Fælles EU-regler er godt for virksomhederne

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

Af Lars William Wesch, direktør i ATL

For to uger trådte et nyt forbud i kraft i Tyskland. Chauffører må ikke længere holde det ugentlige hvil på 45 timer i førerhuset. Forbuddet lægger sig op ad lignende regler, der er indført i Frankrig og Belgien.

Det tyske forbud er bare det seneste af en række særregler, der er indført i de forskellige lande rundt om i Europa. Tyskland, Frankrig, Østrig, Italien, Luxembourg – jeg kan blive ved – har indført regler om mindsteløn for chauffører, der kører i landet.

Hvert enkelt land har sine grunde til at indføre reglerne, og det kan være helt legitimt. I Danmark har vi også særregler, som vi ønsker at beholde.

Men en del af særreglerne, der i øjeblikket bliver indført rundt om i Europa, fører til øgede omkostninger for virksomhederne, mindre fleksibilitet og ringere mulighed for at konkurrere.

EU Kommissionen spillede for et par uger siden ud med en vejpakke, der indeholder nye regler for cabotage, udstationering og køre- og hviletid.  Formålet med øvelsen er blandt andet at lave fælles regler i EU, så nogle af de nationale særregler kan forsvinde.

Nu begynder forhandlingerne om vejpakken, og det er så godt som sikkert, at den endelige aftale ikke bliver mangen til kommissionens udspil. Gennem DI og vores europæiske samarbejdspartnere vil vi gøre, hvad vi kan for at påvirke det endelige resultat, så det bliver mest muligt til gavn for vores medlemmer.

Mere om:


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Hvilke transportvirksomheder tabte mest i seneste regnskabsår? Voksede mest? Ansatte flest? Se svarene og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets brancheanalyse

Ny motor fra Scania

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Direktør stopper i Danske Havne

DI forudser ny retssag

Nyhedsbrev

Nye regler om alkolåse skal holde spritbilister fra flasken

Rådet for Sikker Trafik forventer, at nye regler om alkolåse betyder færre spritbilister.

Online Avis Arkiv

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Formandsskifte på Horsens Havn

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Postnord får ekstra 400 millioner

Unge skal fortælle transport-historier

Copenhagen Truck Wash udvider

Lastbiltrafik ind i Danmark sætter ny rekord

DTL: Rasteplads-indgreb er nødvendigt

Forslaget om at tidsbegrænse lastbilernes ophold på rastepladserne er et forsøg på at dæmme op for østchaufførernes camping i dagevis, mener DTL

Forsker: Droner kan levere pakker til din hoveddør om få år

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Næstformand går på pension

Tyrkisk chauffør varetægtsfængslet

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Tidligere havnedirektør i Vejle tiltalt for mandatsvig

Vognmænd fik nej fra vælgerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Glædelig jul og godt nytår fra os alle hos BSV Krantilbehør!

Få en effektiv samhandel med dine kunder og leverandører

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Kunde nummer 1000 på Tacho Online - John Just Povlsen, Kvistgård

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Viborg Renovation ApS

Send til en kollega

0.261