Orla Horsbøll fylder 70

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Alder er ingen hindring. Transportbranchens redningsmand nummer ét runder 70 år og fortsætter ufortrødent videre

Den 30. august fylder Orla Horsbøll 70 år. Det fejres dagen efter i hans hjemegn, Sønderjylland, og i hans firma European Breakdown Service i Haderslev. Firmaet har han drevet siden 2010 sammen med en tidligere kollega.

Orla Horsbøll er kendt af alle i transportbranchen; men han har også arbejdet her i mere end 55 år – og en stor del af tiden har aktiviteterne stået i redningens tegn. Altså det med at redde lastbiler og andre store køretøjer, som er kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Stod det til familietraditionen var unge Orla blevet murer; men han ville være mekaniker. I 1962 kom han i lære som lastbilmekaniker hos MAN-forhandler Chr. P. Barsøe i Aabenraa. Herfra gik det slag i slag. Læretid cirka fire år, soldatertid i Fredericia i cirka to år og siden blev det til et par år hos den nystartede Scania-forhandler, Dieselgården i Erritsø.

Efter en tid som redder i Falck, kom Orla Horsbøll til det store transportfirma Martin Hellestrup i Erritsø.

- Jeg var værkfører i firmaet i over seks år; og her lærte jeg, at man skal sørge for at holde bilerne i god stand, så man undgår at de kører i stykker, fortæller han.

- Som værkfører havde jeg jo ansvar for lastbilernes stand; men jeg havde også ansvar for at få bilerne repareret, når de var kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Det blev til en hel del ture rundt i Europa for at reparere firmaets biler – lige fra Malaga til Prag og fra Syditalien til Nordnorge.

Eget firma
Den viden blev starten til et firma, som blev stiftet i 1986, Horsbøll Euro Service. Her tilbød han danske og svenske vognmænd at få repareret og hentet deres biler via et servicenetværk, der blev bygget op i hele Europa.

- Jeg havde på et tidspunkt 14 telefoner stående derhjemme, fortæller han. Alt efter hvilken telefon, der ringede, kunne jeg se, hvilken kunde, der blev ringer fra.

Det blev til fem år med arbejde på højtryk. Både tyske DKV Service og danske Falck var interesserede i et samarbejde.

Blå bog

Uddannelse: Lastvognsmekaniker.

1962-1980: Lastbilmekaniker ved Chr. P. Barsøe, Aabenraa, og Dieselgården, Erritsø, afbrudt af soldatertiden.

1980-1986: Værkfører, Martin Hellestrup Transport.

1987-2001: Horsbøll Euro Service.

2001-2004: Falck Euro Service.

2004-2008: Star Rescue Europe A/S.

Siden 2010: Medejer af European Breakdown Service ApS.

Falck og Star Rescue
Det endte med, at Falck overtog firmaet og ansatte Orla til at lede den nye afdeling, Falck Euro Service. Efter at have hjulpet med at køre servicen ind i Falck, startede Orla Horsbøll igen i 2004 en ny redningstjeneste – Star Rescue – med to kollegaer.

- Jeg havde en klar mening om, hvordan en sådan forretning skulle fungere. Og da Falck havde en anden opfattelse, skiltes vores veje. Uden sårede følelser, fortæller Orla Horsbøll.

Det samme skete fire år senere, da Orla Horsbøll solgte sin andel af Star Rescue til sine to kollegaer. De ville flytte call-centret til Baltikum. Det ville Orla ikke. Så de gik hvert til sit.

European Breakdown
I 2010 sprang han op på hesten igen og etablerede European Breakdown Service med en tidligere kollega fra Star Rescue og Falck-tiden.

- På syv år er virksomheden vokset fra to til 14 medarbejdere – og vi har haft sorte tal på bundlinjen i alle årene, siger en stolt Orla Horsbøll, som også glæder sig over, at virksomheden sidste år blev kåret som ”gazelle” af Dagbladet Børsen.

- Vi har en servicenetværk med over 21.000 samarbejdspartnere, så der er nærmest ikke en plet i Europa, som vi ikke dækker. Det betyder også, at vi har en række store virksomheder som kunder – lige fra udlejningsfirmaer som PEMA og Krone til MAN og Michelin.

Firmaets motto
- Vi er til for vognmændenes skyld. Vi sætter kunden i centrum. Det har været vores motto fra dag 1 – og det er da også her, man skal finde forklaringen på vores succes. Det vil også være vores motto i fremtiden, fastslår Horsbøll, som fortsætter ufortrødent trods han kunne være gået på pension for flere år siden.

- Så længe, det er sjovt, fortsætter jeg… og så længe helbredet tillader det, skynder han sig at tilføje. For uheldet var ude sidste vinter, da han fik både hjerneblødning og blodprop; men han er kommet sig over den alvorlige episode med stædighed, genoptræning og held.

I dag har han stort set ingen mén af sygdommen; men han er også stærk som en okse og har dyrket sport hele livet.

Håndboldklub i 42 år
Her i august kan han fejre 42 års jubilæum med håndboldvennerne. Håndbold bliver der ikke spillet længere. De senere år har den stået på pool og bowling; men der er ingen tvivl om, at hvis man kan supplere et aktivt arbejdsliv med et aktivt fritidsliv, er man godt hjulpet helbredsmæssigt. Det er Orla Horsbøll et levende bevis på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Nyhedsbrev

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

Hver femte lastbil snød med forureningen

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Forhøjede afgifter i Oslo-området

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Nu får flere Københavnere bedre veje

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.176