Test af MAN’s grønne eksportbil

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TGX EfficientLine Line 3 er MAN’s nyeste økonomispare-lastbil, som først og fremmest sælges til eksportkørsel. Her får vognmanden glæde af den opdaterede teknik.

MAN’s opdaterede lastbilsprogram omfatter nu også den økonomiske Efficient Line 3, som er udstyret med særlige dæk med lav rullemodstand, særlig aerodynamik og optimeret teknik. I forhold til MAN’s forrige ”sparegris” Efficient Line 2 er der opnået en 6,35 procent bedre brændstoføkonomi.

Efficient Line 3 programmet sælges herhjemme først og fremmest i kombination med en 4x2 trækker til sydgående eksportkørsel, hvor man kan få ekstra glæde af bilens Efficient Cruise-system, der omfatter en GPS styret fartpilot, der kan aflæse topografien og Efficient Roll, hvor bilen kører i friløb.

- I gamle dage talte vi for døve øren, når vi foreslog økonomiske motorer. I dag er det meget vigtigt for kunderne, siger produktchef John Hostrup fra MAN Truck & Bus Danmark. Han oplever, at sikkerhed og brændstoføkonomi står øverst på bestillingssedlen, når vognmænd køber lastbiler i dag.

 

Prøvekørt på Sydfyn

I sidste uge fik Transportmagasinet mulighed for at prøvekøre TGX Efficient Line 3 i den populære 460 hk udgave på en 100 km rute på Sydfyn med udgangspunkt fra MAN Odense. Bilen var ikke nær de maksimale 40 ton, men kun på knap 30 ton totalvægt. Så der var ingen problemer med at trække læsset – og de mange små stigninger i landskabet betød masser af kørsel i Efficient Roll programmet.

Bilen havde dog ikke en brændstofmåler, da der var tale om en demo-model; men forbruget ligger ofte omkring de 4 km/l i denne type bil.

 

Tre aksler i Norden

Til kørsel herhjemme og eksport til Norden vælger vognmænd typisk en 3-akslet trækker og fravælger dermed MAN’s Efficient Line-modeller. En 2-akslet trækker giver ikke den samme fordel som en 3-akslet, når man skal køre med modulvogntog eller 56 ton.

Det betyder også, at disse nordiske biler oftest har 500 hk eller mere for at give en mere afslappet kørsel. Desuden er brændstoføkonomien ofte bedre med en større maskine, da man blandt andet undgår sejtræk-kørsel.

Testbilen havde MAN’s nye 12+2 gearkasse, som produceres af Scania, nu da begge mærker er ejet af VW-koncernen. Fælles komponenter og fælles indkøb giver bedre bundlinje. I hvert fald er der tale om en fin gearkasse, der sikrer lynhurtige og næsten umærkelige gearskift – også når gearet går i indgreb efter kørsel i Efficient Roll.

 

Nødbremsesystem og ACC

Gearkassens software var ”Profi” varianten (modsat ”Fleet” varianten). ”Profi” er udstyret med den såkaldte ”kick down” funktion.

Testbilen havde EBA2-nødbremsesystem, linjevogter, retarder og Adaptiv Cruise Control (ACC), der sørger for at holde den afstand til den forankørende. I forbindelse med de andre sikkerhedssystemer er merprisen kun 10.000 kroner for ACC. Det vælger langt de fleste.

Bilen havde xenon lygter med LED kørelys og LED baglygter som standard. Der var også kørelysautomatik, hvor baglygterne automatisk tændes ved mørkets frembrud. Vi skal også nævne regnsensor.

 

Syv tommer touchscreen

I MAN’s info-tainmentsystem er to Bluetooth-stik, memory fra fem mobiltelefoner og syv tommer trykfølsom skærm med bedre grafik. Navigation og bakkamera er standard. Mange vognmænd vælger at installere en separat skærm til kamera-funktionen, fordi billedet ved bakning til rampe går ud fra fællesskærmen, hvis telefonen pludselig ringer.

Testbilen havde MAN’s standard-rat i plast. Dog var jeg begejstret for MAN’s flotte 2-tonede instrumentbord med lyse nuancer og de forbedrede sæder med nyudviklet betræk.

Der er masser af aflæggerplads i skabene over foruden.

2017 udgaven af MAN’s TG-serie kendes på nye forkromede tværribber (i TGX), hvor der før var frit syn til køleren. Tværribberne fordeler luften bedre ud til kølerens hjørner. Nyt er også et let ændret løve-logo med sort baggrund.

 

Fint bundtræk

De nye modeller opfylder de seneste Euro 6c krav – og det betyder blandt andet ekstra 20 hk i alle motorer. I dette tilfælde 460 hk i stedet for 440 hk.

De nye motorer har fået nye stålstempler, blyfrie lejer og brug af flammering, så man undgår olie/koks-belægning. Den nye TGX har også fået længere intervaller mellem servicebesøgene.

Endelig skal vi nævne en ny vandpumpe, der kører med lavere omdrejninger, og som har et lavere forbrug. Det sparer således én procent brændstof i opvarmningsfasen.

Motoren er en 13 liters 460 hk maskine, der er bygget på basis af D26-teknologien. Den har en fint bundtræk, som kan ses på motorspecifikationerne med 2.300 Nm maksimalt mellem 930 og 1.350 omdrejninger. Der er en kraftig motorbremse, der virker, når bremsepedalen berøres; men bilen havde som nævnt også retarder.

 

4 punkts X-led

Fremhæves skal også bilens ”hill holder” knap, der trykkes ind fra start. Bilen husker funktionen under hele turen. Bremsen løsnes først, når speederen aktiveres. MAN kalder sit system for ”Easy Start bei TipMatic”.

Bilen kører ganske stabilt takket været dens 4-punkts X-led, der også virker som krængningsstabilisator. Det er let at finde en god kørestilling med højdejustering af både rat og sæde.

Testbilen var udstyret med en normal Jost skammel med integreret ”LubeTronic” smøring. MAN’s TipMatic automatgear skifter blødt og behageligt, og man kan endvidere skifte gearene selv (DM og RM).

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Intelligente lastbiler opdager fejl i tide

Nu er det slut med ventetid og uventede værkstedsregninger. Lastbilen informerer værkstedet, når noget er galt.

Danske elbiler til den svenske post

Elbilproducenten Garia skal levere en flåde af eldrevne køretøjer til PostNord

På tour med MAN’s varebil

Online Avis Arkiv

Arrangører: - Vi har plads til alle

Jesperhus-udstillingen har plads til hele familien - og det belønnes med rekordstor interesse og flere udstillere end nogensinde

Jesperhus-udstillingen sprænger alle rammer

Ekstraordinær stor interesse for årets udstilling får arrangører til at åbne op for 30 flere udstillere end planlagt

Se billederne: Flotte lastbiler i blomsterparken

GALLERI: I weekenden fik Jesperhus Feriepark på Mors besøg af intet mindre end 480 lastbiler til den årlige lastbiludstilling

Polsk lastbil taget for snyd med hastighed

Test
Lastbil til både distribution og entreprenørkørsel

Volvo Truck har tilføjet sit sortiment en FE-model med 350 hk. Det er et resultat af kundernes ønsker om at kunne køre entreprenørkørsel i en distributionsbil

Over hundrede førerløse lastbiler på E6

Lastbiltræf i blomsterparken

Se billederne: Præsentation af Scania XT

Tag med til præsentationen af Scania XT i Södertälje. Se alle billederne

Direktørskifte i Nyscan

Efter fire år: Kun syv bøder for at køre på gule plader

Besøgsrekord hos Transport Øst

Transport Øst havde i 2017-udgaven alle standpladser udsolgt og blev den hidtil mest velbesøgte

Store bøder til affaldstransporter

Ny lastbil fra Scania

Scania XT er til det hårde arbejde i bygge- og anlægsbranchen

Nye leveringer

Ny salgschef til Scania Danmark

Nye drivlinjer sikrer top-effektivitet i ny DAF

Robust og elegant design kendetegner den nye DAF LF, der samtidig er en drøm for enhver opbygger

Clark får nyt liv på Sjælland

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Opkøb inden for biludstyr

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.251