Test af MAN’s grønne eksportbil

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TGX EfficientLine Line 3 er MAN’s nyeste økonomispare-lastbil, som først og fremmest sælges til eksportkørsel. Her får vognmanden glæde af den opdaterede teknik.

MAN’s opdaterede lastbilsprogram omfatter nu også den økonomiske Efficient Line 3, som er udstyret med særlige dæk med lav rullemodstand, særlig aerodynamik og optimeret teknik. I forhold til MAN’s forrige ”sparegris” Efficient Line 2 er der opnået en 6,35 procent bedre brændstoføkonomi.

Efficient Line 3 programmet sælges herhjemme først og fremmest i kombination med en 4x2 trækker til sydgående eksportkørsel, hvor man kan få ekstra glæde af bilens Efficient Cruise-system, der omfatter en GPS styret fartpilot, der kan aflæse topografien og Efficient Roll, hvor bilen kører i friløb.

- I gamle dage talte vi for døve øren, når vi foreslog økonomiske motorer. I dag er det meget vigtigt for kunderne, siger produktchef John Hostrup fra MAN Truck & Bus Danmark. Han oplever, at sikkerhed og brændstoføkonomi står øverst på bestillingssedlen, når vognmænd køber lastbiler i dag.

 

Prøvekørt på Sydfyn

I sidste uge fik Transportmagasinet mulighed for at prøvekøre TGX Efficient Line 3 i den populære 460 hk udgave på en 100 km rute på Sydfyn med udgangspunkt fra MAN Odense. Bilen var ikke nær de maksimale 40 ton, men kun på knap 30 ton totalvægt. Så der var ingen problemer med at trække læsset – og de mange små stigninger i landskabet betød masser af kørsel i Efficient Roll programmet.

Bilen havde dog ikke en brændstofmåler, da der var tale om en demo-model; men forbruget ligger ofte omkring de 4 km/l i denne type bil.

 

Tre aksler i Norden

Til kørsel herhjemme og eksport til Norden vælger vognmænd typisk en 3-akslet trækker og fravælger dermed MAN’s Efficient Line-modeller. En 2-akslet trækker giver ikke den samme fordel som en 3-akslet, når man skal køre med modulvogntog eller 56 ton.

Det betyder også, at disse nordiske biler oftest har 500 hk eller mere for at give en mere afslappet kørsel. Desuden er brændstoføkonomien ofte bedre med en større maskine, da man blandt andet undgår sejtræk-kørsel.

Testbilen havde MAN’s nye 12+2 gearkasse, som produceres af Scania, nu da begge mærker er ejet af VW-koncernen. Fælles komponenter og fælles indkøb giver bedre bundlinje. I hvert fald er der tale om en fin gearkasse, der sikrer lynhurtige og næsten umærkelige gearskift – også når gearet går i indgreb efter kørsel i Efficient Roll.

 

Nødbremsesystem og ACC

Gearkassens software var ”Profi” varianten (modsat ”Fleet” varianten). ”Profi” er udstyret med den såkaldte ”kick down” funktion.

Testbilen havde EBA2-nødbremsesystem, linjevogter, retarder og Adaptiv Cruise Control (ACC), der sørger for at holde den afstand til den forankørende. I forbindelse med de andre sikkerhedssystemer er merprisen kun 10.000 kroner for ACC. Det vælger langt de fleste.

Bilen havde xenon lygter med LED kørelys og LED baglygter som standard. Der var også kørelysautomatik, hvor baglygterne automatisk tændes ved mørkets frembrud. Vi skal også nævne regnsensor.

 

Syv tommer touchscreen

I MAN’s info-tainmentsystem er to Bluetooth-stik, memory fra fem mobiltelefoner og syv tommer trykfølsom skærm med bedre grafik. Navigation og bakkamera er standard. Mange vognmænd vælger at installere en separat skærm til kamera-funktionen, fordi billedet ved bakning til rampe går ud fra fællesskærmen, hvis telefonen pludselig ringer.

Testbilen havde MAN’s standard-rat i plast. Dog var jeg begejstret for MAN’s flotte 2-tonede instrumentbord med lyse nuancer og de forbedrede sæder med nyudviklet betræk.

Der er masser af aflæggerplads i skabene over foruden.

2017 udgaven af MAN’s TG-serie kendes på nye forkromede tværribber (i TGX), hvor der før var frit syn til køleren. Tværribberne fordeler luften bedre ud til kølerens hjørner. Nyt er også et let ændret løve-logo med sort baggrund.

 

Fint bundtræk

De nye modeller opfylder de seneste Euro 6c krav – og det betyder blandt andet ekstra 20 hk i alle motorer. I dette tilfælde 460 hk i stedet for 440 hk.

De nye motorer har fået nye stålstempler, blyfrie lejer og brug af flammering, så man undgår olie/koks-belægning. Den nye TGX har også fået længere intervaller mellem servicebesøgene.

Endelig skal vi nævne en ny vandpumpe, der kører med lavere omdrejninger, og som har et lavere forbrug. Det sparer således én procent brændstof i opvarmningsfasen.

Motoren er en 13 liters 460 hk maskine, der er bygget på basis af D26-teknologien. Den har en fint bundtræk, som kan ses på motorspecifikationerne med 2.300 Nm maksimalt mellem 930 og 1.350 omdrejninger. Der er en kraftig motorbremse, der virker, når bremsepedalen berøres; men bilen havde som nævnt også retarder.

 

4 punkts X-led

Fremhæves skal også bilens ”hill holder” knap, der trykkes ind fra start. Bilen husker funktionen under hele turen. Bremsen løsnes først, når speederen aktiveres. MAN kalder sit system for ”Easy Start bei TipMatic”.

Bilen kører ganske stabilt takket været dens 4-punkts X-led, der også virker som krængningsstabilisator. Det er let at finde en god kørestilling med højdejustering af både rat og sæde.

Testbilen var udstyret med en normal Jost skammel med integreret ”LubeTronic” smøring. MAN’s TipMatic automatgear skifter blødt og behageligt, og man kan endvidere skifte gearene selv (DM og RM).

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Der er også i denne uge leveret nye lastbiler og trailere til vognmændene herhjemme. Her er et lille udvalg af det seneste materiel

Ordrebogen fuld hos VM Tarm

15 tiptrailere til SCT i Gilleleje

Kameraspejle giver chauffører bedre overblik

Trafiksikkerheden kan øges med digitale bakspejle på lastbiler, viser lovende svensk forsøg

N.C. Nielsen stiller skarpt på lageret

Ny teknisk salgschef skal være med til at udvikle tilbud om helhedsløsninger på intern logistik

Kran og hejs til Gladsaxe

Nyhedsbrev

Vejene kalder på service efter våd vinter

Online Avis Arkiv

Søren Pape: Nu skal udenlandske chauffører følge loven

Justitsministeren vil nu have politiet til at håndhæve loven overfor de udenlandske chauffører, der camperer i dagevis på danske rastepladser

Kæmpe efterspørgsel og stigende priser i USA

Vejdirektoratet sender snerydning i udbud

Udbud på vintertjenester 2018-2022 til en samlet værdi af omkring 100 millioner kroner er åbnet

Lærlinge og virksomheder kan få større glæde af hinanden

Lastbilssalget var stabilt i 2017

Nye leveringer

Der sælges stadig meget transportmateriel til vognmænd og entreprenører i Danmark. Her er et lille udvalg af de seneste handler

Nye leveringer

Allerede på årets første arbejdsdag blev der leveret materiel. Her er et uddrag de det nyeste materiel leveret til vognmænd og entreprenører.

50 millioner kyllinger skal køre med Volvo

Danpo opgraderer vognparken med 20 nye Volvo-lastbiler.

675 varebiler til forsvaret

Soldater og Forsvarets personel skal køre i Mercedes-Benz.

Dachser leverer med eldrevne lastbiler

Oppositionen vil stramme miljøzonerne

Video
Testmøllerne rejser sig over Nissum Bredning

Se billederne af møllernes fantastiske færd - fra havn til testsite

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Ny motor fra Scania

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Det nye vinterdæk til traileren

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Bæredygtig bil er årets bedste

Bornholm sender entreprenørbiler i udbud

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Schneider Electric sikrer fremdrift i deres digitale projekter med konsulen...

KTR Bowex FLE-PA flagekobling til entreprenør- og landbrugsmaskiner

Send til en kollega

0.339