Mærsk forventer at blive ramt igen og igen af hackere

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Et stort hackerangreb i juni har kostet A.P. Møller - Mærsk mellem 1,3 og 1,9 mia. kr. Og det vil ske igen, siger topchef

I slutningen af juni blev A.P. Møller - Mærsk ramt af et stort ødelæggende hackerangreb. Havne stod stille og it-systemer i de vigtigste forretningsområder måtte lukkes ned.

Konglomeratet forventer, at angrebet vil koste 1,3 til 1,9 milliarder kroner. Og det vil ikke blive det sidste angreb, fortæller administrerende direktør Søren Skou til Ritzau Finans.

- Vi gør nu alt, hvad vi kan, for at sikre os mod nye angreb.

- Vi bliver helt sikkert angrebet igen. Og vi bliver helt sikkert også succesfuldt angrebet igen med alle de sårbarheder i systemer, der ligger på de mørke dele af internettet.

- Vi arbejder på, at hvis det sker, så skal vi kontrollere det bedre, så det bliver en lokal og ikke en global begivenhed, siger Søren Skou.

Det har da også været en dyr fornøjelse for A.P. Møller - Mærsk, at selskabets havne i dagevis var komplet lammede af hackerangrebet, og at selskabets containerskibe og ikke mindst booking- og trackingsystemer var ude af drift.

Bare få dages forstyrrelser påvirker store mængder fragt hos Mærsk, der er verdens største containerrederi og en af verdens største havneoperatører.

I første halvår havde Maersk Line over 600 skibe og fragtede 2,7 millioner fyrrefodscontainere. Mærsks 76 havne håndterede gennemsnitligt mere end 52.000 containere om dagen i halvåret.

- Regningen er højere, end jeg havde forventet. Og det vidner om, at A.P. Møller - Mærsk som globalt shippingselskab er sårbare over for det her. Når it-systemerne går ned, så koster det virkeligt, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

Han mener samtidig, at regningen er blevet høj, fordi A.P. Møller - Mærsk har gjort alt for at stryge sine kunder med hårene under angrebet.

- Skrækscenariet er, at man taber kunder på grund af sådan et angreb. Det kunne ende med at blive langt dyrere, end den regning, der er præsenteret i dag.

- Det er nemt for kunder at vælge andre i containerbranchen, så det gælder om at holde fast i dem, siger Morten Imsgard.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Nyhedsbrev

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

Hver femte lastbil snød med forureningen

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Forhøjede afgifter i Oslo-området

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Nu får flere Københavnere bedre veje

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.211