Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Region Skånes regionrådsformand Henrik Fritzon (S) ønsker at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bliver en realitet så hurtigt som muligt.

Men hvorvidt forbindelsen over det nordlige Øresund skal være til både tog- og biltrafik eller ej skiller dem – fra dansk side vil man kun bygge en biltunnel. Det fremgik af torsdagens debat mellem de to på Folkemødet, skriver Øresund News.

- Det står langt nede på min prioriteringsliste at bruge flere millioner på jernbane, når de fleste danske rejsende anvender de overbelastede veje. Det er det vi skal bruge pengene til, sagde Ole Birk Olesen samtidig med at han understregede, at togtrafik over HH-forbindelsen vil kræve en omfattende ombygning af jernbanen mellem Helsingør og København.

Debatten foregik i Greater Copenhagens telt på Folkemødet efter at blandt andre Ronny Hansson, adm. dir. på Nordic Transport Rail, havde fortalt, hvordan problemer med togtrafikken koster hans virksomhed hundreder af millioner kroner hvert år.

Henrik Fritzon mener, til forskel fra transportministeren, at en fremtidig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal have kapacitet til både tog- og vejtrafik. Han ønsker også at Øresundsbro Konsortiet, som ejer og driver Øresundsbron, af den svenske regering skal få til opgave at udrede hvordan en fast HH-forbindelse kan finansieres, bygges og drives.

Hvad angår finansieringen ser Ole Birk Olesen gerne en brugerfinansieret forbindelse som ikke belaster skatteyderne i hverken Danmark eller Sverige. Henrik Fritzon er åben overfor både en statslig finansiering og en OPP-løsning (Offentlig Privat Partnerskab).

På spørgsmålet om hvad der er vigtigst at tage fat på efter sommerferien var de derimod helt enige om svaret.

- Grænsekontrollerne i Hyllie skal væk, sagde Henrik Fritzon bestemt og fik støtte fra transportministeren.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Nyhedsbrev

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Online Avis Arkiv

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Hver femte lastbil snød med forureningen

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

Nu får flere Københavnere bedre veje

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.154