Måtte erstatte lasten

| Af Jesper B: Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Modtageren bar risiko for våde tørklæder efter flytransport.

Et dansk handelsselskab indgik i 2014 en købsaftale med en indisk tekstilproducent om køb af i alt 18.028 tørklæder, som det danske selskab skulle videresælge til nogle danske og udenlandske forretninger.

Det danske selskab antog i den forbindelse en international transportør i Mumbai til at sørge for transporten af tørklæderne fra lufthavnen i Mumbai til København. En fragtmand skulle herefter sørge for transporten fra København til danske selskabs lager i Jordrup.

Det indiske selskab udstedte den 26. juli 2014 en faktura, hvoraf det fremgik, at forsendelsen skulle ske med flytransporet, og at prisen skulle fastsættes på baggrund af FOB-klausul.

På House Air Waybill og Air Waybill var der tilsvarende under "Optional Shipment Information" anført "TERMS: FOB".

Våde tørklæder
Den 28. juli 2014 blev forsendelsen af tørklæder overleveret til den internationale transportør i Mumbai og herefter fløjet til Doha, hvor lasten blev læsset over på et andet fly.

Fra Doha til København blev forsendelsen sendt i to forskellige fly, som ankom til København den 4. august 2014, hvor der på nogle af forsendelserne var gjort anmærkning om vådt gods.

Dagen efter ankom tørklæderne til lageret, og det blev her konstateret, at forsendelserne var våde og beskadigede.

Det danske selskab kontaktede straks deres forsikringsselskab. Den 6. august 2014 blev tørklæderne besigtet, og en "survey report" blev udarbejdet, hvori skaderne blev beskrevet.

Forsikringsselskabet afslog at dække skaden, og henviste til at beskadigelsen af godset var sket før risikoens overgang til det danske selskab. Det danske selskab og transportøren indgik herefter et forlig, men det danske selskab og det indiske selskab var fortsat uenige om, hvem der skulle bære tabet. Det indiske tekstil selskab rejste derfor en erstatningssag mod det danske selskab.

Ikke anvendelig ved fly
Sø- og Handelsretten fastslog først, at FOB-klausulen specifikt regulerer søtransport. På det grundlag fandt retten ikke, at klausulen kunne anvendes til at fastslå, hvilket tidspunkt risikoen for leverancen af tørklæderne overgik ved flytransporten. Der måtte i stedet lægges vægt på parternes forståelse af betydningen af FOB-klausulen. Her lagde retten afgørende vægt på parternes forklaringer samt deres indbyrdes mailkorrespondance. Retten fastslog, at det havde stået begge parter klart, at risikoen overgik til det danske selskab, så snart det indiske selskab havde overgivet varerne til transportøren.

Med hensyn til skadens indtræden konstaterede retten, at der ikke var givet anmærkning på hverken transportørens House Air Waybill eller Air Waybill. Sø- og Handelsretten lagde derfor til grund, at beskadigelsen af godset først var sket efter overgivelsen til den internationale transportør i Mumbai Lufthavn. Da tørklæderne havde været mangelfrie på tidspunktet for risikoens overgang, måtte det danske selskab betale næsten 1 million danske kroner for tørklæderne til det indiske selskab.

IUNO mener
Dommen illustrerer at de i praksis afgørende faktorer i skadessager mellem handelsdrivende er 1) tidspunktet for risikorens overgang og 2) bevis for hvornår skaden er indtruffet.

Det er derfor vigtigt at have klarhed over, hvad der er aftalt omkring risikoens overgang. Benyttes Incoterms-klausuler, skal de anvendes korrekt. Det er vigtigt, at de aftalte klausuler stemmer overens med det transportmiddel, som anføres i transportaftalen. Ellers kan man risikere, at den aftalte klausul er uden virkning, og man risikerer dermed at stå tilbage med mere usikkerhed, end hvis man ikke havde henvist til Incoterms-klausulen.

Dommen viser også, hvorledes transportørens manglende anmærkning på House Air Waybill og Air Waybill kan have stor betydning for vurderingen af skadens indtræden.

[Sø- og Handelsrettens dom af 20. februar 2017, H-85-15]



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Havneudvidelse på vej til Ystad

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Nyhedsbrev

Shipping.dk skifter navn

Online Avis Arkiv

'Issehoved's comeback: Måtte vende om efter 10 minutter

Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

I maj var der for første gang flere lastbiler, som valgte færgen frem for broen mellem Danmark og Sverige

Fjord Line på støt opadgående kurs

På trods af næsten to måneders stop på Kristiansand-rute i foråret 2017 forbedrede Fjord Line driftsresultatet med mere en 50 pct. sidste år

Mærsk-formand vil presse de små speditører

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

Private vil betale for Kattegatforbindelse

Molslinjen opkøber Danske Færger

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bliver det Molslinjen, der overtager både Clipper Groups og statens andele i Danske Færger

Vejdirektoratet undersøger ny øresundsforbindelse

Jysk by åbner to kilometer ny havn

Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Kritik af 'unødig' containerkørsel på E45

Elektrisk fly får luft under vingerne

Mærsks containerforretning skal fyre 1200

Ifølge Maersk Container Industry skal driften konstant tilpasses for at være konkurrencedygtig

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

Rønne Havn har rygende travlt: Det vælter ind

Folkemødet sætter selvfølgelig gang i aktivitetsniveauet, men de fleste havneaktiviteter har reelt intet med Folkemødet at gøre

Vejle Havn halverede overskuddet

Færgerederi søges: Ønsker flere færger fra Ebeltoft

Syddjurs Kommune og lokal borgergruppe går nu aktivt i gang med at finde et nyt rederi til at sejle borgerne til Sjællands Odde og tilbage

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Bliv klogere på den ny verdenshandel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.242