23948sdkhjf

Danmarks eneste togfabrik slukker definitivt

Det sidste vognsæt har for længst forladt Randers Togfabrik, og området bliver nu til en ny moderne bydel. Men inden nybyggeriet går i gang, skal de store fabrikshaller tømmes for alt fra hus-høje donkrafte til finmekanisk værktøj.
Det er en mere end 150 år lang æra, der slutter, når Randers Togfabrik endegyldigt lukker og slukker i løbet af de næste måneder.

Virksomheden, som også har været kendt som blandt andet ADtranz og Scandia, rydder nu arealet for udstyr, og gør dermed klar til et nyt kapitel i den 225.000 kvadratmeter store fabriksgrunds historie.

Et industri ikon
- Det er en noget speciel situation for mig at være med til at lukke ned her, siger produktionschef Anders Hansen, som har arbejdet på Randers Togfabrik i 40 år.

- Togfabrikken har været en værdifuld arbejdsplads for Randers gennem generationer, og vi har i perioder været op imod 1200 ansatte, som har repræsenteret stort set alle faggrupper. Så der er rigtig mange mennesker, der gennem tiden har været i berøring med fabrikken på den ene eller anden måde, fortæller han.

Men først skal fabrikkens haller tømmes for trucks, værktøj og andet udstyr, og derfor er alt materiel sat til salg. Den opgave er gået til Campen Auktioner i Randers som nu skal i gang med at formidle grejet videre til interesserede aftagere.

- Vi er stolte af valget som samarbejdspartner til at få solgt materiellet fra fabrikken faldt på os, og der er rigtig gode effekter at hente både for private og for større som mindre industrivirksomheder og håndværkere, fortæller Finn Campen, som er direktør og auktionarius hos Campen Auktioner A/S.

De helt store løft
Listen over udbudte varer bærer klart præg af, at det er store konstruktioner, der er blevet arbejdet med i virksomheden.

Et af de mere spektakulære lot-numre, der nu sættes til salg på Campen Auktioner er de såkaldte ’luftpuder’. Da man i sin tid byggede vognkasserne til IC3-togene, blev de brugt til at transportere vognkasserne rundt i fabrikshallerne. På den måde kunne to mand flytte de 40 tons tunge vognkasser omkring i fabrikshallerne.

Hvis man lige står og skal flytte et par S-tog, kan man i stedet investere i donkrafte, der er noget større, end hvad man finder i bagsmækken på en gennemsnitlig Skoda. De kan nemlig løfte hele vognsæt, og blev brugt, da fabrikken i sin tid leverede en række S-togstammer til København. Men er ens flytte-behov lidt mindre end 40 tons, kan man byde på en de trucks, der er under hammeren – alle sammen er løbende blevet sikkerhedsgodkendte og vedligeholdt.

Industrielt interiør
En anden række særlige lot-nummere på auktionen er en stor mængde solide værkstedsreoler med åbne sider og hylder. De har tilsammen udgjort en del af fabrikkens logistiske system, og kan i dag både bruges i en traditionel produktion, eller som trendy indretning i industriel designstil.

Auktionen byder også på store mængder håndværktøj, skruemaskiner, nitte- og sømpistoler, fugepistoler, slibemaskiner og masser af professionelle svejseværk fra fabrikken.

Udkonkurreret af italienske tog
Siden fabrikkens spæde start i 1861 har hundredvis af vognsæt og andet togmateriel forladt fabrikken – helt fra de togvogne, der blev fremstillet ved etableringen af de første jyske jernbanestrækninger i midten af 1800-tallet til IC3-tog til både Danmark, Sverige og Israel.

Det blev imidlertid småt med opgaver, da DSB i begyndelsen af dette årtusinde valgte at placere en ordre på de nye IC 4-tog hos italienske AnsaldoBredo.

Nu genopstår den 22 hektar fabriksgrund, som en helt ny bydel under navnet Sporbyen Scandia – med tydelig adresse til togfabrikkens tidligere navn.

Området kommer til at rumme 1.000 boliger, faciliteter til erhverv, kulturtilbud og – ikke mindst – et madmarked i en af de gamle fabrikshaller.

Den første auktion lukker for bud den 10. september. Der er 'åbent hus' for besigtigelse af effekterne den 14. og 15. september.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079