Lastbil til både distribution og entreprenørkørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Volvo Truck har tilføjet sit sortiment en FE-model med 350 hk. Det er et resultat af kundernes ønsker om at kunne køre entreprenørkørsel i en distributionsbil

Kunderne kunne jo bare have valgt en 11 liters FM model, hvis de ville have flere kræfter; men Volvo Truck lyttede til kundernes ønske om at få en kraftigere 8-liters FE model, der både ville være mere økonomisk end FM modellen på grund af en lavere chassisægt og samtidig yde mere.

Vi har prøvet resultat - en Volvo FE med 350 hk, der er en overbygning til den nuværende 320 hk udgave. Ganske vist er der flere hestekræfter at gøre godt med; men til gengæld virker det forbedrede moment ikke ved samme lave omdrejninger som i 320 hk udgaven. Momentet i FE 350 er 1.400 omdrejninger ved 1.200-1.600 omdrejninger, mens Volvo FE 320 har maksimalt moment på 1.200 Nm mellem 1.050- og 1.600 omdrejninger.

Motoren er certificeret til brug af det alternative brændstof som HVO, der er forarbejdet vegetabilsk olie. Volvo tilbyder også den nye FE -model med en 9 liters motor, der kører på komprimeret naturgas (CNG).

Prøvekørslen gik fra Volvo Lastbilers hovedkontor i Taastrup til Roskilde, kørsel rundt i byen og derefter en afstikker til Køge by - og derefter retur.

77 kilometer blev ruten på med en del trafik og masser af røde lys, så forbruget endte på 4,8 km/l. Det blev godkendt af Volvos svenske testchauffør Tommy Rusholt, der faktisk er født af danske forældre.

Bilen var maksimalt belastet til totalvægt til 26 ton totalvægt (bestående af fastsurrede betonblokke), men den nye 350 hk maskine trak uden problemer den tunge last. Masser af trækkraft. Ros skal bilen også have for det lave lydniveau i kabinen og den fine komforten takket været fuld luftaffjedring. Der er to luftbælge pr. aksel.

Hydraulisk styrende løbeaksel
Bilen var en 6x2 udgave med hydraulisk styrende løbeaksel, så man kan vende på en gårdsplads uden at flytte rundt på pladsens perlegrus. Akslen låses, når hastigheden er over 38 km/t. Der er også en lille indstyring på bilen, så den er nem at manøvrere.

Bilen var udstyret med motorbremse, som dels aktiveres via en stilk på ratstammen, dels via den første del af bremsepedalens vandring. Ved igangsætning skal vi nævne "hill start assist", der virker de første par sekunder ved igangsætning

Man kan opnå en fin kørestilling bag rattet, som var af læder i testbilen. I det hele taget var udstyrsniveauet højt. Det gælder også opbygningen med Spierkasse med skørter, som de færreste danske kunder nok vil ofre. Læssebagsmækken var fra BÄR - altså ren tysk; men det er også her, at Volvo forventer at sælge denne demobil, når engang testforløbet med europæiske journalister slutter til næste forår.

Den danske løsning
En dansk vognmand eller fragtmand vil typisk vælge en opbygning med kapel eller enkel bokskasse, der kan lastes bagfra, eller med lad, som man ser på de mange biler, der leverer materialer til blandt andet byggemarkeder.

Ellers kan bilen bruges til renovationskørsel. Den kan nemlig fås med nedbygget førerhus. Endelig forventer man hos Volvo, at entreprenørvirksomheder vil vise interesse. De er i forvejen storkunder til FE-modellen.

Bredere motorprogram
Den nye motor betyder, at FE-programmet er blevet bredere og dermed når længere ud til kundegrupper.

Tidligere - før Euro 6 normen - brugte Volvo tyske Deutz motorer på 7 liter i FE modellen, men nu er der skiftet til Volvo Powertrains på 8 liter. De bygges i Frankrig.

320 hk udgaven kan fås med både manuel gearkasse og i-12 trins Shift gear samt Allison automatgear. Den testede 350 hk model kan ikke fås med manuelt gear, men med 12 trins I-Shift gear. I FE-modellerne med 250 og 280 hk anvendes I-Sync gear.

Bagakslen var en soloaksel med enkelt hypoid-reduktion, der er designet til et moment på 2.800 Nm. Det maksimale akseltryk 13 ton, mens vogntogsvægten er 44 ton. Akslen er udviklet til højhastighedstransport. Differentialespærring betjenes med en knap på instrumentpanelet.

360 grader Bird View
I kabinen - som ellers næsten er uændret - skal vi nævne, at der var monteret en 360 grader Bird View "Around View Monitor", som ikke indgår i Volvos eget reservedelslager. Systemet havde også bakkamera, så det var alletiders at kunne se rundt om bilen, da vi kørte rundt i Roskilde og Køge.

Her skal vi også nævne de store glasflader i begge sider af kabinen og dørene. Der er lidt ændringer på førersædet, der nu har armlæn. Ellers er der rimelig aflæggeplads, men motorkassen mellem sæderne fylder meget.

Som ekstraudstyr kan man få det testede Medium førerhus med en briks til de lette hvil. Der er også lav og behagelig indstigning. Døren åbner 90 grader. Førerhuset kan i øvrigt vippes til en vinkel på 55 grader, som letter adgang til motoren.

Der var masser af sikkerhed i testbilen - med elektronisk stabilitetskontrol, linjevogter, nødbremse og skivebremser.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Minister besøger vognmandens dag

Integrationsministeren vil sparke dæk med vognmændene i Hobro

Lastas sælger Carsten Noer

Frasalget skal styrke Lastas-koncernens kerneområder

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Åben grusgrav kommer til Jylland

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Debat
Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Fokus på chaufførers rolle under dyretransport

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Hackere skærer stor luns af pakkegigants overskud

Cyberangreb og orkanen Harvey koster den amerikanske forsendelseskoncern FedEx dyrt

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Lovændring sætter alle sager om køre- og hviletid på pause

En ny lovændring kan først træde i kraft, når ny it-løsning er på plads. Derfor udsættes sager om hviletid.

Stort skraldeselskab er gået konkurs

Norske RenoNorden, der samler skrald i 35 danske kommuner, er gået konkurs. Den danske afdeling fortsætter

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Færre internationale ture til danske lastvogne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Motorvejsstrækning åbnede i maj: Nu er der allerede problemer

Transportminister står fast: Broløb lukker og slukker

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

14 nye kilometer motorvej klar til november

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.212