Varebil med 50 procent længere rækkevidde

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault er på vej med en opdateret Kangoo el-varebil, som ventes at få større interesse for danske kunder. Den har en rækkevidde på over 200 km pr. opladning

Renault er nu klar med anden generation af sin elektriske varebil, Kangoo Zero Emission. Den har 50 procent længere rækkevidde end den nuværende og kan køre op til 270 km på en opladning ved blandet kørsel.

Den nuværende kan nå 170 km ved blandet kørsel og måske knap 100 km i daglig brug.

Der har fået en dobbelt så kraftig lader, så nu kan bilen oplades på seks timer i stedet for otte – og man kan i frokostpausen nå at ”lade” 35 km oveni. Batterierne yder 33 kW.

Renault samarbejder i øvrigt med koreanske LG og henter en masse know how fra Formel E-mesterskabet.

Testet i Paris
Vi har været i Paris for at prøve den nye Kangoo, og det er mærkbart, at man ikke længere skal holde skarpt øje med el-måleren. Bilen er stadig ganske hurtig – især ved accelerationer.

Nyt er et spejl bag solskærmen, som kan fange trafikanter i den blinde vinkel. Systemet blev første gang vist i Renault Trafic.

Den lyd, som bilen udsender under 30 km/t, er ret irriterende. Den skal advare andre trafikanter mod den lydløse elbils fremfærd. Man kan skifte mellem flere lyde.

Man kan i det hele taget tvivle på lydens virkning, for mange cyklister og fodgængere bruger konstant headsets!

Årets varebil i 2011
Kangoo Z.E. kom frem i 2011 og vandt prisen ”Van of the Year” i Europa og den danske ”Årets Varebil” titel.

Bilen har siden solgt godt. Man anslår, at knap 35 procent af alle el-drevne varebiler i Europa er Kangoo Z.E.

I Frankrig er det franske postvæsen en stor kunde.

Avancerede systemer
Sammen med den nye Kangoo Z.E. lancerer Renault også flere forskellige avancerede systemer.

Z.E. Trip og R-Link viser vej til Europas ladestandere.

Med Z.Z. Pass kan man betale for opladningen med sin smart phone. Systemet er udviklet sammen med Bosch og kommer snart i nordiske lande.

Nyt er også Z.E. Connect, hvor man kan følge bilens data via iPad eller smart phone. Z.E. Connect Pro er en form for flådestyring, hvor man som kan følge bilens vej og overvåge ladestanden.

Med Z.E. Inter@ctive kan man via PC, iPad eller smart phone koble sig op på nettet og indstille opladningen.

Mange udgaver
Den nye Kangoo fås i mange udgaver. Ved præsentationen viste man en særlig tiplads-udgave og en box-bil med seks kubikmeter alukasse – to kubikmeter mere end Maxi-udgaven og næsten det samme som den mindste Trafic.

Standardbilerne har op til 3,5- og 4,6 kubikmeter varekasse - sidstnævnte gælder for Maxi-versionen. Lasten kan veje op til 650 kg. Den specielle box-udgave vil også kunne bestilles i Danmark.

Den nye Kangoo vil være hos forhandlerne i begyndelsen af oktober. Priserne begynder ved 220.000 kr.plus moms og levering- Maxi-udgaven kommer til at koste 240.000 kr.

Priserne er inklusive batteri. Tidligere koster bilen fra 160.000 kroner plus moms – og hertil kom så batterileje på 699 kroner pr. måned ved 10.000 km. Batterierne lever cirka 10 år i en bil – og har derefter deres andet liv på 10 år som stationære batterier.

Ingen beskatning
I dag beskattes el-personbiler med 20 procent herhjemme; men der betales ikke afgift, når el-bilen er varebil!

Til næste år vil også Renault Master kunne fås som el-bil i en Z.E. udgave. Den produceres i øvrigt i samarbejde med selskabet PVI, som rfenault netop har overtaget, og som er kendt som producent af elektriske renovationsvogne. Frederiksberg Kommune har én. Renault har ikke meldt noget ud om, der er en elektrisk drevet Trafic på vej.

Kangoo produceres på Maubeuge fabrikken i Nordfrankrig sammen med Mercedes-Benz Citan; men endnu er det kun Kangoo, som fås som el-bil.

Nissan har i øvrigt vist vejen med hurtig opladning af blandt andet e-NV 200 el-varebilen og Leaf personbilen, hvor Renault har søgt andre systemer med fokus på opladning om natten; men på sigt vil der ske en sammensmeltning af de to systemer, så også Renault elbiler kan benytte hurtig ladning.

Renault lancerer også brugen af el-bilen som kraftcenter, hvor bilen kan give strøm til huset i spidsbelastningstider og omvendt modtage strøm fra huset om natten.

Konceptet hedder ”vehicle-to-grid” og ”grid-to-vehicle”. Det kendes allerede fra Nissan og benyttes herhjemme for eksempel af Frederiksberg Kommune.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.206