Forbud tvinger chauffører ud i boligområder

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Politikere og DI Transport advarer mod at begrænse parkering på rastepladser.

Et forbud mod længere ophold på rastepladser vil flytte problemet til mindre veje og boligområder, hvor camperende chauffører skaber endnu større problemer.

Det er flere ordføreres reaktion på udmeldingen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) om tidsbegrænsning for ophold på rastepladser.

- En tidsbegrænsning vil gøre det lettere at håndhæve reglen om, at chauffører ikke må tilbringe det ugentlige hvil på 45 timer i lastbilen, fremhæver Ole Birk Olesen.

- Mon de så ikke er at finde et andet sted, siger Andreas Steenberg (R). Hans pointe er, at man stadig væk skal have fundet grundlæggende løsninger.

- Holder de så på skoler eller supermarkeders parkeringspladser? Det skal man forholde sig til, hvis man laver et forbud mod at være på en rasteplads mere end et vist antal timer, siger Andreas Steenberg.

Merete Scheelsbeck (K), som er folketingsvikar for Rasmus Jarlov (K), advarer mod at løse et problem med at skabe nye, større problemer.

- Tidsbegrænset parkering skaber risiko for, at lastbiler bliver ledt ud på mindre veje og fører til øgede problemer med trafiksikkerhed, siger hun.

Private p-tilbud

- Venstre er klar til forhandlinger om tidsbegrænset parkering på rastepladser. Vi er nødt til at forhindre, at rastepladser bliver lavet om til campingpladser, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).
Læs også: Sager om køre/hviletid hober sig op


Han lægger op til enten et forbud og klækkelige bøder eller en mærkbar betaling efter 24 timer.

- Det er ikke statens opgave at stille rastepladsareal til rådighed for parkering i dagevis. Det kunne være en opgave for private parkeringspladser mod betaling, foreslår Kristian Pihl Lorentzen.

Tyskland presser østbiler

- Vi vil sandsynligvis opleve et øget pres på syddanske rasteplaser efter tyskernes indførelse af forbud mod 45 timers hvil på rastepladser. Hvad vil ministeren gøre, spurgte Karsten Hønge (SF) i Folketingets debat om social dumping i sidste måned.
Læs også: Ingen dyneløfteri på rastepladser


- Det er allerede forbudt i Danmark at holde det regulære, ugentlige hvil i lastbilen, så jeg kan ikke forbyde det mere end én gang, svarede Ole Birk Olesen.

- Vi har et problem med at håndhæve forbuddet, for det kræver, at man overvåger lastbilen og chaufføren igennem flere døgn. Jeg foreslår i stedet at sætte ind mod campering på rastepladserne. Jeg er i gang med at undersøge muligheder for at gøre det

Mangler 20 timers hvil

- Forbuddet i Tyskland vil ramme mange danske og europæiske transportvirksomheder hårdt. De har ingen mulighed for at efterleve reglerne med så kort varsel, anfører branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

- Vi er imod DF og SF’s specifikke forslag om en begrænsning på 25 timers parkering på rastepladser. Så vil chaufføren mangle op til 20 timers hvil, hvilket er dårligt for trafiksikkerheden, slutter Michael Svane.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Nyhedsbrev

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Hver femte lastbil snød med forureningen

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Forhøjede afgifter i Oslo-området

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Chauffører fra fattige lande strømmer hertil

Markant flere chauffører fra lande som Filippinerne og Usbekistan får lov at køre i EU. Alene på et år er antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande steget med 60 procent

Hollændere åbner kontor i Danmark

Greenway Logistics er brændt varm på Danmark og åbner nyt kontor i Herning

TV2-dom kan give problemer med Postnord

De politikere, der står klar med penge til PostNord, bør rette blikket mod torsdagens EU-afgørelse, mener DTL

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Svanemærket sæbe til vaskehallen

Megawash overtager vaskehal i Hørning

Freja styrker den svenske organisation igen

Ny kran døbt Flemming

Lastbilerne sidder tungt på godset i Danmark

Nu skal man bruge mobilen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.22