Måtte erstatte lasten

| Af Jesper B: Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Modtageren bar risiko for våde tørklæder efter flytransport.

Et dansk handelsselskab indgik i 2014 en købsaftale med en indisk tekstilproducent om køb af i alt 18.028 tørklæder, som det danske selskab skulle videresælge til nogle danske og udenlandske forretninger.

Det danske selskab antog i den forbindelse en international transportør i Mumbai til at sørge for transporten af tørklæderne fra lufthavnen i Mumbai til København. En fragtmand skulle herefter sørge for transporten fra København til danske selskabs lager i Jordrup.

Det indiske selskab udstedte den 26. juli 2014 en faktura, hvoraf det fremgik, at forsendelsen skulle ske med flytransporet, og at prisen skulle fastsættes på baggrund af FOB-klausul.

På House Air Waybill og Air Waybill var der tilsvarende under "Optional Shipment Information" anført "TERMS: FOB".

Våde tørklæder
Den 28. juli 2014 blev forsendelsen af tørklæder overleveret til den internationale transportør i Mumbai og herefter fløjet til Doha, hvor lasten blev læsset over på et andet fly.

Fra Doha til København blev forsendelsen sendt i to forskellige fly, som ankom til København den 4. august 2014, hvor der på nogle af forsendelserne var gjort anmærkning om vådt gods.

Dagen efter ankom tørklæderne til lageret, og det blev her konstateret, at forsendelserne var våde og beskadigede.

Det danske selskab kontaktede straks deres forsikringsselskab. Den 6. august 2014 blev tørklæderne besigtet, og en "survey report" blev udarbejdet, hvori skaderne blev beskrevet.

Forsikringsselskabet afslog at dække skaden, og henviste til at beskadigelsen af godset var sket før risikoens overgang til det danske selskab. Det danske selskab og transportøren indgik herefter et forlig, men det danske selskab og det indiske selskab var fortsat uenige om, hvem der skulle bære tabet. Det indiske tekstil selskab rejste derfor en erstatningssag mod det danske selskab.

Ikke anvendelig ved fly
Sø- og Handelsretten fastslog først, at FOB-klausulen specifikt regulerer søtransport. På det grundlag fandt retten ikke, at klausulen kunne anvendes til at fastslå, hvilket tidspunkt risikoen for leverancen af tørklæderne overgik ved flytransporten. Der måtte i stedet lægges vægt på parternes forståelse af betydningen af FOB-klausulen. Her lagde retten afgørende vægt på parternes forklaringer samt deres indbyrdes mailkorrespondance. Retten fastslog, at det havde stået begge parter klart, at risikoen overgik til det danske selskab, så snart det indiske selskab havde overgivet varerne til transportøren.

Med hensyn til skadens indtræden konstaterede retten, at der ikke var givet anmærkning på hverken transportørens House Air Waybill eller Air Waybill. Sø- og Handelsretten lagde derfor til grund, at beskadigelsen af godset først var sket efter overgivelsen til den internationale transportør i Mumbai Lufthavn. Da tørklæderne havde været mangelfrie på tidspunktet for risikoens overgang, måtte det danske selskab betale næsten 1 million danske kroner for tørklæderne til det indiske selskab.

IUNO mener
Dommen illustrerer at de i praksis afgørende faktorer i skadessager mellem handelsdrivende er 1) tidspunktet for risikorens overgang og 2) bevis for hvornår skaden er indtruffet.

Det er derfor vigtigt at have klarhed over, hvad der er aftalt omkring risikoens overgang. Benyttes Incoterms-klausuler, skal de anvendes korrekt. Det er vigtigt, at de aftalte klausuler stemmer overens med det transportmiddel, som anføres i transportaftalen. Ellers kan man risikere, at den aftalte klausul er uden virkning, og man risikerer dermed at stå tilbage med mere usikkerhed, end hvis man ikke havde henvist til Incoterms-klausulen.

Dommen viser også, hvorledes transportørens manglende anmærkning på House Air Waybill og Air Waybill kan have stor betydning for vurderingen af skadens indtræden.

[Sø- og Handelsrettens dom af 20. februar 2017, H-85-15]



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Unifeeder binder Holland sammen med Skandinavien

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Mærsk placerer nyt selskab i New York

Kæmpe fundamenter over Køge Havn til Kriegers Flak

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Nyhedsbrev

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Online Avis Arkiv

Blue Water har travlt i Brasilien

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Kritiske Esbjerg-lejere må vente til marts

Ø-rekord for Færgen

For fjerde år i træk er der vækst i færgetrafikken til samtlige øer hos ø-rederiet. Trafikrekord på tre af syv ruter

Analyse: Kalundborg Havn skaber næsten 1.500 job

Container-rekord på Aarhus Havn

Fredericia Shipping på juleindkøb

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Frederikshavn Havn skaber 5500 jobs

Ny analyse sætter for første gang tal på den effekt Frederikshavn Havn har på beskæftigelsen i hele Frederikshavn kommune

Lejerne skyder igen på Esbjerg Havn

DFDS afslutter hollandsk-opkøb

Købet af det hollandske logistikselskab Alphatrans Group med 197 medarbejdere er nu gennemført.

Freja i nyt strategisk opkøb

Køber Transcargo i Padborg med virkning fra årsskiftet.

Bornholmsk navn til ny bornholmerfærge

Vind i sejlene for rederiernes eksport i 2017

Godsterminal lukker: 67 medarbejdere mister jobbet

Ny bestyrelse i Aabenraa Havn

Blue Water åbner ny multi-terminal i Esbjerg

Seks danske havne tester nyt krisestyringssystem

Formandsskifte på Horsens Havn

Unge skal fortælle transport-historier

Næstformand går på pension

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Tidligere havnedirektør i Vejle tiltalt for mandatsvig

BHS Logistics sikrer stor serviceaftale

Træf i Folketinget om superlogistik

Netværksmøde hos DSV

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Schneider Electric sikrer fremdrift i deres digitale projekter med konsulen...

KTR Bowex FLE-PA flagekobling til entreprenør- og landbrugsmaskiner

Send til en kollega

0.224