23948sdkhjf

Speditører bekymret over tysk forbud mod hvil i bilen

Danske Speditører råder deres medlemmer til dialog med deres vognmænd

Det tyske forbud mod, at lastvognschauffører afholder det ugentlige hvil i lastvognens førerkabine, vækker stor bekymring blandt de danske speditører. Overtrædes reglerne, kan der vanke bøder til både chauffør og dennes arbejdsgiver.

Formanden for Danske Speditørers fagudvalg for Vej & Bane, Karl Christensen, er helt på den rene med, at det kan få helt uoverskuelige konsekvenser med den nye tyske praksis.

- Under alle omstændigheder vil jeg råde speditører, der har at gøre med transporter til og fra Tyskland og gennem Tyskland, til at snakke alle de praktiske spørgsmål grundigt igennem med deres vognmænd.

- For speditøren er det vigtigt, at både vognmanden og dennes chauffør er helt med på, at det er afgørende, at hvis der er last ombord, når det lange hvil skal afholdes, og chaufføren ikke må opholde sig i nærheden af lastbilen, så skal der drages omsorg for, at lastbilen ikke placeres hvor som helst.

- Det er ret skidt, hvis lastbilen og godset blot stilles på den parkeringsplads eller rasteplads, der er nærmest, når tidspunktet for det lange hvil nærmer sig, siger Karl Christensen.

Karl Christensen ønsker også at gøre opmærksom på, at konsekvenserne af en overtrædelse kan blive ret store. Efter det oplyste, vil både chaufføren og transportvirksomheden blive gjort ansvarlig for overtrædelser. Chaufføren skal betale 90 euro pr. time ulovligt tilbragt i førerhuset, mens virksomheden skal betale 180 euro pr. time, som chaufføren har tilbragt i førerhuset i forbindelse med det regulære ugentlige hvil.

- Bøderne skal som udgangspunkt betales af chauffører og vognmænd. For speditørerne betyder lovgivningen en hel masse, når de skal være arkitekter for transporterne. Derfor skal dette i høj grad indgå i enhver speditørs planlægning af den samlede transport fra A til B, siger Karl Christensen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.204