Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladet erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Nyhedsbrev

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

Online Avis Arkiv

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Rederiet Torm vil på børsen i USA

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

Tidligere Mærsk-topchef i spidsen for Unifeeder

Kalundborg Havn lejer jord for en kvart milliard

Mere gods over Øresund

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Et spadestik til halv milliard

Miljøminister Esben Lunde Larsen var med, da Hanstholm Havn og entreprenøren Aarsleff stak spaden i jorden til en omfattende udvidelse.

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Mærsks speditør-drømme skræmmer investorer

Nu udvides Hanstholm Havn

Per Aarsleff A/S er valgt som totalentreprenør - første spadestik tages allerede i dag

Containerfragt sikrer lille overskud hos Mærsk

Danske rederier nævnt i ny læk af skattelypapirer

Vil vokse med havneudvidelse

Havnedirektør: Kajområderne er ved at være fyldt

Brugt tunnelboremaskine på langfart

Der var trafikale, administrative og vejrmæssige komplikationer for alle pengene, da Blue Water Frankrig skulle transportere en godt brugt tunnelboremaskine fra Saudi Arabien til Frankrig

Hanstholm Havn klar med udbudsvinder

Freja styrker den svenske organisation igen

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Erfaren transportmand til Nagel

Der er gode job i transportbranchen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Værftsarbejderes øl ender på højeste politiske plan

Varm sushi i hård kuling

Gamle værftsarbejdere må ikke tage sig en bajer

Sådan omlægges bilafgifterne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.168