Mærsk forventer at blive ramt igen og igen af hackere

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Et stort hackerangreb i juni har kostet A.P. Møller - Mærsk mellem 1,3 og 1,9 mia. kr. Og det vil ske igen, siger topchef

I slutningen af juni blev A.P. Møller - Mærsk ramt af et stort ødelæggende hackerangreb. Havne stod stille og it-systemer i de vigtigste forretningsområder måtte lukkes ned.

Konglomeratet forventer, at angrebet vil koste 1,3 til 1,9 milliarder kroner. Og det vil ikke blive det sidste angreb, fortæller administrerende direktør Søren Skou til Ritzau Finans.

- Vi gør nu alt, hvad vi kan, for at sikre os mod nye angreb.

- Vi bliver helt sikkert angrebet igen. Og vi bliver helt sikkert også succesfuldt angrebet igen med alle de sårbarheder i systemer, der ligger på de mørke dele af internettet.

- Vi arbejder på, at hvis det sker, så skal vi kontrollere det bedre, så det bliver en lokal og ikke en global begivenhed, siger Søren Skou.

Det har da også været en dyr fornøjelse for A.P. Møller - Mærsk, at selskabets havne i dagevis var komplet lammede af hackerangrebet, og at selskabets containerskibe og ikke mindst booking- og trackingsystemer var ude af drift.

Bare få dages forstyrrelser påvirker store mængder fragt hos Mærsk, der er verdens største containerrederi og en af verdens største havneoperatører.

I første halvår havde Maersk Line over 600 skibe og fragtede 2,7 millioner fyrrefodscontainere. Mærsks 76 havne håndterede gennemsnitligt mere end 52.000 containere om dagen i halvåret.

- Regningen er højere, end jeg havde forventet. Og det vidner om, at A.P. Møller - Mærsk som globalt shippingselskab er sårbare over for det her. Når it-systemerne går ned, så koster det virkeligt, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

Han mener samtidig, at regningen er blevet høj, fordi A.P. Møller - Mærsk har gjort alt for at stryge sine kunder med hårene under angrebet.

- Skrækscenariet er, at man taber kunder på grund af sådan et angreb. Det kunne ende med at blive langt dyrere, end den regning, der er præsenteret i dag.

- Det er nemt for kunder at vælge andre i containerbranchen, så det gælder om at holde fast i dem, siger Morten Imsgard.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.199