EU vil lægge chaufføruddannelsen om

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU’s transportministre er klar med revision af regler om chauffører og uddannelse. Man vil blandt andetr sætte aldersgrænsen for lastbilchauffører ned til 18 år

Chauffører skal have en mere relevant uddannelse, når det handler om kørsel med farligt gods og dyretransporter.

Læs også: Tilfredse med omlægning af chaufføruddannelser

Det mener transportminister Ole Birk Olesen (LA), som før sommerferien blev enig med EU’s 27 andre transportministre om en revision af EU’s regler for uddannelse af lastbil- og buschauffører.

- Der kommer som et forslag, som skal igennem EU-parlamentet, siger han.

Forslaget skal rette op på mangler i det uddannelses-direktiv, som EU indførte for chauffører i 2003 og kørekort-direktivet fra 2006.

Begge direktiver kom ud for et gennemsyn og igennem en høring i 2012-14. Der er resultaterne af disse, som nu munder ud i et egentlig forslag.

Lavere aldersgrænse

De 27 transportministre foreslår, at et par aldersgrænser sættes ned. Det gælder kørekortsdirektivets grænse på 21 år for at erhverve et lastbilkørekort og grænsen på 24 år buskørekortet. De foreslås nedsat til henholdsvis 18 og 21 år.

Det er den aldersgrænse, der allerede gælder i uddannelsesdirektivet.

Hvis forslaget går igennem, bliver aldersgrænserne i de to direktiver ens. Det betyder, at de yngste nyrekrutterede chauffører både kan uddanne sig og tage kørekort samtidig. Det kan de ikke i dag.

Trafiksikkerhed

Står det til transportministrene skaI chaufførernes efteruddannelse, som foregår hvert femte år over fem dage, omfatte mindst ét emne om trafiksikkerhed. Andre emner som for eksempel kurser i kørsel med farligt gods og dyretransporter kan også indgå i efteruddannelsen.

E-learning bliver mulig på både grund- og efteruddannelsen, men kun på uddannelsesstederne. Det er ikke noget, som virksomhederne skal investere i.

Gensidig anerkendelse

Det skal også være lettere at få anerkendt sin uddannelse som erhvervschauffør i andre EU-lande.

Alle lande skal være i stand til at udstede uddannelsesbeviser til alle chauffører, der gennemfører efteruddannelse i det pågældende medlemsland.

- Det er åbenbart ikke en selvfølge, men det er allerede tilfældet i Danmark, forsikrer Ole Birk Olesen.

Herhjemme vil transportministrene forslag kun udløse få justeringer i de kvalifikationsuddannelser, der allerede udbydes.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.286