23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny demolastbil fra Renault

Renault Trucks forsker i endnu mindre brændstofforbrug og CO2-udslip.

Renault Trucks fortsætter sin forskning i lastbilers energieffektivitet. Den franske lastbilproducent har netop skudt Falcon-projektet i gang. Det fokuserer på at udvikle et nyt design og nye teknologier, så en lastbiltrækker kan reducere brændstofforbruget og CO2-emissioner.

Renault Trucks håber, at den nye demo-trækker vil forbruge 13 procent mindre brændstof end en standard Renault T sættevognstrækker. Det skal blandt andet ske ved at optimere aerodynamikken, benytte dæk med lav rullemodstand, effektivisere køre- og brændstofstyringsfunktionerne og forbedre drivaggregatet.

Renault vil også udvikle en ny version af Rankine-varmegenvindingssystemet og forbedre smøresystemet.

Med undtagelse af Rankine-systemet vil designændringerne og de nye teknologier være klar til at blive integreret i en demo-lastbil, som skal testes under virkelige vilkår fra slutningen af 2018. Meningen er at starte en egentlig produktion efter år 2020.

Renault har de senere år været indblandet i en række forsøg med forskellige typer af køretøjer blandt andet Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 og Urban Lab 2. Sidstnævnte kører distributionskørsel i Paris som led i et to-årigt forsøg.

Falcon står for Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04