Orla Horsbøll fylder 70

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Alder er ingen hindring. Transportbranchens redningsmand nummer ét runder 70 år og fortsætter ufortrødent videre

Den 30. august fylder Orla Horsbøll 70 år. Det fejres dagen efter i hans hjemegn, Sønderjylland, og i hans firma European Breakdown Service i Haderslev. Firmaet har han drevet siden 2010 sammen med en tidligere kollega.

Orla Horsbøll er kendt af alle i transportbranchen; men han har også arbejdet her i mere end 55 år – og en stor del af tiden har aktiviteterne stået i redningens tegn. Altså det med at redde lastbiler og andre store køretøjer, som er kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Stod det til familietraditionen var unge Orla blevet murer; men han ville være mekaniker. I 1962 kom han i lære som lastbilmekaniker hos MAN-forhandler Chr. P. Barsøe i Aabenraa. Herfra gik det slag i slag. Læretid cirka fire år, soldatertid i Fredericia i cirka to år og siden blev det til et par år hos den nystartede Scania-forhandler, Dieselgården i Erritsø.

Efter en tid som redder i Falck, kom Orla Horsbøll til det store transportfirma Martin Hellestrup i Erritsø.

- Jeg var værkfører i firmaet i over seks år; og her lærte jeg, at man skal sørge for at holde bilerne i god stand, så man undgår at de kører i stykker, fortæller han.

- Som værkfører havde jeg jo ansvar for lastbilernes stand; men jeg havde også ansvar for at få bilerne repareret, når de var kørt i stykker et eller andet sted i Europa.

Det blev til en hel del ture rundt i Europa for at reparere firmaets biler – lige fra Malaga til Prag og fra Syditalien til Nordnorge.

Eget firma
Den viden blev starten til et firma, som blev stiftet i 1986, Horsbøll Euro Service. Her tilbød han danske og svenske vognmænd at få repareret og hentet deres biler via et servicenetværk, der blev bygget op i hele Europa.

- Jeg havde på et tidspunkt 14 telefoner stående derhjemme, fortæller han. Alt efter hvilken telefon, der ringede, kunne jeg se, hvilken kunde, der blev ringer fra.

Det blev til fem år med arbejde på højtryk. Både tyske DKV Service og danske Falck var interesserede i et samarbejde.

Blå bog

Uddannelse: Lastvognsmekaniker.

1962-1980: Lastbilmekaniker ved Chr. P. Barsøe, Aabenraa, og Dieselgården, Erritsø, afbrudt af soldatertiden.

1980-1986: Værkfører, Martin Hellestrup Transport.

1987-2001: Horsbøll Euro Service.

2001-2004: Falck Euro Service.

2004-2008: Star Rescue Europe A/S.

Siden 2010: Medejer af European Breakdown Service ApS.

Falck og Star Rescue
Det endte med, at Falck overtog firmaet og ansatte Orla til at lede den nye afdeling, Falck Euro Service. Efter at have hjulpet med at køre servicen ind i Falck, startede Orla Horsbøll igen i 2004 en ny redningstjeneste – Star Rescue – med to kollegaer.

- Jeg havde en klar mening om, hvordan en sådan forretning skulle fungere. Og da Falck havde en anden opfattelse, skiltes vores veje. Uden sårede følelser, fortæller Orla Horsbøll.

Det samme skete fire år senere, da Orla Horsbøll solgte sin andel af Star Rescue til sine to kollegaer. De ville flytte call-centret til Baltikum. Det ville Orla ikke. Så de gik hvert til sit.

European Breakdown
I 2010 sprang han op på hesten igen og etablerede European Breakdown Service med en tidligere kollega fra Star Rescue og Falck-tiden.

- På syv år er virksomheden vokset fra to til 14 medarbejdere – og vi har haft sorte tal på bundlinjen i alle årene, siger en stolt Orla Horsbøll, som også glæder sig over, at virksomheden sidste år blev kåret som ”gazelle” af Dagbladet Børsen.

- Vi har en servicenetværk med over 21.000 samarbejdspartnere, så der er nærmest ikke en plet i Europa, som vi ikke dækker. Det betyder også, at vi har en række store virksomheder som kunder – lige fra udlejningsfirmaer som PEMA og Krone til MAN og Michelin.

Firmaets motto
- Vi er til for vognmændenes skyld. Vi sætter kunden i centrum. Det har været vores motto fra dag 1 – og det er da også her, man skal finde forklaringen på vores succes. Det vil også være vores motto i fremtiden, fastslår Horsbøll, som fortsætter ufortrødent trods han kunne være gået på pension for flere år siden.

- Så længe, det er sjovt, fortsætter jeg… og så længe helbredet tillader det, skynder han sig at tilføje. For uheldet var ude sidste vinter, da han fik både hjerneblødning og blodprop; men han er kommet sig over den alvorlige episode med stædighed, genoptræning og held.

I dag har han stort set ingen mén af sygdommen; men han er også stærk som en okse og har dyrket sport hele livet.

Håndboldklub i 42 år
Her i august kan han fejre 42 års jubilæum med håndboldvennerne. Håndbold bliver der ikke spillet længere. De senere år har den stået på pool og bowling; men der er ingen tvivl om, at hvis man kan supplere et aktivt arbejdsliv med et aktivt fritidsliv, er man godt hjulpet helbredsmæssigt. Det er Orla Horsbøll et levende bevis på.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.219