23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Eco-roll bruger energien bedre

Er det bedst at lægge bilen i frigear, eller at blive i gear, hvis man vil lade bilen rulle? Få svaret her!

Hvis man vil udnytte lastbilens bevægelsesenergi, skal man slippe speederen i god tid og undlade at bremse vogntogets energi væk. Men skal man blive i gearet eller sætte den i frigear?

Det skal der en ekspert til at vurdere. Endnu engang er Scanias salgsdirektør Anton Freiesleben vores ekspert.

- Lastbilen kan læse vejen 3 km frem. Ud fra vejens topografi beregner bilen selv, om det betaler sig at gå i frigear eller blive i gear og undgå brændstofforbrug - men acceptere en let motorbremsevirkning.

I frigear ruller lastbilen helt frit. Der er kun modstand fra bilens hjullejer og luftmodstanden; men det koster lidt brændstof at holde motoren i tomgang. Der er et lille forbrug, når motoren kører i tomgang.

- I nogle situationer kan Scania’en beslutte at slippe gassen og blive i gear. Så er der ingen dieselindsprøjtning. Til gengæld er der en lille bremsevirkning, fordi nu skal baghjulene trække motoren rundt.

- Sådan et valg vil en chauffør aldrig være i stand til at vælge korrekt hver gang, men mindre man kender strækningen virkelig godt. Det finder bilen selv ud af. Scania’s Eco-roll funktion beregner det selv.

Konklusionen er, at man som chauffør formentlig vil komme til at elske alle de mange finesser og funktioner, der er kommet i de nye køretøjer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web01