Eco-roll bruger energien bedre

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Er det bedst at lægge bilen i frigear, eller at blive i gear, hvis man vil lade bilen rulle? Få svaret her!

Hvis man vil udnytte lastbilens bevægelsesenergi, skal man slippe speederen i god tid og undlade at bremse vogntogets energi væk. Men skal man blive i gearet eller sætte den i frigear?

Det skal der en ekspert til at vurdere. Endnu engang er Scanias salgsdirektør Anton Freiesleben vores ekspert.

- Lastbilen kan læse vejen 3 km frem. Ud fra vejens topografi beregner bilen selv, om det betaler sig at gå i frigear eller blive i gear og undgå brændstofforbrug - men acceptere en let motorbremsevirkning.

I frigear ruller lastbilen helt frit. Der er kun modstand fra bilens hjullejer og luftmodstanden; men det koster lidt brændstof at holde motoren i tomgang. Der er et lille forbrug, når motoren kører i tomgang.

- I nogle situationer kan Scania’en beslutte at slippe gassen og blive i gear. Så er der ingen dieselindsprøjtning. Til gengæld er der en lille bremsevirkning, fordi nu skal baghjulene trække motoren rundt.

- Sådan et valg vil en chauffør aldrig være i stand til at vælge korrekt hver gang, men mindre man kender strækningen virkelig godt. Det finder bilen selv ud af. Scania’s Eco-roll funktion beregner det selv.

Konklusionen er, at man som chauffør formentlig vil komme til at elske alle de mange finesser og funktioner, der er kommet i de nye køretøjer.

Mere om:


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny motor fra Scania

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

DI forudser ny retssag

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nyhedsbrev

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Online Avis Arkiv

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Copenhagen Truck Wash udvider

Lastbiltrafik ind i Danmark sætter ny rekord

DTL: Rasteplads-indgreb er nødvendigt

Forslaget om at tidsbegrænse lastbilernes ophold på rastepladserne er et forsøg på at dæmme op for østchaufførernes camping i dagevis, mener DTL

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Ulla er vognmand - og fløjtenist

Hun er vognmand, kører for DSV Transport - og så er hun klassisk fløjtenist

Ancotrans overtager containerkørsel

Stærkt samarbejde omkring Årets Opbygning 2018

Transport 2019 og Vestfyn Trækker er gået sammen om kåringen af Årets Opbygning i 2018

Lavere priser på Storebælt fra 2018

Branchen: Fordele og mangler i finansloven

Thortrans køber op på Sjælland

I samarbejde med Peter Hvejsel Holding ApS overtager Randers-virksomheden 100% af aktierne i flyttefirma

Næstformand går på pension

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Vognmænd fik nej fra vælgerne

BHS Logistics sikrer stor serviceaftale

Træf i Folketinget om superlogistik

Netværksmøde hos DSV

Bæredygtig bil er årets bedste

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Glædelig jul og godt nytår fra os alle hos BSV Krantilbehør!

Få en effektiv samhandel med dine kunder og leverandører

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Kunde nummer 1000 på Tacho Online - John Just Povlsen, Kvistgård

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Viborg Renovation ApS

Send til en kollega

0.327