Gang i containerfragt smitter ikke af på Mærsk-havne

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Største spørgsmål i Mærsk-regnskab er ifølge analytiker, hvorfor dyrere fragt ikke smitter af på Mærsk-havne

Mens der er kommet lidt mere gang i fragten af containere på verdenshavene, og prisen for fragt er steget, så smitter fremgangen ikke af på den del af forretningen hos Mærsk, der tager imod fragten i havn, APM terminals.

Og det undrer chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand.

- Det ser ud til, at de taber nogle større kunder. Det kan være, fordi man arbejder tættere sammen med deres eget selskab Maersk Line, og det er der nogle kunder, der er utilfredse med. Vi ved det ikke helt.

- Men Terminals kan ikke helt følge den gode udvikling, der er på containermarkedet. Det er nok der, hvor de største spørgsmål er efter det her regnskab, siger han om Mærsks regnskab for andet kvartal.

APM Terminals, der driver havne i det meste af verdenen, er med til at trække i den forkerte retning.

Selskabet havde tilbagegang og fik et underskud efter skat på 100 millioner dollar i andet kvartal. Det svarer med den aktuelle dollarkurs til et underskud på 633 millioner kroner.

Selskabet angiver selv nedskrivninger i størrelsesordenen 250 millioner dollar i "få kommercielt udfordrede terminaler" som årsag til underskuddet.

I flagskibet hos Mærsk, containerrederiet Maersk Line, var der til gengæld fremgang efter otte kvartaler med tilbagegang i driftsresultatet.

Samtidig har Mærsk-topchef Søren Skou været god til at skære omkostninger i olieforretningen, der de senere år har lidt gevaldigt under den lave oliepris, fremhæver Michael Friis Jørgensen.

- De fremadrettede indikatorer for det nye Mærsk, hvor oliedelen skilles fra, ser rigtig gode ud, siger han.

Ifølge Morten Imsgard, Mærsk-analytiker hos Sydbank, er regnskabet overordnet set lidt bedre end ventet, når man ser på indtjeningen. Men der er også skuffelser.

- Fremgangen i Maersk Line er primært drevet af stigende fragtrater, mens deres fragtvolumener faktisk skuffer i andet kvartal. Resultatet i APM Terminals er egentlig godt nok, men vi står med en nedskrivning, siger han og uddyber:

- Fordelene i en konsolideret containerindustri ender op med at blive ulempe for APM Terminals, som får nogle langt stærkere modparter og derfor sværere vilkår at tjene penge i.

A.P. Møller-Mærsk fik et samlet resultat efter skat for andet kvartal på minus 264 millioner dollar, svarende til 1,7 milliarder kroner.

Også Maersk Tankers-divisionen trækker ned med et underskud på 483 millioner dollar (knap 3,1 milliarder kroner). Det skyldes store nedskrivninger i værdien af selskabets tankskibe.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.253