23948sdkhjf

Forbud tvinger chauffører ud i boligområder

Politikere og DI Transport advarer mod at begrænse parkering på rastepladser.

Et forbud mod længere ophold på rastepladser vil flytte problemet til mindre veje og boligområder, hvor camperende chauffører skaber endnu større problemer.

Det er flere ordføreres reaktion på udmeldingen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) om tidsbegrænsning for ophold på rastepladser.

- En tidsbegrænsning vil gøre det lettere at håndhæve reglen om, at chauffører ikke må tilbringe det ugentlige hvil på 45 timer i lastbilen, fremhæver Ole Birk Olesen.

- Mon de så ikke er at finde et andet sted, siger Andreas Steenberg (R). Hans pointe er, at man stadig væk skal have fundet grundlæggende løsninger.

- Holder de så på skoler eller supermarkeders parkeringspladser? Det skal man forholde sig til, hvis man laver et forbud mod at være på en rasteplads mere end et vist antal timer, siger Andreas Steenberg.

Merete Scheelsbeck (K), som er folketingsvikar for Rasmus Jarlov (K), advarer mod at løse et problem med at skabe nye, større problemer.

- Tidsbegrænset parkering skaber risiko for, at lastbiler bliver ledt ud på mindre veje og fører til øgede problemer med trafiksikkerhed, siger hun.

Private p-tilbud

- Venstre er klar til forhandlinger om tidsbegrænset parkering på rastepladser. Vi er nødt til at forhindre, at rastepladser bliver lavet om til campingpladser, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han lægger op til enten et forbud og klækkelige bøder eller en mærkbar betaling efter 24 timer.

- Det er ikke statens opgave at stille rastepladsareal til rådighed for parkering i dagevis. Det kunne være en opgave for private parkeringspladser mod betaling, foreslår Kristian Pihl Lorentzen.

Tyskland presser østbiler

- Vi vil sandsynligvis opleve et øget pres på syddanske rasteplaser efter tyskernes indførelse af forbud mod 45 timers hvil på rastepladser. Hvad vil ministeren gøre, spurgte Karsten Hønge (SF) i Folketingets debat om social dumping i sidste måned.

- Det er allerede forbudt i Danmark at holde det regulære, ugentlige hvil i lastbilen, så jeg kan ikke forbyde det mere end én gang, svarede Ole Birk Olesen.

- Vi har et problem med at håndhæve forbuddet, for det kræver, at man overvåger lastbilen og chaufføren igennem flere døgn. Jeg foreslår i stedet at sætte ind mod campering på rastepladserne. Jeg er i gang med at undersøge muligheder for at gøre det

Mangler 20 timers hvil

- Forbuddet i Tyskland vil ramme mange danske og europæiske transportvirksomheder hårdt. De har ingen mulighed for at efterleve reglerne med så kort varsel, anfører branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

- Vi er imod DF og SF’s specifikke forslag om en begrænsning på 25 timers parkering på rastepladser. Så vil chaufføren mangle op til 20 timers hvil, hvilket er dårligt for trafiksikkerheden, slutter Michael Svane.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14