Test af MAN’s grønne eksportbil

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TGX EfficientLine Line 3 er MAN’s nyeste økonomispare-lastbil, som først og fremmest sælges til eksportkørsel. Her får vognmanden glæde af den opdaterede teknik.

MAN’s opdaterede lastbilsprogram omfatter nu også den økonomiske Efficient Line 3, som er udstyret med særlige dæk med lav rullemodstand, særlig aerodynamik og optimeret teknik. I forhold til MAN’s forrige ”sparegris” Efficient Line 2 er der opnået en 6,35 procent bedre brændstoføkonomi.

Efficient Line 3 programmet sælges herhjemme først og fremmest i kombination med en 4x2 trækker til sydgående eksportkørsel, hvor man kan få ekstra glæde af bilens Efficient Cruise-system, der omfatter en GPS styret fartpilot, der kan aflæse topografien og Efficient Roll, hvor bilen kører i friløb.

- I gamle dage talte vi for døve øren, når vi foreslog økonomiske motorer. I dag er det meget vigtigt for kunderne, siger produktchef John Hostrup fra MAN Truck & Bus Danmark. Han oplever, at sikkerhed og brændstoføkonomi står øverst på bestillingssedlen, når vognmænd køber lastbiler i dag.

 

Prøvekørt på Sydfyn

I sidste uge fik Transportmagasinet mulighed for at prøvekøre TGX Efficient Line 3 i den populære 460 hk udgave på en 100 km rute på Sydfyn med udgangspunkt fra MAN Odense. Bilen var ikke nær de maksimale 40 ton, men kun på knap 30 ton totalvægt. Så der var ingen problemer med at trække læsset – og de mange små stigninger i landskabet betød masser af kørsel i Efficient Roll programmet.

Bilen havde dog ikke en brændstofmåler, da der var tale om en demo-model; men forbruget ligger ofte omkring de 4 km/l i denne type bil.

 

Tre aksler i Norden

Til kørsel herhjemme og eksport til Norden vælger vognmænd typisk en 3-akslet trækker og fravælger dermed MAN’s Efficient Line-modeller. En 2-akslet trækker giver ikke den samme fordel som en 3-akslet, når man skal køre med modulvogntog eller 56 ton.

Det betyder også, at disse nordiske biler oftest har 500 hk eller mere for at give en mere afslappet kørsel. Desuden er brændstoføkonomien ofte bedre med en større maskine, da man blandt andet undgår sejtræk-kørsel.

Testbilen havde MAN’s nye 12+2 gearkasse, som produceres af Scania, nu da begge mærker er ejet af VW-koncernen. Fælles komponenter og fælles indkøb giver bedre bundlinje. I hvert fald er der tale om en fin gearkasse, der sikrer lynhurtige og næsten umærkelige gearskift – også når gearet går i indgreb efter kørsel i Efficient Roll.

 

Nødbremsesystem og ACC

Gearkassens software var ”Profi” varianten (modsat ”Fleet” varianten). ”Profi” er udstyret med den såkaldte ”kick down” funktion.

Testbilen havde EBA2-nødbremsesystem, linjevogter, retarder og Adaptiv Cruise Control (ACC), der sørger for at holde den afstand til den forankørende. I forbindelse med de andre sikkerhedssystemer er merprisen kun 10.000 kroner for ACC. Det vælger langt de fleste.

Bilen havde xenon lygter med LED kørelys og LED baglygter som standard. Der var også kørelysautomatik, hvor baglygterne automatisk tændes ved mørkets frembrud. Vi skal også nævne regnsensor.

 

Syv tommer touchscreen

I MAN’s info-tainmentsystem er to Bluetooth-stik, memory fra fem mobiltelefoner og syv tommer trykfølsom skærm med bedre grafik. Navigation og bakkamera er standard. Mange vognmænd vælger at installere en separat skærm til kamera-funktionen, fordi billedet ved bakning til rampe går ud fra fællesskærmen, hvis telefonen pludselig ringer.

Testbilen havde MAN’s standard-rat i plast. Dog var jeg begejstret for MAN’s flotte 2-tonede instrumentbord med lyse nuancer og de forbedrede sæder med nyudviklet betræk.

Der er masser af aflæggerplads i skabene over foruden.

2017 udgaven af MAN’s TG-serie kendes på nye forkromede tværribber (i TGX), hvor der før var frit syn til køleren. Tværribberne fordeler luften bedre ud til kølerens hjørner. Nyt er også et let ændret løve-logo med sort baggrund.

 

Fint bundtræk

De nye modeller opfylder de seneste Euro 6c krav – og det betyder blandt andet ekstra 20 hk i alle motorer. I dette tilfælde 460 hk i stedet for 440 hk.

De nye motorer har fået nye stålstempler, blyfrie lejer og brug af flammering, så man undgår olie/koks-belægning. Den nye TGX har også fået længere intervaller mellem servicebesøgene.

Endelig skal vi nævne en ny vandpumpe, der kører med lavere omdrejninger, og som har et lavere forbrug. Det sparer således én procent brændstof i opvarmningsfasen.

Motoren er en 13 liters 460 hk maskine, der er bygget på basis af D26-teknologien. Den har en fint bundtræk, som kan ses på motorspecifikationerne med 2.300 Nm maksimalt mellem 930 og 1.350 omdrejninger. Der er en kraftig motorbremse, der virker, når bremsepedalen berøres; men bilen havde som nævnt også retarder.

 

4 punkts X-led

Fremhæves skal også bilens ”hill holder” knap, der trykkes ind fra start. Bilen husker funktionen under hele turen. Bremsen løsnes først, når speederen aktiveres. MAN kalder sit system for ”Easy Start bei TipMatic”.

Bilen kører ganske stabilt takket været dens 4-punkts X-led, der også virker som krængningsstabilisator. Det er let at finde en god kørestilling med højdejustering af både rat og sæde.

Testbilen var udstyret med en normal Jost skammel med integreret ”LubeTronic” smøring. MAN’s TipMatic automatgear skifter blødt og behageligt, og man kan endvidere skifte gearene selv (DM og RM).

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Hver femte lastbil snød med forureningen

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Online Avis Arkiv

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Tysk sværvægter river ned fra højden

Nedbryderen LH Hockerup skal også kunne rive høje bygninger ned, og til det formål har han købt en tysk sværvægter med en meget lang arm

AGV Scandinavia får ny direktør

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Lygterne kan tracke en trailer

Aktion i Padborg: Store bøder til manipulerede lastbiler

Video
160 tons broelement løftes på plads over S-banen

Test
MAN går nye veje

MAN’s nye TGL og TGM har fået mere økonomisk 7-liters motor. For at skåne miljøet bygger de på ren SCR.

Efterspørgslen på AdBlue stiger

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Rækkevidde er over 12 meter

Ny kran har gjort livet hurtigere

- Jeg kan nå mere i min hverdag med den nye kran, siger chauffør Karsten Knudsen, som kører grabkørsel for Salten Vognmandsforretning

Ny kranbil efter vognmandens hoved

Kim Christensen, Skjern, fik en bil opbygget efter egne ønsker

120 lastbiler kontrolleret: Hver femte skal til syn

Det var typisk lastbilers bremser, den var gal med, da Nordjyllands politi lavede kontrol med store køretøjer

Ny kran døbt Flemming

FM til Køge Container Service

Årets fødselsdagsfest

Flere tyverier fra varebilerne

Flådestyring og kørebøger

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralsmøring hos JO Hydraulics

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jense...

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.253