23948sdkhjf

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Udefra skal man kikke godt efter for at se ændringerne på de nye DAF-modeller. Det kræver næsten, at den tidligere udgave står ved siden af; men teknisk har der været dømt overarbejde hos ingeniører på DAF-fabrikken i hollandske Eindhoven. De har i tre år arbejdet på forbedringerne, som også omfatter nyt DAF-logo på fronten.

Det er lykkedes at skabe nogle lastbiler, der er syv procent mere økonomiske, og i forvejen er DAF kendt for god brændstoføkonomi.

De nye CF og XF lastbiler havde verdenspremiere på transportmessen i Birmingham, hvor de blev præsenteret af direktøren for produktudvikling hos DAF, Ron Borsboom.

Udefra kendes de nye modeller på ny forkromet solskærm, ny kølergrill med forkromede "gæller" og skærme. Det er alt sammen med til at give lavere vindmodstand.

Også interiøret er opdateret med blandt andet øget farve-differentiering, og så er komforten forbedret.

Lille navigations-skærm

Instrumenteringen er tillige ændret. I vore Tesla-tider med kæmpe touchscreen må skærmen i de nye DAF nok kaldes gammeldags, for den er ret lille.

Siddestillingen er fin i både CF og XF. Selv om DAF har brugt de samme førerhuse i mange år, er det lykkedes dem at holde dem moderne. Det største XF førerhus Super Space Cab er fortsat blandt de mest rummelige på markedet.

Nogle af kontakter kræver lidt tilvænning, bl.a. varme- og ventilationssystemet, som sidder så langt nede på konsollen, at man må lære at indstille systemet uden at se væk fra vejen. Kabinen skal roses for masser af aflæggeplads og en stor bred køje, som mange chauffører bifalder.

På vejen er DAF’s lastbiler ofte rost for en god retningsstabilitet - det skulle ikke være blevet ringere i de nye CF og XF udgaver. På vejen kan man så glædes over det nye spejldesign, hvor spejlene er delt op, så udsynet til siden ikke forringes

Mange nye tekniske detaljer

Men det er teknikken, der er vigtigst, for den betyder syv procent lavere forbrug.

Vi kan nævne motorer med ekstra hestekræfter - op til 450 hk for den 11-liters Paccar MX-11 motor i DAF CF og op til 530 hk for den 13-liters Paccar MX-13 motor i DAF XF.

MX-13 motorerne yder henholdsvis 430-, 480- og 530 hk - det er 20 hk mere end før. MX-11 eksportbilerne henholdsvis 370-, 410- og 450 hk, mens MX-11 distributions bilerne yder 300- og 340 hk.

Det maksimale drejningsmoment i er allerede til sted fra 900 omdrejninger - kraftigste MX-13 maskine med 530 hk har et moment på 2.600 Nm ved 1.000 omdrejninger i 12. gear - præcis for den normale motorvejsfart på 85 km/t. I lavere gear er momentet 2.500 Nm. For de andre 13 liters motorer er der en forskel på 150 Nm mellem topgear og de andre gear.

Ser vi på 11 liters motorerne, gælder det samme princip. Der er 10 hk mere at gøre godt med og momentet er øget med 100 og 150 Nm. Dermed kunne omdrejningstallet sænkes.

Forbedringerne handler blandt andet om lavere omdrejninger under brug af fartpilot og bedre moment ved kørsel i højeste gear, så man kan blive i det højeste gear så længe som muligt.

Endelig sikrer en ny turbolader for flere kræfter og forbedret effektivitet.

Nyheder i ecoroll

Der er også nye detaljer omkring kørsel i ecoroll mode. Systemet har blandt andet en længere "preview" horisont fra 1,5- til 2,5 km.

En ny software til drivlinjen, Dynamic Cruise, betyder blød momentopbygning ved opstigningsstart.

Lavere egenvægt

Vægten på bilerne er sænket omkring 100 kg, så der også opnås øget nyttelast.

Vi skal også nævne helt nye bagaksler med hurtigere udvekslinger fra 2,05 til 2,47, hvor DAF tror, at 2,21 bliver mest populært.

Der er også nyt differentiale design og reduktion af olieniveau.

Opdateret ZF gearkasse

Nævnes skal en ny motorbremse, forbedret forbrændingssystem med nye stempler og nye indsprøjtningsdyser og så en ny og mere støjsvag Traxon automatiseret gearkasse fra ZF.

Gearskiftene opad sker hurtigere. Der er forbedret effektivitet og der er udvidet brug af ecoroll. Traxon gearet fås både med 12 og 16 trin - og der fås krybegear til femte gear og bakgear.

Serviceintervallerne går nu op til 200.000 km. Det er 50.000 km længere end i de tidligere modeller. Også efterbehandlingssystemet er ændret. Det er 50 kg lettere og 40 procent mindre - og opvarmes hurtigere.

Endelige skal vi nævne DAF’s forbedrede Connect flådestyringssystem, der tillader andre mærker i flåden end DAF.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08