23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Prognose: Kø-kaos på fynsk motorvej bliver endnu værre

Når bilisterne på Fynske Motorvej i dag oplever, at de ofte forsinkes og hænger fast i en kø på motorvejen, bliver det blot endnu værre.

Allerede om tre år vil motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense have svært ved at klare flere biler i myldretiden. Det viser nye tal, som Fyens Stiftstidende har bedt Vejdirektoratet udarbejde.

Om tre år vil belastningsgraden være på 95 procent i de timer, hvor trafikken er tættest. Det betegner Vejdirektoratet som kritisk.

Der er stor risiko for, at trafikken pludseligt går i stå, og den er meget følsom overfor trafikuheld, forklarer afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) peger på, at regeringen vil afhjælpe problemerne ved at ombygge nødsporet til kørsel i myldretiden.

- Når vi har penge til et egentligt tredje spor i forhåbentlig 2020'erne, er det løsningen, siger ministeren, som sætter sine forhåbninger til først i 2020’erne.

En forstærkning af nødsporet gælder ikke strækningen syd om Odense, hvor der også allerede i 2020 vil opstå kritisk trængsel. Dertil kommer, at trafikken yderligere vil stige, hvis regeringens forslag om lavere brotakst gennemføres. Det bekymrer borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel (S).

- Vi skal have det tredje spor nu, siger han.

Cirka 64.000 kører i døgnet på motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense. I 2020 ventes det tal at stige til 69.000. Sættes brotaksten ned med 25 procent, forventes 3000-4500 yderligere køretøjer over bæltet.

Kilde: Fyens Stiftstidende

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|