Måtte erstatte lasten

| Af Jesper B: Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Modtageren bar risiko for våde tørklæder efter flytransport.

Et dansk handelsselskab indgik i 2014 en købsaftale med en indisk tekstilproducent om køb af i alt 18.028 tørklæder, som det danske selskab skulle videresælge til nogle danske og udenlandske forretninger.

Det danske selskab antog i den forbindelse en international transportør i Mumbai til at sørge for transporten af tørklæderne fra lufthavnen i Mumbai til København. En fragtmand skulle herefter sørge for transporten fra København til danske selskabs lager i Jordrup.

Det indiske selskab udstedte den 26. juli 2014 en faktura, hvoraf det fremgik, at forsendelsen skulle ske med flytransporet, og at prisen skulle fastsættes på baggrund af FOB-klausul.

På House Air Waybill og Air Waybill var der tilsvarende under "Optional Shipment Information" anført "TERMS: FOB".

Våde tørklæder
Den 28. juli 2014 blev forsendelsen af tørklæder overleveret til den internationale transportør i Mumbai og herefter fløjet til Doha, hvor lasten blev læsset over på et andet fly.

Fra Doha til København blev forsendelsen sendt i to forskellige fly, som ankom til København den 4. august 2014, hvor der på nogle af forsendelserne var gjort anmærkning om vådt gods.

Dagen efter ankom tørklæderne til lageret, og det blev her konstateret, at forsendelserne var våde og beskadigede.

Det danske selskab kontaktede straks deres forsikringsselskab. Den 6. august 2014 blev tørklæderne besigtet, og en "survey report" blev udarbejdet, hvori skaderne blev beskrevet.

Forsikringsselskabet afslog at dække skaden, og henviste til at beskadigelsen af godset var sket før risikoens overgang til det danske selskab. Det danske selskab og transportøren indgik herefter et forlig, men det danske selskab og det indiske selskab var fortsat uenige om, hvem der skulle bære tabet. Det indiske tekstil selskab rejste derfor en erstatningssag mod det danske selskab.

Ikke anvendelig ved fly
Sø- og Handelsretten fastslog først, at FOB-klausulen specifikt regulerer søtransport. På det grundlag fandt retten ikke, at klausulen kunne anvendes til at fastslå, hvilket tidspunkt risikoen for leverancen af tørklæderne overgik ved flytransporten. Der måtte i stedet lægges vægt på parternes forståelse af betydningen af FOB-klausulen. Her lagde retten afgørende vægt på parternes forklaringer samt deres indbyrdes mailkorrespondance. Retten fastslog, at det havde stået begge parter klart, at risikoen overgik til det danske selskab, så snart det indiske selskab havde overgivet varerne til transportøren.

Med hensyn til skadens indtræden konstaterede retten, at der ikke var givet anmærkning på hverken transportørens House Air Waybill eller Air Waybill. Sø- og Handelsretten lagde derfor til grund, at beskadigelsen af godset først var sket efter overgivelsen til den internationale transportør i Mumbai Lufthavn. Da tørklæderne havde været mangelfrie på tidspunktet for risikoens overgang, måtte det danske selskab betale næsten 1 million danske kroner for tørklæderne til det indiske selskab.

IUNO mener
Dommen illustrerer at de i praksis afgørende faktorer i skadessager mellem handelsdrivende er 1) tidspunktet for risikorens overgang og 2) bevis for hvornår skaden er indtruffet.

Det er derfor vigtigt at have klarhed over, hvad der er aftalt omkring risikoens overgang. Benyttes Incoterms-klausuler, skal de anvendes korrekt. Det er vigtigt, at de aftalte klausuler stemmer overens med det transportmiddel, som anføres i transportaftalen. Ellers kan man risikere, at den aftalte klausul er uden virkning, og man risikerer dermed at stå tilbage med mere usikkerhed, end hvis man ikke havde henvist til Incoterms-klausulen.

Dommen viser også, hvorledes transportørens manglende anmærkning på House Air Waybill og Air Waybill kan have stor betydning for vurderingen af skadens indtræden.

[Sø- og Handelsrettens dom af 20. februar 2017, H-85-15]



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Online Avis Arkiv

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Blue Water i vanskelig undervandsoperation

Han byggede en gigant

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Politikerne får øjnene op for multimodale transporter

Måtte erstatte lasten

Rød løber rulles ud for gods i Kastrup

Luftfragten fylder ikke meget i regeringens udkast til luftfragtstrategi, men den udgør en stor del af eksportens værdi

Medarbejdere hos DSV skal lære at læse og skrive

Ønsket er at give medarbejderne mere selvtillid og bedre livskvalitet - men det kan også være med til at knytte medarbejderne tættere til virksomheden

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

Scandlines sagsøger Femern i sag om brætspil

Danmark bag ny global platform for maritime topledere

14 toneangivende virksomheder stifter Global Maritime Forum, som skal samle maritime topledere fra hele verden

Ny topchef for Blue Water Shipping

Det bliver 51-årige Søren N. Thomsen, der skal afløse firmaets grundlægger og nuværende topchef Kurt Skov

Havnens virksomheder klager over Esbjerg Havn

Temperaturfølsomt gods - hvem har ansvaret?

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Debat
Lastbiler i valgkamp

Minister: Færgeselskabs Femern-modstand er illegitim

Analyse: Aalborg Havn leverer hvert tiende job i kommunen

Tankskibe sender Mærsk-regnskab i milliardminus

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

A.P. Møller - Mærsks hackerregning kan blive voldsom

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.2