Kommuner vil have transportminister op i gear

- Ole Birk Olesen skal op i omdrejninger, så kommunerne kan øge trafiksikkerheden ved at sætte farten på vejene ned

I begyndelsen af marts lovede transportministeren Ole Birk Olesen at gøre det nemmere for kommunerne at etablere zoner med en hastighedsgrænse på max 30 eller 40 km/t af hensyn til trafiksikkerheden.

Men siden er intet sket, og i Aarhus og Københavns Kommuner undrer man sig over, hvorfor arbejdet med det nye regelsæt trækker ud. En ændring af bekendtgørelsen blev nemlig allerede sat i gang i 2014 under den foregående regering.

Transportministerens langsommelighed har derfor nærmest sat arbejdet med at øge trafiksikkerheden og trygheden med hastighedszoner i de to store byer i stå. Såvel rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus, Kristian Würtz som Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabel er meget opsatte på at etablere nye hastighedszoner.

Men politiet vil ikke godkende nye hastighedszoner, før de kender regeringens ændringer af reglerne på området.

I Aarhus oplever man udfordringer på grund af det manglende regelsæt. I foråret satte Teknik og Miljø gang i et forsøg i Mårslet med hastighedszoner, men det viste sig meget besværligt. Blandt andet har man været nødt til at undtage nogle veje i landsbyen fra forsøget og lave tre zoner i stedet for én stor.

Rådmand Kristian Würtz peger på, at der ikke kun er tale om, at der sker færre ulykker, men at ulykkerne også er mindre alvorlige, når bilerne kører langsommere. Han mener, at det er urimeligt overfor såvel kommuner som politiet – sidstnævnte skal give tilladelserne – at reglerne er så ufleksible, at det giver problemer at finde rimelige løsninger.

- Det bør være så let som muligt at etablere hastighedszoner. Selvfølgelig af hensyn til sikkerheden men også på grund af den tryghed, som lavere hastighed giver beboerne. På sigt håber jeg, at vi får gjort så mange beboelseskvarterer som muligt mere trygge at færdes i. Det vil også give flere lyst til at færdes og opholde sig mere på gader og pladser, siger han.

I København har man reduceret antallet af personskader på cyklister og fodgængere med helt op til 89 pct. i de zoner med en maksimal hastighed på 40 km/t, der allerede er etableret. Og forskning viser, at sættes hastigheden helt ned til 30 km/t er der kun 5 pct. risiko for, at en fodgænger dør ved sammenstødet med en bil.

- Sommerferien er nu slut for de københavnske skolebørn, der igen skal gå og cykle mellem deres hjem og skolen. Vi bør gøre alt, hvad vi kan for at gøre vores skoleveje så sikre som muligt. Og her er en nedsættelse af bilernes hastighed helt central. Derfor må transportministeren få de nye regler på plads, så kommunerne igen kan få fart på arbejdet med at nedsætte hastighedsgrænserne i byerne, siger Morten Kabell.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.246