rapporten "Danmark som digital frontløber".

Transport leverer en stor del af de mange milliarder, der ruller ind i gevinster ved at sætte tempoet op for digitalisering.

Vækstpanelet har analyseret udvalgte sektorer. Samlet leverer udvalgt del af transportsektoren 23 milliarder af de samlede 87 milliarder i gevinster for borgere, virksomheder og samfund.

Mange milliarder
- Det er en potentiel værdi. Den kommer ikke automatisk. Den kan kun nås, hvis vi er hurtige nok, siger Jim Hagemann Snabe.

Der er imidlertid tale om et minimum, for vækstpanelet har kun set på dele af samfundet og transportsektoren.

Beregningernes egentlige formål er at anvise en metode til vurdering af digitaliseringens gevinster.

- Danmark er førende inden for transport i forretningssammenhæng, men vi fokuserede på den borgerorienterede dør-til-dør transport af mennesker.

- Man ville have fået nogle helt andre, større tal for virksomheder og samfund, hvis man havde valgt en anden fokus, siger Jim Hagemann Snabe.

I denne sammenhæng er det først og fremmest lovgivning og uddannelser, som skal være hurtige.

Lønkonkurrence i baggrunden
- Vi er på vej ind i en fase, hvor det ikke længere handler om, at store lande med lave lønomkostninger har en fordel, men en verden hvor hastighed omstillingsparathed og kreativitet er værdier, som vil skabe muligheder. Der ligger Danmark rigtig godt, siger Jim Hagemann Snabe.

Vejgodstransport er slet ikke med i beregningen trods de store gevinster. Det er bl.a. selvkørende lastbiler i togvognslignende formation.

- Mulighederne for besparelser er væsentlig større for godstransport både til hav og på land end de tal, vi ser her, hvis vi kan udnytte teknologierne, siger Jim Hagemann Snabe.

Vækstpanelet anbefaler, at den offentlige transport skal starte med selvkørende biler.

- Selvkørende biler ligger længere ude i fremtiden, før det bliver den generelle teknologi. Det betyder ikke, at der ikke kommer selvkørende biler forinden, og det skal vi eksperimentere med. Der ligger den helt store gevinst.

Trafik- og vejrdata
Vækstpanelet foreslår at gøre offentlige data med kommerciel værdi tilgængelige. For transportører er DMI og Vejdirektoratets rådata særlig interessante.

Jim Hagemann Snabe fremhæver det fælles udviklingscenter omkring data - Big Data Meetups - i Karlsruhe, der samler offentlige data. Teknologier og datakraft er doneret af virksomheder, og forskere og virksomheder har adgang til at bruge de data eller komme med egne data for at udvikle nye forretningsmodeller.

Panelet foreslår, at regeringen til en begyndelse afsætter 100 millioner kroner til en digital hub i København.

Giv offentlige data fri
- Der ligger et arbejde i at få de data gjort tilgængelige, men er det gjort en gang, så kan de udnyttes af alle virksomheder. Vi mener, at de skal ind et sted, hvor folk med forstand på data kan strukturere dem og stille værktøjer til rådighed, så man lettere kan bruge de data uden at være ekspert.

- Det er en form for dataformidling og bearbejdning, som er tilgængelig for alle.

Transportmagasinet: Skal adgangen til datahub være gratis eller brugerbetalt?

- Min grundholdning er, at det vi gerne vil have meget af, skal vi ikke sætte skat på. Hvis vi tror, at der skabes værdi ved at bruge data, skal vi gøre det billigt eller gratis at få adgang til de data, svarer Jim Hagemann Snabe.

- Vi håber, at virksomhederne vil være med til art investere som i Karlsruhe, at donere nogle teknologier mod at få deres logo på datacenteret og på den måde skabe et samarbejde på tværs.

Minister: Vent til efteråret
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er positiv uden at love noget om frisætning af rådata fra blandt andet Vejdirektoratet og DMI.

- Ideen er god og en del af anbefalingerne, men vi præsenterer det samlede udspil til efteråret, og der handler det om økonomi og hvad der kan lade sig gøre, siger Brian Mikkelsen.

- Hvis det offentlige sidder på en viden, som virksomhederne skal bruge, så skal vi sørge for, at den er tilgængelig. Hvordan vil vi spille ud med i digitaliseringsstrategien, siger Brian Mikkelsen.

- I USA diskuterer man, om teamsters bliver arbejdsløse. Den diskussion har vi slet ikke i Danmark, fordi vi gør det på en omsorgsfuld måde og tager arbejdsmarkedets parter med, sagde Brian Mikkelsen ved den officielle overrækkelse af rapporten, som foregik i Dansk Metals hovedkontor.

Asien har fart på
Danmark har et godt udgangspunkt og et stort potentiale, men Danmark og EU er begyndt at tabe terræn til andre især asiatiske lande, formaner vækstpanelets formand, koncernchef Erik B. Christiansen, Danfoss.

Han sidder også i statsministerens nye "disruptionråd", der handler om globalisering og fremtidens job.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Nyhedsbrev

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Online Avis Arkiv

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Hver femte lastbil snød med forureningen

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

Nu får flere Københavnere bedre veje

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.201