Orla Horsbøll fylder 70

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Alder er ingen hindring. Transportbranchens redningsmand nummer ét runder 70 år og fortsætter ufortrødent videre

Den 30. august fylder Orla Horsbøll 70 år. Det fejres dagen efter i hans hjemegn, Sønderjylland, og i hans firma European Breakdown Service i Haderslev. Firmaet har han drevet siden 2010 sammen med en tidligere kollega.

Orla Horsbøll er kendt af alle i transportbranchen; men han har også arbejdet her i mere end 55 år – og en stor del af tiden har aktiviteterne stået i redningens tegn. Altså det med at redde lastbiler og andre store køretøjer, som er kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Stod det til familietraditionen var unge Orla blevet murer; men han ville være mekaniker. I 1962 kom han i lære som lastbilmekaniker hos MAN-forhandler Chr. P. Barsøe i Aabenraa. Herfra gik det slag i slag. Læretid cirka fire år, soldatertid i Fredericia i cirka to år og siden blev det til et par år hos den nystartede Scania-forhandler, Dieselgården i Erritsø.

Efter en tid som redder i Falck, kom Orla Horsbøll til det store transportfirma Martin Hellestrup i Erritsø.

- Jeg var værkfører i firmaet i over seks år; og her lærte jeg, at man skal sørge for at holde bilerne i god stand, så man undgår at de kører i stykker, fortæller han.

- Som værkfører havde jeg jo ansvar for lastbilernes stand; men jeg havde også ansvar for at få bilerne repareret, når de var kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Det blev til en hel del ture rundt i Europa for at reparere firmaets biler – lige fra Malaga til Prag og fra Syditalien til Nordnorge.

Eget firma
Den viden blev starten til et firma, som blev stiftet i 1986, Horsbøll Euro Service. Her tilbød han danske og svenske vognmænd at få repareret og hentet deres biler via et servicenetværk, der blev bygget op i hele Europa.

- Jeg havde på et tidspunkt 14 telefoner stående derhjemme, fortæller han. Alt efter hvilken telefon, der ringede, kunne jeg se, hvilken kunde, der blev ringer fra.

Det blev til fem år med arbejde på højtryk. Både tyske DKV Service og danske Falck var interesserede i et samarbejde.

Blå bog

Uddannelse: Lastvognsmekaniker.

1962-1980: Lastbilmekaniker ved Chr. P. Barsøe, Aabenraa, og Dieselgården, Erritsø, afbrudt af soldatertiden.

1980-1986: Værkfører, Martin Hellestrup Transport.

1987-2001: Horsbøll Euro Service.

2001-2004: Falck Euro Service.

2004-2008: Star Rescue Europe A/S.

Siden 2010: Medejer af European Breakdown Service ApS.

Falck og Star Rescue
Det endte med, at Falck overtog firmaet og ansatte Orla til at lede den nye afdeling, Falck Euro Service. Efter at have hjulpet med at køre servicen ind i Falck, startede Orla Horsbøll igen i 2004 en ny redningstjeneste – Star Rescue – med to kollegaer.

- Jeg havde en klar mening om, hvordan en sådan forretning skulle fungere. Og da Falck havde en anden opfattelse, skiltes vores veje. Uden sårede følelser, fortæller Orla Horsbøll.

Det samme skete fire år senere, da Orla Horsbøll solgte sin andel af Star Rescue til sine to kollegaer. De ville flytte call-centret til Baltikum. Det ville Orla ikke. Så de gik hvert til sit.

European Breakdown
I 2010 sprang han op på hesten igen og etablerede European Breakdown Service med en tidligere kollega fra Star Rescue og Falck-tiden.

- På syv år er virksomheden vokset fra to til 14 medarbejdere – og vi har haft sorte tal på bundlinjen i alle årene, siger en stolt Orla Horsbøll, som også glæder sig over, at virksomheden sidste år blev kåret som ”gazelle” af Dagbladet Børsen.

- Vi har en servicenetværk med over 21.000 samarbejdspartnere, så der er nærmest ikke en plet i Europa, som vi ikke dækker. Det betyder også, at vi har en række store virksomheder som kunder – lige fra udlejningsfirmaer som PEMA og Krone til MAN og Michelin.

Firmaets motto
- Vi er til for vognmændenes skyld. Vi sætter kunden i centrum. Det har været vores motto fra dag 1 – og det er da også her, man skal finde forklaringen på vores succes. Det vil også være vores motto i fremtiden, fastslår Horsbøll, som fortsætter ufortrødent trods han kunne være gået på pension for flere år siden.

- Så længe, det er sjovt, fortsætter jeg… og så længe helbredet tillader det, skynder han sig at tilføje. For uheldet var ude sidste vinter, da han fik både hjerneblødning og blodprop; men han er kommet sig over den alvorlige episode med stædighed, genoptræning og held.

I dag har han stort set ingen mén af sygdommen; men han er også stærk som en okse og har dyrket sport hele livet.

Håndboldklub i 42 år
Her i august kan han fejre 42 års jubilæum med håndboldvennerne. Håndbold bliver der ikke spillet længere. De senere år har den stået på pool og bowling; men der er ingen tvivl om, at hvis man kan supplere et aktivt arbejdsliv med et aktivt fritidsliv, er man godt hjulpet helbredsmæssigt. Det er Orla Horsbøll et levende bevis på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Minister besøger vognmandens dag

Integrationsministeren vil sparke dæk med vognmændene i Hobro

Lastas sælger Carsten Noer

Frasalget skal styrke Lastas-koncernens kerneområder

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Åben grusgrav kommer til Jylland

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Debat
Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Fokus på chaufførers rolle under dyretransport

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Hackere skærer stor luns af pakkegigants overskud

Cyberangreb og orkanen Harvey koster den amerikanske forsendelseskoncern FedEx dyrt

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Lovændring sætter alle sager om køre- og hviletid på pause

En ny lovændring kan først træde i kraft, når ny it-løsning er på plads. Derfor udsættes sager om hviletid.

Stort skraldeselskab er gået konkurs

Norske RenoNorden, der samler skrald i 35 danske kommuner, er gået konkurs. Den danske afdeling fortsætter

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Færre internationale ture til danske lastvogne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Motorvejsstrækning åbnede i maj: Nu er der allerede problemer

Transportminister står fast: Broløb lukker og slukker

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

14 nye kilometer motorvej klar til november

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.191