Fuld fart på kranerne

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Pia og Thomas har travlt i Maximus Kran- & Specialtransport i Greve, som ser frem til tredje gazelle på tre år.

Siden april 2010 har 35-årige Pia B. Olsen og hendes 41-årige kæreste Thomas været selvstændige med Maximus Kran- & Specialtransport.

For to år siden flyttede virksomheden til Greve, hvor parret også bor privat på samme adresse. I dag beskæftiger Maximus syv kranførere, tre administrative medarbejdere og en flexmedarbejder.

På syv år har de skabt en kraftig vækst. Det har indbragt dem en ”gazelle” af dagbladet Børsen i 2015 og 2016. Nu ser virksomheden frem til at modtage den tredje gazelle i år, da der fortsat er fuld fart på hejseopgaverne især i København.

Det fortalte Pia og Thomas, da de for nylig åbnede døren for et virksomhedsbesøg som et led i Greve Kommunes vækstpolitik.

Borgmesteren, kommunaldirektøren, formanden for Vækst- og beskæftigelsesudvalget og erhvervs- og turistchefen blev budt på kaffe af højgravide Pia, der på visitkortet kan skrive både transportleder, vognmand og direktør.

Til daglig tager hun sig også af budgetter, lønbogføring, markedsføring, regelsæt fra kommunen, der skal efterleves samt ad hoc opgaver på kontoret. Hun ejer og driver virksomheden sammen med sin kæreste, der stiftede firmaet for syv år siden i Herfølge. Udover at Thomas med Pias ord er hele grundstenen i den daglige drift, kører han kranbil og tager sig af tilbudsgivningen samt plejen af eksisterende og nye kunder.

Travlhed fra tidlig morgen til sen aften

Til lyden af kimende telefoner med kunder, der skal have løst en hasteopgave, fortæller parret, at virksomheden har særlig travlt i foråret, sommeren og efteråret, hvor renoveringsarbejdet og nybyggeriet i København er på sit højeste.

I højsæsonen løser Maximus flere hundrede opgaver på hele Sjælland med start fra virksomhedsadressen i Greve kl. 6.00 om morgenen for at undgå den værste morgentrafik. Det er hejseopgaver med vinduer, stål, trævarer samt beton- og træelementer eller pavilloner og containere, der skal flyttes for den lille tømrermester, den store entreprenør eller for en privatperson.

- På en god dag har vi mellem 100 og 150 kundeopkald, fortæller Pia.

- Vi kan mærke, at der er gang i hjulene i bygge- og anlægsbranchen. Vi trives med at have hovedsæde her i Greve og vil gerne udvide vores værksted og holdeplads til lastbilerne.

Service og fleksibilitet i højsædet

Thomas tager ordet mellem et par telefonsamtaler for at supplere Pia:

- Vi har to år i træk modtaget gazelleprisen. Vi får det bedste regnskab nogensinde for 2016. Det viser, at vi på tredje år i træk har fortjent en gazelle. Det er vi meget glade for og stolte over, siger han.

- Vi sætter høj service og fleksibilitet i højsædet og siger aldrig nej til en kunde! Vi er stolte af, at vi har nogle kompetente og engagerede medarbejdere, der kan tænke selv og tage ansvar for at få løst også de mere komplekse og komplicerede hejseopgaver.

Behøver ikke blive større

Pia og Thomas har ingen ambitioner om at blive større, end de er nu. For dem er det vigtigste, at de har de rigtige kranbiler og de rigtige medarbejdere, der kan lide at arbejde i firmaet.

Gæsterne fra kommunen får også en rundvisning på pladsen foran administrationskontoret og værkstedet, men ingen af kranbilerne eller trailerne er hjemme. Det har en god forklaring.

- Alle vores biler er ude på opgave. Vi har højsæson netop nu, forklarer Pia.

- Det er vigtigt at have det bedste materiel. Derfor har vi lige investeret 6,3 millioner kr. i en ny kran. Vi glæder os over, at vi har præsteret en omsætning på 14 millioner kr. i regnskabsåret 2014 og 2015.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Vagtskifte hos Scania Danmark

Universal Transports direktør søger nye græsgange

Thomas Hjort skal i gang med nye udfordringer, men giver alligevel ikke helt slip på Vejle-virksomheden

DB er på rette spor

Transportgiganten Deutsche Bahns halvårsregnskab viser vækst over hele linien

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Online Avis Arkiv

Debat: Vi vil ikke vente et år på nye regler

ATL ønsker hurtigere behandling af de nye regler om køre- og hviletid, skriver seniorkonsulent Rune Noack og direktør Lars William Wesch

Orla Horsbøll fylder 70

Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Kolding afprøver grøn varelevering

Ny transportuddannelse kommer til Greve

Transportbranchen i vækst, og derfor lanceres til efteråret 2017 en ny kompetencegivende efteruddannelse inden for international transport og logistik

Første opbygning fra Thisted

Ingen dyneløfteri på rastepladser

Det kræver for meget mandskab at håndhæve forbud mod ugehvil i førerhuset.

Henriette kom i praktik som 31-årig

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Tilfredse med omlægning af chaufføruddannelser

ITD og DI Transport er tilfreds med foreslåede ændringer i chauffør-uddannelsen

EU vil lægge chaufføruddannelsen om

Kommuner vil have transportminister op i gear

Tusindvis af østarbejdere ansættes i danske job

Østarbejdere tager næsten kun faglærte og ufaglærte job, viser nye tal. Udviklingen kan skabe hele brancher af udenlandsk arbejdskraft, siger forsker

Fjordforbindelse skaber 100 nye job

Med en længde på 1,4 kilometer og et budget på to milliarder er der job i sigte ved den nye Fjordforbindelse i Frederikssund

Nye Leveringer

Polen kræver følgebil ved sensitive transporter

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Bilsalget ligger fortsat i top

ITD skal have ny pressechef

Ny demolastbil fra Renault

ITD: Regningen for Postnord løber løbsk

Lastbilen er ladet med appelsiner - og hash

Flertal klar til varebilslov

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Viagra til vognmændene

Irsk transportselskab dømt for manipulation

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Sidney Beck er ny softwareudvikler hos IPW

Vognmand Anders Sørensen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Søren Bech Trans...

Opsving i den kinesiske branche for landbrugskemikalier

Constructor deltager på HI17

Send til en kollega

0.213