Måtte erstatte lasten

| Af Jesper B: Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Modtageren bar risiko for våde tørklæder efter flytransport.

Et dansk handelsselskab indgik i 2014 en købsaftale med en indisk tekstilproducent om køb af i alt 18.028 tørklæder, som det danske selskab skulle videresælge til nogle danske og udenlandske forretninger.

Det danske selskab antog i den forbindelse en international transportør i Mumbai til at sørge for transporten af tørklæderne fra lufthavnen i Mumbai til København. En fragtmand skulle herefter sørge for transporten fra København til danske selskabs lager i Jordrup.

Det indiske selskab udstedte den 26. juli 2014 en faktura, hvoraf det fremgik, at forsendelsen skulle ske med flytransporet, og at prisen skulle fastsættes på baggrund af FOB-klausul.

På House Air Waybill og Air Waybill var der tilsvarende under "Optional Shipment Information" anført "TERMS: FOB".

Våde tørklæder
Den 28. juli 2014 blev forsendelsen af tørklæder overleveret til den internationale transportør i Mumbai og herefter fløjet til Doha, hvor lasten blev læsset over på et andet fly.

Fra Doha til København blev forsendelsen sendt i to forskellige fly, som ankom til København den 4. august 2014, hvor der på nogle af forsendelserne var gjort anmærkning om vådt gods.

Dagen efter ankom tørklæderne til lageret, og det blev her konstateret, at forsendelserne var våde og beskadigede.

Det danske selskab kontaktede straks deres forsikringsselskab. Den 6. august 2014 blev tørklæderne besigtet, og en "survey report" blev udarbejdet, hvori skaderne blev beskrevet.

Forsikringsselskabet afslog at dække skaden, og henviste til at beskadigelsen af godset var sket før risikoens overgang til det danske selskab. Det danske selskab og transportøren indgik herefter et forlig, men det danske selskab og det indiske selskab var fortsat uenige om, hvem der skulle bære tabet. Det indiske tekstil selskab rejste derfor en erstatningssag mod det danske selskab.

Ikke anvendelig ved fly
Sø- og Handelsretten fastslog først, at FOB-klausulen specifikt regulerer søtransport. På det grundlag fandt retten ikke, at klausulen kunne anvendes til at fastslå, hvilket tidspunkt risikoen for leverancen af tørklæderne overgik ved flytransporten. Der måtte i stedet lægges vægt på parternes forståelse af betydningen af FOB-klausulen. Her lagde retten afgørende vægt på parternes forklaringer samt deres indbyrdes mailkorrespondance. Retten fastslog, at det havde stået begge parter klart, at risikoen overgik til det danske selskab, så snart det indiske selskab havde overgivet varerne til transportøren.

Med hensyn til skadens indtræden konstaterede retten, at der ikke var givet anmærkning på hverken transportørens House Air Waybill eller Air Waybill. Sø- og Handelsretten lagde derfor til grund, at beskadigelsen af godset først var sket efter overgivelsen til den internationale transportør i Mumbai Lufthavn. Da tørklæderne havde været mangelfrie på tidspunktet for risikoens overgang, måtte det danske selskab betale næsten 1 million danske kroner for tørklæderne til det indiske selskab.

IUNO mener
Dommen illustrerer at de i praksis afgørende faktorer i skadessager mellem handelsdrivende er 1) tidspunktet for risikorens overgang og 2) bevis for hvornår skaden er indtruffet.

Det er derfor vigtigt at have klarhed over, hvad der er aftalt omkring risikoens overgang. Benyttes Incoterms-klausuler, skal de anvendes korrekt. Det er vigtigt, at de aftalte klausuler stemmer overens med det transportmiddel, som anføres i transportaftalen. Ellers kan man risikere, at den aftalte klausul er uden virkning, og man risikerer dermed at stå tilbage med mere usikkerhed, end hvis man ikke havde henvist til Incoterms-klausulen.

Dommen viser også, hvorledes transportørens manglende anmærkning på House Air Waybill og Air Waybill kan have stor betydning for vurderingen af skadens indtræden.

[Sø- og Handelsrettens dom af 20. februar 2017, H-85-15]



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Nyhedsbrev

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Online Avis Arkiv

Torm i minus

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort

Tidligere Mærsk-topchef i spidsen for Unifeeder

Kalundborg Havn lejer jord for en kvart milliard

Mere gods over Øresund

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Et spadestik til halv milliard

Miljøminister Esben Lunde Larsen var med, da Hanstholm Havn og entreprenøren Aarsleff stak spaden i jorden til en omfattende udvidelse.

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Mærsks speditør-drømme skræmmer investorer

Nu udvides Hanstholm Havn

Per Aarsleff A/S er valgt som totalentreprenør - første spadestik tages allerede i dag

Containerfragt sikrer lille overskud hos Mærsk

Danske rederier nævnt i ny læk af skattelypapirer

Vil vokse med havneudvidelse

Havnedirektør: Kajområderne er ved at være fyldt

Brugt tunnelboremaskine på langfart

Der var trafikale, administrative og vejrmæssige komplikationer for alle pengene, da Blue Water Frankrig skulle transportere en godt brugt tunnelboremaskine fra Saudi Arabien til Frankrig

Hanstholm Havn klar med udbudsvinder

Freja styrker den svenske organisation igen

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Erfaren transportmand til Nagel

Der er gode job i transportbranchen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Værftsarbejderes øl ender på højeste politiske plan

Varm sushi i hård kuling

Gamle værftsarbejdere må ikke tage sig en bajer

Sådan omlægges bilafgifterne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralsmøring hos JO Hydraulics

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jense...

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.165